Tyleże opłaty te powinny być sprawiedliwe, a intencje prawodawców poza podejrzeniami. Do polskiej opłaty recyklingowej można mieć zastrzeżenia.Wątpliwość pierwsza: w głębokiej teorii płacą wszyscy po 500 zł od auta wprowadzonego do obrotu. W praktyce tylko niektórzy, właściwie tylko importerzy prywatni. Jeśli ktoś sprowadza do Polski ponad 1000 aut rocznie (a więc wszyscy liczący się importerzy nowych aut), musi tylko spełnić szereg wymogów formalnych, które pociągają za sobą koszty wielokrotnie niższe niż 500 zł od samochodu. Jeśli ktoś zechce udowodnić, że przepisy te dyskryminują prywatnych importerów, państwo znowu będzie się tłumaczyć przed sądem europejskim. Wątpliwość druga: uzyskane pieniądze mają być przeznaczone m.in. na dopłaty do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz dofinansowanie działań inwestycyjnych w tym zakresie. A więc państwo będzie wspierać prywatnych przedsiębiorców. Za rok sprawdzimy, jak wydano 400, a może nawet 500 mln zł opłaty recyklingowej - czy sprawiedliwie? Na razie o szczegółowym planie wydawania pieniędzy wiemy bardzo niewiele. Wątpliwość trzecia: za recykling naszego pojazdu zapłacimy dwa razy: po raz pierwszy, sprowadzając auto (500 zł), po raz drugi... oddając je do złomowania. Nie mamy już prawa sprzedać osobno dobrego silnika czy innych dobrych części z naszego (np. powypadkowego) auta. Wszystkie dobre, nasze własneczęści musimy oddać do składnicy złomu, aby przedsiębiorstwo to miało na czym zarobić - mimo że już raz zapłaciliśmy za złomowanie! Jeśli tego nie zrobimy, za każdy brakujący kilogram masy auta zapłacimy haracz - 10 zł. Kto i gdzie płaci: opłaty dotyczą osób, które sprowadzają do Polski samochody osobowe, ciężarówki o masie do 3,5 tony i trójkołowce. Jednorazową opłatę 500 zł wnoszą osoby wwożące do Polski samochód bez względu na wiek. Płaci importer, który sprowadzi w ciągu roku mniej niż 1000 aut. Opłatę recyklingową trzeba przelać na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prowadzone przez Bank Gospodarstwa Krajowego (III Oddział w Warszawie, nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014). Dowód wpłaty należy okazać przy rejestracji auta.