Na jej podstawie możemy zaś żądać więcej.PrawaOdpowiedzialność z tytułu rękojmi ciąży na sprzedawcy. Z tytułu gwarancji odpowiada producent. Z reguły upoważnione do przyjmowania reklamacji są autoryzowane stacje obsługi. Z tytułu gwarancji możemy domagać się naprawy samochodu albo wymiany na nowy (art. 577 kodeksu cywilnego). Producent może wszakże odmówić wymiany, oferując w zamian niezwłoczne usunięcie wad. Niezwłoczne, czyli w 14 dni (rozporządzenie Rady Ministrów z 30 maja 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania umów sprzedaży z udziałem konsumentów).W ramach rękojmi możemy żądać odstąpienia od umowy, obniżenia ceny, wymiany samochodu na nowy lub naprawy auta (art. 560 i 561 k.c.). Odstąpienie od umowy oznacza zwrot samochodu do dilera i odzyskanie zapłaconych zań pieniędzy powiększonych o współczynnik inflacji. Sprzedawca może odmówić temu żądaniu, jeśli niezwłocznie wymieni nam auto na nowe albo dokona naprawy.Obniżenie ceny powinno być takie, jak różnica w cenie między naszym samochodem i takim samym autem, ale bezawaryjnym. Życząc sobie wymiany samochodu na nowy lub naprawy, możemy jednocześnie zastrzec, że jeśli nasze żadanie nie zostanie spełnione, odstąpimy od umowy lub będziemy chcieli obniżenia ceny.TerminyRękojmia trwa 1 rok (art. 568 par. 1 k.c.). Na załatwienie reklamacji gwarant ma 14 dni. Na zgłoszenie reklamacji mamy miesiąc od chwili zaistnienia wady. Terminy gwarancji mechanicznej, perforacyjnej i na lakier ustala dowolnie producent.Rok rękojmi jest ustalony "twardo". Nikt nie może go skrócić. Okres gwarancji wynika z umowy i może być przedłużony albo skrócony za zgodą obu stron. 14 dni na załatwienie reklamacji może być wydłużone, jeśli wyrazimy na to zgodę. Co to oznacza załatwienie sprawy? Od chwili zgłoszenia reklamacji adresat ma 14 dni na naprawę ewentualnie pisemną odmowę albo zaproszenie do wykonania ekspertyzy. Jeśli w ciągu 14 dni od daty doręczenia reklamacji nie otrzymamy odpowiedzi, oznacza to zgodę na spełnienie naszego żądania.Kolejnym terminem jest przedłużenie gwarancji. Jeśli w aucie została wymieniona jakaś część, to gwarancja na nią zaczyna biec od nowa (art. 581 par. 1 k.c.). Jeśli wymieniono istotną część, jak np. blok silnika, to cała gwarancja mechaniczna biegnie od zera (art. 581 par. 2 k.c.).ZakresReklamacja może nie obejmować pewnych podzespołów. Wszystkie firmy wyłączają z niej materiały zużywające się w trakcie eksploatacji, jak okładziny hamulcowe, opony, żarówki, wycieraczki, często także układ wydechowy, paski klinowe i rozrządu. Rękojmia obejmuje wszystko. Oczywiście nie otrzymamy w ramach reklamacji rękojmianej nowych klocków hamulcowych, jeśli zgłosimy ich zużycie się po 10 tys. kilometrów. Jeśli jednak klocki zetrą się po 1 tys. kilometrów, będziemy mieli szansę na bezpłatną naprawę.ReklamujemyReklamację należy złożyć pisemnie w stacji ASO i uzyskać potwierdzenie jej zgłoszenia w postaci pieczęci serwisu na kopii pisma, którą zatrzymujemy dla siebie. Możemy też wysłać reklamację listem poleconym. W przypadku żądania odstąpienia od umowy z tytułu rękojmi i żądania wymiany auta na podstawie gwarancji możemy otrzymać odmowę z ofertą naprawy. W każdym innym razie odmowa musi być uzasadniona i to nie tłumaczeniem w rodzaju: "ten typ auta tak ma" albo krótkim "pańska wina". Gwarant musi udowodnić, że nie musi przyjmować naszego zlecenia. Odpowiedź musi być zawsze pisemna. Nie warto o nią walczyć, gdyż jej brak w ciągu 14 dni oznacza zgodę na nasze żądanie.Jacek Wróblewski