- CPK zaprezentował wizualizacje linii Kolei Dużych Prędkości, która połączy Warszawę z Łodzią w 40 minut.
- Pierwszy etap budowy linii KDP obejmuje trasę Warszawa Zachodnia – Łódź Niciarniana, z ukończeniem zaplanowanym na 2035 r.
- Najdłuższy tunel pod Odolanami będzie miał około 10 km i dwunitkową konstrukcję, zapewniającą bezpieczeństwo oraz przestrzeń ewakuacyjną.
Pierwszym etapem budowy nowych tras Kolei Dużych Prędkości w ramach CPK jest połączenie Warszawy z Łodzią. Według informacji podanych przez Centralny Port Komunikacyjny, prace nad dokumentacją projektową tego odcinka są już w zaawansowanej fazie. CPK zaznacza, że elementy infrastruktury zostały zaprojektowane tak, by współgrać z otoczeniem.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- "Otrzymaliśmy wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury takich jak wiadukty, budynki obsługi tunelu, baza utrzymania czy przebieg linii kolejowej w terenie. Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz" - podkreśliła w komunikacie spółka.
Z Łodzi do Warszawy będzie można dojechać w 40 min
Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana jest najbardziej zaawansowanym fragmentem powstającej w Polsce sieci KDP. W oficjalnym komunikacie spółka podkreśla, że integracja z krajobrazem, ekologiczne materiały i technologie oraz nacisk na bezpieczeństwo użytkowników czynią ten projekt wzorem dla przyszłych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce i Europie.
Zaprojektowanie 140-kilometrowej linii zostało podzielone na kilka zadań, które realizują różne konsorcja i biura projektowe. Wizualizacje prezentują budynek obsługi tunelu oraz bazę utrzymania, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie trasy. Architekci skupili się na prostych formach harmonizujących z otoczeniem.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Realizacja linii KDP wymagała zaprojektowania także tuneli kolejowych. Najdłuższy z nich, przebiegający pod Odolanami, będzie miał około 10 km długości i zostanie wykonany jako obiekt dwunawowy.
- "Prowadzenie linii KDP pociągnęło za sobą konieczność zaprojektowania także tuneli kolejowych, a najdłuższy z nich - pod Odolanami, będzie miał ok. 10 km" - poinformowała w komunikacie Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka CPK.
Dzięki dwunitkowej budowie każda z nitek może w razie potrzeby służyć jako przestrzeń ewakuacyjna. Dodatkowo, przejścia poprzeczne między nitkami, rozmieszczone co maksymalnie 500 metrów, umożliwią szybki dostęp do bezpiecznej strefy. Projekt uwzględnia również potrzeby ewakuacyjne osób starszych i z niepełnosprawnościami.
CPK podkreśla, że użyte do budowy materiały i sam projekt mają przyczynić się ona do zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej, pochłaniania pyłów i dwutlenku węgla. Zastosowane zostaną też powłoki antygrafitti odporne na działanie warunków atmosferycznych.
Linia kolejowa nr 85: budowa ruszy w 2026 r.
Nowa linia klejowa umożliwi ona pokonanie trasy między Warszawą a Łodzią w około 40 minut - przy wykorzystaniu najszybszych pociągów dużych prędkości, czyli niemal dwa razy szybciej niż obecnie. Odcinek będzie stanowić główną część, tzw. "Y" trasy łączącej stolicę przez Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. Rozpoczęcie prac budowlanych dla projektu LK85 planowane jest na drugą połowę 2026 r. Cały projekt, obejmujący 480 km, będzie realizowany etapami i ma zostać ukończony w 2035 r.
- Przeczytaj także: Nowa obwodnica ma ułatwić dojazd od A1. Podano terminy prac