- Austriackie władze starają się ograniczyć uciążliwości dla mieszkańców związane ze wzmożonym ruchem turystycznym
- Zakaz ruchu tranzytowego dotyczy bocznych dróg przy trasach prowadzących do popularnych kurortów narciarskich
- W ubiegłych latach kwestionowano zgodność lokalnych ograniczeń ruchu z przepisami unijnymi, ale zostały one uznane za legalne
- Większość ograniczeń obowiązuje tylko w weekendy i święta
- Zapraszamy do udziału w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Mimo wielu wcześniejszych kontrowersji, władze austriackiego Tyrolu znów wprowadzają zakazy objeżdżania autostradowych korków lokalnymi drogami. To tamtejszy sposób na ochronę mieszkańców przed uciążliwościami wynikającymi z olbrzymiego natężenia ruchu w sezonie urlopowym – do Austrii i przez Austrię jeżdżą miliony miłośników sportów zimowych. Ograniczenia dotyczą przede wszystkim ruchu w weekendy i w święta, chociaż dla poszczególnych odcinków mogą obowiązywać specjalne zasady.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTegoroczne ograniczenia (takie ograniczenia w Austrii to nic nowego, wprowadzane są one cyklicznie) obowiązują od 21 grudnia do 27 kwietnia 2025 r. w weekendy w okręgach (powiatach) Kufstein, Reutte i Imst w niedziele i święta państwowe w godzinach od 7:00 do 19:00, natomiast w okręgu Schwaz wyłącznie w soboty. W tych terminach osobom podróżującym w ruchu tranzytowym nie wolno opuszczać autostrady w razie np. korka, po to, żeby później znów wjechać na wcześniejszą trasę.
Można uniknąć mandatu, ale trzeba się przygotować
Ograniczenia nie obowiązują turystów, którzy wybierają się do miejscowości zamkniętych dla ruchu tranzytowego, ale tamtejsza policja ma prawo domagać się uwiarygodnienia tego, że mamy uzasadniony powód, żeby opuścić autostradę – mogą się przydać np. potwierdzenie rezerwacji pobytu w miejscowym hotelu czy ośrodku, wykupiony karnet na stok, w ostateczności... znajomość konkretnego adresu.
Jeśli więc chcemy zjechać z autostrady, możemy np. zaplanować sobie na trasie postój na kawę albo na obiad, ale musimy wybrać konkretny lokal i na wszelki wypadek zapisać sobie jego adres.
Zjazd bez uzasadnionej potrzeby albo zignorowanie poleceń wydawanych przez kierujących ruchem grożą wysokimi karami.
Poza zakazami ruchu tranzytowego na lokalnych odcinkach, przy wjazdach na niektóre z nich uruchomiono też specjalną sygnalizację świetlną, która została tak skonfigurowana, żeby przepuszczać tylko określoną liczbę aut na godzinę.
Uwaga! Przed wyjazdem warto sprawdzić, gdzie w tym roku obowiązują zakazy – nie zawsze pokrywają się one z ograniczeniami z lat ubiegłych. Austriackie służby informują o ograniczeniach operatorów nawigacji działających w trybie online, więc w przypadku popularnych aplikacji można liczyć na to, że w razie korka nie będą one proponowały tras alternatywnych prowadzących przez odcinki zamknięte dla ruchu tranzytowego, ale nie ma żadnej gwarancji, że tak się nie stanie. Tłumaczenie, że taką trasą poprowadziła nas nawigacja, nie pomoże uniknąć mandatu.
Okręgi Reutte oraz Nassereith (trasa Fernpass)
- L288 Pinswanger Straße w kierunku Pflach
- L69 Reuttener Straße w kierunku Pflach
- L288-0-A1 zjazd z Fernpassstraße do Wiesbichl
- Przejazd przez miejscowość Nassereith, jeśli cel podróży znajduje się w Niemczech
Okręg Kufstein (Inntal-Autobahn)
- L211 Unterinntal Straße, kierunek Kufstein
- L295 Buchberger Straße, kierunek Niederndorf
- Droga gminna Endach/Kufstein
- Alte Erlerstraße, kierunek Niederndorf
Okręg Schwaz (Inntal-Autobahn)
- Zakaz zjazdu z B169 Zillertalstraße przy miejscowościach Schlitters i Fügen
- L7 Jenbacher Straße, kierunek Jenbach
- Zakaz zjazdu z B171 Tiroler Straße na L294 w kierunku Bruck am Ziller