Auto Świat Wiadomości Aktualności Z Warszawy do Łodzi w 40 minut. A po drodze będzie aż 10-kilometrowy tunel

Z Warszawy do Łodzi w 40 minut. A po drodze będzie aż 10-kilometrowy tunel

Centralny Port Komunikacyjny ujawnił wizualizacje nowej linii Kolei Dużych Prędkości, która połączy Warszawę z Łodzią. Podróż ma trwać zaledwie 40 minut. Ten kluczowy odcinek ma być gotowy do 2035 r.

Wizualizacja tunelu. Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – ŁódźCentralny Port Komunikacyjny
  • CPK zaprezentował wizualizacje linii Kolei Dużych Prędkości, która połączy Warszawę z Łodzią w 40 minut.
  • Pierwszy etap budowy linii KDP obejmuje trasę Warszawa Zachodnia – Łódź Niciarniana, z ukończeniem zaplanowanym na 2035 r.
  • Najdłuższy tunel pod Odolanami będzie miał około 10 km i dwunitkową konstrukcję, zapewniającą bezpieczeństwo oraz przestrzeń ewakuacyjną.

Pierwszym etapem budowy nowych tras Kolei Dużych Prędkości w ramach CPK jest połączenie Warszawy z Łodzią. Według informacji podanych przez Centralny Port Komunikacyjny, prace nad dokumentacją projektową tego odcinka są już w zaawansowanej fazie. CPK zaznacza, że elementy infrastruktury zostały zaprojektowane tak, by współgrać z otoczeniem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

- "Otrzymaliśmy wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury takich jak wiadukty, budynki obsługi tunelu, baza utrzymania czy przebieg linii kolejowej w terenie. Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz" - podkreśliła w komunikacie spółka.

Z Łodzi do Warszawy będzie można dojechać w 40 min

Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana jest najbardziej zaawansowanym fragmentem powstającej w Polsce sieci KDP. W oficjalnym komunikacie spółka podkreśla, że integracja z krajobrazem, ekologiczne materiały i technologie oraz nacisk na bezpieczeństwo użytkowników czynią ten projekt wzorem dla przyszłych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce i Europie.

Zaprojektowanie 140-kilometrowej linii zostało podzielone na kilka zadań, które realizują różne konsorcja i biura projektowe. Wizualizacje prezentują budynek obsługi tunelu oraz bazę utrzymania, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie trasy. Architekci skupili się na prostych formach harmonizujących z otoczeniem.

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce

Realizacja linii KDP wymagała zaprojektowania także tuneli kolejowych. Najdłuższy z nich, przebiegający pod Odolanami, będzie miał około 10 km długości i zostanie wykonany jako obiekt dwunawowy.

- "Prowadzenie linii KDP pociągnęło za sobą konieczność zaprojektowania także tuneli kolejowych, a najdłuższy z nich - pod Odolanami, będzie miał ok. 10 km" - poinformowała w komunikacie Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka CPK.

Dzięki dwunitkowej budowie każda z nitek może w razie potrzeby służyć jako przestrzeń ewakuacyjna. Dodatkowo, przejścia poprzeczne między nitkami, rozmieszczone co maksymalnie 500 metrów, umożliwią szybki dostęp do bezpiecznej strefy. Projekt uwzględnia również potrzeby ewakuacyjne osób starszych i z niepełnosprawnościami.

CPK podkreśla, że użyte do budowy materiały i sam projekt mają przyczynić się ona do zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej, pochłaniania pyłów i dwutlenku węgla. Zastosowane zostaną też powłoki antygrafitti odporne na działanie warunków atmosferycznych.

Linia kolejowa nr 85: budowa ruszy w 2026 r.

Nowa linia klejowa umożliwi ona pokonanie trasy między Warszawą a Łodzią w około 40 minut - przy wykorzystaniu najszybszych pociągów dużych prędkości, czyli niemal dwa razy szybciej niż obecnie. Odcinek będzie stanowić główną część, tzw. "Y" trasy łączącej stolicę przez Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. Rozpoczęcie prac budowlanych dla projektu LK85 planowane jest na drugą połowę 2026 r. Cały projekt, obejmujący 480 km, będzie realizowany etapami i ma zostać ukończony w 2035 r.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków