Lutz, stwierdził, że opracowując Volta, GM bazowało na swoich doświadczeniach z roku 1996, kiedy to koncern rozpoczął tworzenie rynku współczesnych samochodów elektrycznych, wprowadzając pojazd EV1."EV1 był niezwykłym osiągnięciem i przełomem w technologii akumulatorów", powiedział Lutz. "Pomimo tego, trzeba przyznać, że samochody elektryczne miały swoje wady. Potrafiły przejechać niewielką odległość, miały niedużo miejsca na bagaż i mało przestrzeni dla pasażerów, nie potrafiły podjechać pod wzniesienia, nie można było używać w nich klimatyzacji bez ryzyka wyczerpania akumulatora oraz nie były wyposażone w żadne urządzenie, które pozwoliłoby na dalszą jazdę, gdy akumulator już się rozładował"."Chevrolet Volt to nowy rodzaj pojazdu elektrycznego. Uporano się w nimz mnóstwem problemów oraz zadbano o miejsce dla pasażerów i ich bagażu. Tymsamochodem można wjechać na wzniesienia, można włączyć klimatyzację i nie martwić się o stan akumulatora." Ten samochód można naładować do pełna, podłączając go do gniazda o napięciu 110 V na około sześć godzin dziennie. Kiedy jego litowo-jonowy akumulator jest naładowany do maksimum, Volt może przejechać po mieście ponad 60 kilometrów, korzystając tylko z energii elektrycznej. Kiedy akumulator wyczerpie się, uruchamiany jest 3-cylindrowy turbodoładowany silnik, który pracuje ze stałą szybkością, tj. przy stałych obrotach, aby wytworzyć prąd elektryczny i ponownie naładować akumulator. Według Lutza takie rozwiązanie zwiększa oszczędność paliwa i umożliwia przejechaniedłuższego dystansu. Jeśli zapomnisz naładować akumulatory to wciąż będzie on palił zaledwie 4,7 l/100 km, wykorzystując w swoim silniku benzynę do generowania prądu. Napełniwszy bak, będziesz mógł w ten sposób przejechać nawet 1030 kilometrów, czyli o ponad połowę więcej niż przeciętnym współczesnym samochodem. Warto tu dodać, że Chevrolet Volt wykorzystuje paliwo E85, składające się w 85 procentach z etanolu i tylko w 15 z benzyny.Wynalazkiem, który umożliwił urzeczywistnienie tego pomysłu, jest duży akumulator litowo-jonowy. Samochód elektryczny tego typu, zwany w środowisku technicznym "EV o rozszerzonym zasięgu", wymaga zestawu akumulatorów ważącego prawie 181 kilogramów. Część ekspertów przewiduje, że taki lub podobny akumulator może być gotowy do masowej produkcji przed rokiem 2012, a nawet 2010.
Zapomnieć o tankowaniu
Chevrolet Volt to czteroosobowy samochód elektryczny napędzany za pomocąakumulatora, ale wyposażony też w silnik benzynowy, który może zostać wykorzystany w celu wytworzenia dodatkowej mocy elektrycznej umożliwiającej przebycie większego dystansu. Wiceprezes koncernu GM, Robert A.