Obecnie towarzystwa ubezpieczeniowe podkreślają jego dobroczynne skutki, jeśli chodzi o ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Nowa analiza przeprowadzona przez Frost & Sullivan pt. "Najnowsze wiadomości z europejskich rynków ubezpieczeń komunikacyjnych wykorzystujących telematyczne systemy Pay-As-You-Drive" wykazuje, że w roku 2007 rynek ten osiągnął przychody wynoszące 18,64 mln euro, a w roku 2015 ich szacunkowa wysokość powinna sięgnąć 141,81 mln euro.

Pewne grupy klientów, przede wszystkim tzw. "niedzielni kierowcy" oraz ci, którzy niedawno usiedli za kółkiem, będą mogli dzięki systemowi PAYD zaoszczędzić na składkach ubezpieczeniowych do 30% rocznie. Oprócz tego przewiduje się, że system PAYD znacząco zmniejszy przebieg pojazdów i w ten sposób skutecznie obniży emisję zanieczyszczeń oraz poprawi bezpieczeństwo na drogach. Efekty te mogą skłonić rządy do wprowadzenia pewnych ulg podatkowych dla towarzystw ubezpieczeniowych i klientów stosujących tę metodę.

"PAYD zmniejsza ryzyko ponoszone przez towarzystwa ubezpieczeniowe, gdyż daje kierowcom silną motywację do korzystnej zmiany zachowania na drodze, a to z kolei zmniejsza ryzyko wypadków i roszczeń" - zauważa Mohamed Mubarak, analityk z Frost & Sullivan. "Co więcej, dzięki systemowi PAYD ubezpieczyciele mogą dokładniej obliczyć ryzyko i w efekcie stosować bardziej dynamiczną politykę cenową."

Opracowanie regionalnego modelu taryf dla klientów z różnych segmentów jest jednak poważnym wyzwaniem dla towarzystw ubezpieczeniowych i dostawców systemów. "Obecnie niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe żądają, by klienci, którzy chcą skorzystać z systemu PAYD, sami kupowali potrzebny sprzęt (skrzynkę telematyczną)" - twierdzi Mohamed Mubarak. "Wysoki koszt nabycia takiego urządzenia również stanowi poważną barierę dla popularyzacji tego rozwiązania".

Głównym celem wprowadzenia rozwiązań telematycznych do świata ubezpieczeń jest obniżenie ryzyka i związanych z nim kosztów roszczeń. System telematyczny znajdujący się w pojeździe mierzy wpływ ryzyka i pomaga obliczyć opłatę pobieraną z tytułu jego kosztu.

Efektem wprowadzenia surowych norm Euro ograniczających wielkość emisji będzie zastosowanie metod telematycznych do ich pomiaru. Państwa takie jak Wielka Brytania zamierzają stosować systemy telematyczne do naliczania opłat za korzystanie z dróg oraz opłat za wjazd do pewnych stref miasta (congestion charging), co da kolejny impuls do instalowania sprzętu telematycznego w pojazdach. Dobrowolne umowy e-Call skłonią producentów samochodów do instalowania urządzeń realizujących usługi telematyczne i inne, które będzie można oferować jako dodatek do pakietu ubezpieczeniowego.

W dalszej kolejności dobrowolne umowy eCall (emergency call - wzywanie pomocy) powinny zachęcić producentów pojazdów do instalowania standardowych urządzeń telematycznych. W efekcie powstanie więc standardowa, otwarta platforma, pozwalająca tworzyć i oferować różnorodne dodatkowe usługi telematyczne. Tego rodzaju rozwiązanie wprowadzi też standaryzację do metod przesyłania danych. W jednym pakiecie z PAYD można będzie zaoferować także inne usługi telematyczne, takie jak wykrywanie skradzionych pojazdów (SVT), zdalną diagnostykę pojazdów (RVD) i eCall - wszystkie one będą realizowane przez ten sam telematyczny zespół sprzętowy. Bez wątpienia jest to model biznesowy, który będzie przynosić zyski.

Najnowsze wiadomości z europejskich rynków ubezpieczeń komunikacyjnych wykorzystujących telematyczne systemy Pay-As-You-Drive to część programu Automotive & Transportation Growth Partnership Service, w ramach którego prowadzone są także takie badania jak strategiczna analiza systemów Pay-As-You-Drive, Pay-How-You-Drive oraz innych rozwiązań telematycznych. Wszystkie usługi badawcze objęte subskrypcjami pozwalają uzyskać szczegółowe informacje o możliwościach wejścia na rynek oraz o trendach branżowych, a są one efektem licznych rozmów z uczestnikami rynku. Dostępne są też wywiady dla prasą.