Auto Świat Wiadomości Aktualności Z Krakowa znikną stare samochody? Padła propozycja

Z Krakowa znikną stare samochody? Padła propozycja

"Mieszkańcy Krakowa" - tak podpisano petycję, która pojawiła się w internecie. Osoby podpisane pod nią proponują dużo większe restrykcje, niż te, które w myśl aktualnego projektu, mają wejść w życie 1 lipca 2025 r.

Strefa czystego transportu
Auto Świat
Strefa czystego transportu
  • Mieszkańcy Krakowa proponują większe restrykcje w zakresie samochodów w ramach SCT w Krakowie
  • Propozycje dotyczą restrykcji dla samochodów z silnikami benzynowymi i diesla
  • Konsultacje społeczne dotyczące projektu uchwały SCT w Krakowie ruszają 29 listopada 2024 r.

W petycji "Mieszkańcy Krakowa" podkreślają, że - "Problem smogu i niskiej jakości powietrza w Krakowie wymaga zastosowania dobrze przemyślanych kroków. Nie należy ulegać populizmowi oraz chęci przypodobania się osobom, które własny interes widziany, przez chęć poruszania się autem, jednym autem pół życia, niechętne są na zmiany. Tak samo wymagania nie mogą być dobierane na zasadzie losowania. Z lektury norm EURO, jak i uregulowań CAFE wynika, że w przypadku silników benzynowych od 2011 oraz Diesla od 2015 zostały ustanowione przełomowe, najbardziej postępowe zaostrzenia norm. W związku z tym należy uwzględnić to w ustanawianiu SCT w Krakowie".

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Petycja "Mieszkańców Krakowa" przewiduje bardzo duże restrykcje

W petycji zaproponowano zwiększenie restrykcji dla samochodów, które mogłyby się poruszać po krakowskiej SCT. Według propozycji "Mieszkańców Krakowa" miałyby one wyglądać następująco: 1 lipca samochody z silnikami benzynowymi miałaby obowiązywać norma EURO 4 i rok daty produkcji od 2006 r. Samochody z silnikami diesla obowiązywałaby norma EURO 5 oraz rok produkcji 2011 r.

Od 1 lipca 2026 r. natomiast "Mieszkańcy Krakowa" Proponują wprowadzenie normy EURO 5 dla pojazdów z silnikami benzynowymi oraz EURO 6 dla samochodów z silnikami diesla.

Dla "Mieszkańców Krakowa" obecne propozycje są zbyt łagodne

W petycji tak skomentowano obecnie proponowane obwarowania krakowskiej Strefy Czystego Transportu - "W myśl zapisów Strefy Czystego Transportu najniższe wymagania od dnia 1 lipca 2025 będą dotyczyć samochodów benz./ON odpowiednio od 1992/1996 roku, lub w przypadku rejestracji od 1 marca 2023, roczniki 2000/2010. Wynika z tego, że jeśli ktoś ma samochód zarejestrowany ponad 2 lata temu, w praktyce będzie mógł bez przeszkód wjeżdżać do Strefy, ponieważ dopuszczone pojazdy historyczne mogą być rejestrowane na żółte tablice po przekroczeniu 25 lat. Wynika z tego, że w pierwszym etapie SCT będzie w praktyce martwa. Warto sobie zadać pytanie ile samochodów wieku ponad 30 lat jest jeszcze używanych w codziennym ruchu? W przypadku drugiego etapu wiek 25 lat dla benzyny i 15 lat dla Diesla też można uznać na nieadekwatny. Samochody benzynowe do 25 lat będą mogły wjechać, te ponad 25-letnie będzie wystarczyło zarejestrować jako zabytkowe".

"Mieszkańcy Krakowa" zaznaczyli również, że - "W przypadku uchwalenia nowej uchwały będzie aż 1,5 roku na dokonanie zmiany samochodu. Wg danych SAMAR średni wiek samochodu w Polsce wynosi 16,2 lat. Wynika z tego, że w przypadku samochodów benzynowych niewielki odsetek kierowców będzie musiało zmienić samochody. W przypadku silników Diesla od kilku lat sprzedaż nowych samochodów na ON maleje i w 1 kwartale 2024 wynosiła w Polsce 7,9 proc. Wcześniej w roku 2021 i 2022 odpowiednio 12,2 proc. i 11,07 proc. Wynika z tego, że niejako naturalnie klienci salonów i kierowcy odchodzą od Diesla. Wobec tego zastosowanie dość restrykcyjnego limitu wieku na 11 lat dla Diesla dotknie niewielką część kierowców i jest niejako naturalną tendencją odchodzenia od silników Diesla".

Konsultacje społecznie w Krakowie od 29 listopada

To, czy petycja przypadnie do gustu mieszkańcom Krakowa okaże się w trakcie konsultacji społecznych dotyczących projektu uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie.prowadzonych przez Zarząd Transportu Publicznego. Ruszają one 29 listopada 2024 r. Potrwają do 20 grudnia 2024 r.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:sctKraków
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków