• Najnowsze Audi A3 4. generacji dostępne jest wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback A3 Sportback i 4-drzwiowy sedan A3 Limousine
  • Oprócz „cywilnej” wersji kompaktowe Audi A3 oferowane jest także w usportowionej odmianie S3 oraz ekstremalnie sportowej RS 3
  • Gamę silnikową tworzą jednostki benzynowe i diesle, ponadto nabywcy mogą zdecydować się auto z napędem hybrydowym plug-in

Audi A3 - historia modelu

Pierwsze Audi A3 zadebiutowało w 1996 r. i już wtedy wyróżniało się na tle innych kompaktów stylem i finezją. Początkowo auto oferowane było jako 3-drzwiowy hatchback, z czasem doczekało się również 5-drzwiowej odmiany. Z myślą o miłośnikach sportowych wrażeń Audi wprowadziło także wersję S3, która utorowała drogę późniejszej, prawdziwie ekstremalnej RS 3. Pierwszy kompaktowy model z Ingolstadt przekonywał wysoką jakością wykończenia, oferował całkiem przestronne wnętrze i był dostępny z przekładniami manualnymi oraz automatycznymi i napędem na przednią oś lub quattro (napęd na wszystkie koła).

Audi A3 (1996-2003) Foto: archiwum / Auto Świat
Audi A3 (1996-2003)
Audi A3 (1996-2003) Foto: Auto Świat
Audi A3 (1996-2003)

Po siedmiu latach produkcji została zaprezentowana kolejna generacja kompaktowego Audi. W tamtym czasie niemiecki producent zaczął stosować nazwę Sportback, którą określał 5-drzwiową wersję Audi A3 2. generacji, dostępną od 2004 r. Co ciekawe ta praktyczniejsza odmiana dopiero od 2008 r., kiedy to koncern z Ingolstadt przeprowadził lifting modelu, była dostępna w usportowionej postaci S3, chociaż jako 3-drzwiowy hatchback była oferowana już dwa lata wcześniej. Od 2007 r. paletę wersji nadwoziowych poszerzył kabriolet z miękkim dachem.

Audi  A3 Cabriolet Foto: Auto Świat
Audi A3 Cabriolet
Audi  A3 Cabriolet Foto: Auto Świat
Audi A3 Cabriolet

Na trzecią generację Audi A3 fani marki musieli poczekać do 2012 r. - ta została zaprezentowana podczas wystawy samochodowej Geneva Motor Show. Model został stworzony na platformie MQB i wyróżniał się szeregiem innowacyjnych rozwiązań, wśród których warto wymienić chociażby radarowy tempomat adaptacyjny, jeszcze bardziej rozbudowane systemy bezpieczeństwa czy też asystentów wspomagających kierowcę podczas jazdy. W porównaniu z poprzednikiem Audi A3 jeszcze bardziej urosło, co przełożyło się na większą ilość miejsca dla pasażerów. Wybór auta ułatwiała szeroka paleta nadwozi - od 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, przez 4-drzwiowego sedana, aż po 2-drzwiowy kabriolet.

Audi A3 - 4. generacja kompaktowego Audi

Od 2020 r. niemiecki producent oferuje czwartą już generację swojego kompaktowego modelu. Samochód został zaprezentowany podczas salonu samochodowego Genewa Motor Show i bazuje na nowej modułowej platformie MQB evo, która została również wykorzystana w innych kompaktowych modelach z grupy Volkswagena.

Audi S3 Sportback 2021 4. generacja Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi S3 Sportback 2021 4. generacja

Auto, podobnie jak jego protoplasta sprzed ćwierć wieku, przykuwa uwagę swoją stylistyką - z przodu masywnym grillem single frame, ledowymi reflektorami i światłami do jazdy dziennej (z własnym wzorem w każdej wersji auta), które w połączeniu z wznoszącą się dolną linią okien nadają sylwetce dynamiczniejszy charakter.

Audi S3 Sportback 2021 4. generacja Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi S3 Sportback 2021 4. generacja

Najnowsze Audi A3 oferowane jest jako 5-drzwiowy hatchback (A3 Sportback) oraz 4-drzwiowy sedan (A3 Limousine), przy czym obie wersje nieznacznie urosły w porównaniu ze swoimi poprzednikami - hatchback ma długość 4343 mm i wysokość 1449 mm, sedan odpowiednio 4495 mm i 1425 mm. Szerokość obu wersji jest identyczna i wynosi 1816 mm.

Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan Foto: Audi
Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan

Równie ciekawie jak na zewnątrz Audi A3 prezentuje się także we wnętrzu, m.in. za sprawą kokpitu, który koncentruje się na kierowcy. Dzięki temu prowadzący ma wygodny dostęp do przycisków służących do sterowania klimatyzacją, trybami jazdy Drive Select oraz asystentami parkowania. Ponadto kierowca ma do dyspozycji cyfrowy zestaw wskaźników, który pozwala dopasować informacje prezentowane na ekranie za kierownicą do preferencji użytkownika.

Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan Foto: Audi
Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan

W parze z dopracowaną ergonomią idzie także jakość użytych do wykończenia materiałów - to kolejny atut kompaktowego Audi. W tej kwestii trudno cokolwiek zarzucić Audi A3, podobnie zresztą jak w kwestii przestronności kabiny. Co prawda minimalna zmiana wielkości nadwozia pozostała bez wpływu na ilość miejsca dla pasażerów - ta jest praktycznie taka sama jak w Audi A3 poprzedniej generacji - ale to oznacza, że w komfortowych warunkach będą podróżowały cztery dorosłe osoby, także te siedzące na tylnej kanapie.

Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan Foto: Audi
Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan

Duży udział w zapewnianiu komfortu ma zawieszenie. Gwarantuje ono wygodę nawet na gorszych jakościowo odcinkach, a przy zwiększa pewność prowadzenia i daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa. Tym samym A3 udowadnia, że inżynierom Audi udało się uzyskać najlepsze połączenie przyjemnej sztywności z bardzo wyważonymi reakcjami na nierówności jezdni. Z bardzo dobrej strony pokazuje się również układ kierowniczy, w szczególności jego progresywna wersja (opcja), która jest silnie wspomagana w zakresie miejskich prędkości i staje się znacznie „sztywniejsza” przy szybszej jeździe, dając kierowcy doskonałe czucie tego, co aktualnie dzieje się z kołami.

Audi S3 Sportback 2021 4. generacja Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi S3 Sportback 2021 4. generacja

Jeśli chodzi o możliwości transportowe, bagażnik A3 Sportback mieści od 380 (w sedanie 425 l) przy rozłożonych fotelach do 1200 l po ich złożeniu. Bagażnik Audi ma seryjnie dwupoziomową podłogę i po złożeniu oparć tworzy się równa powierzchnia. W S3 Sportback przestrzeń bagażowa jest nieco mniejsza i wynosi odpowiednio 325 i 1145 l, a najmniejsze możliwości transportowe ma hybrydowa wersja Audi A3 Sportback, do której zapakujemy od 280 do 1100 l.

Audi S3 Sportback 2021 4. generacja Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi S3 Sportback 2021 4. generacja

Audi A3 - wszystko, co niezbędne, już w standardzie

Mówiąc Audi mamy na myśli także dość bogate wyposażenie - w końcu to marka premium. Tego klienci oczekują nawet w przypadku tańszych modeli i Audi A3 pod tym względem nie rozczarowuje, chociaż biorąc pod uwagę cenę auta, również nie zachwyca. W bazowym Audi A3 Sportback 30 TFSI w standardzie znajdziemy m.in. elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, klimatyzację manualną, radio z Bluetooth i sześcioma głośnikami, system multimedialny MMI radio plus z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 10,1 cala, cyfrowy zestaw wskaźników z kolorowym ekranem 10,25" i tylne czujniki parkowania (Audi parking system).

Audi S3 Sportback 2021 4. generacja Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi S3 Sportback 2021 4. generacja

W zakresie bezpieczeństwa Audi oferuje seryjnie przednie, boczne (z przodu) i kurtynowe poduszki powietrzne, system ostrzegający o opuszczeniu pasa ruchu (Audi lane assist), asystenta pokonywania zakrętu ze wspomaganiem wymijania (Turn assist) oraz Audi pre sense front, czyli system, który wykorzystując radar ostrzega kierowcę np. o prawdopodobieństwie zderzenia czołowego (system wykrywa pieszych i rowerzystów).

Audi S3 Sportback 2021 4. generacja Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi S3 Sportback 2021 4. generacja

Decydując się na usportowione Audi S3 oprócz ww. seryjnego wyposażenia bez dopłaty zyskamy m.in. 2-strefową klimatyzację automatyczną, układ Audi drive select, oferujący tryby auto, comfort, dynamic, efficiency oraz individual (ten ostatni pozwala dopasować ustawienia różnych systemów do własnych preferencji), a także zawieszenie sportowe typu S.

Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan Foto: Audi
Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan

Jak można się spodziewać, najbogatsze wyposażenie seryjne znajdziemy w topowych Audi RS 3. Przykładem mogą być m.in. automatycznie przyciemniane lusterka zewnętrzne i lusterko wewnętrzne, Audi virtual cockpit plus z dodatkowym układem RS, tempomat oraz asystent parkowania z Audi parking system plus (przód i tył).

Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan Foto: Audi
Audi A3 4. generacja 2020 rok sedan

Audi A3 - gama silników - downsizing w praktyce

Patrząc na dostępne w Audi A3 silniki trudno dziwić się, że producent zmienił nazwy modeli. Jeszcze nie tak dawno mając do czynienia z A3 Sportback 30 TFSI można było przypuszczać, że pod maską pracuje 3-litrowa jednostka. Dzisiaj ten trop prowadzi donikąd. W rzeczywistości źródłem napędu jest litrowy silnik benzynowy o mocy 81 kW (110 KM), który za pomocą 6-biegowej przekładni manualnej przenosi napęd na przednie koła. Uzyskiwana moc wystarcza, aby A3 przyspieszało od 0 do 100 km/h w 10,6 s i osiągało prędkość maksymalną 204 km/h. To dobre osiągi, zważywszy na to, że bazowe Audi A3 waży blisko 1,3 tony. Na plus trzeba również zaliczyć zużycie paliwa, które w cyklu mieszanym (WLTP) wynosi 5,5 l/100 km.

Audi S3 Sportback 2021 4. generacja Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi S3 Sportback 2021 4. generacja

Większy silnik benzynowy znajdziemy w Audi A3 35 TFSI. Jednostka ta przy pojemności 1,5 l uzyskuje moc 110 kW (150 KM) i pozwala rozpędzić Audi A3 Sportback do 224 km/h, przy czym pierwsze 100 km/h uzyskuje się już po 8,7 s (8,4 s w wersji z przekładnią S tronic). Większe emocje podczas jazdy gwarantuje A3 Sportback 40 TFSI quattro S tronic - tutaj Audi postawiło na 2-litrową jednostkę benzynową, która generuje 140 kW (190 KM). To wystarczy, aby kompaktowe Audi A3 uzyskiwało przyspieszenie 0-100 km/h w 7 sekund i osiągało prędkość maksymalną 241 km/h, zużywając przy tym w cyklu mieszanym 7,5-7,0 l/100 km (WLTP).

2-litrowy motor jest także wykorzystywany w usportowionym Audi S3 Sportback i Audi S3 Limousine, ale tutaj został skonfigurowany tak, aby uzyskiwał niebagatelne 228 kW (300 KM) i moment obrotowy 400 Nm. Modele te seryjnie wyposażane są w przekładnię S tronic oraz napęd quattro, dzięki czemu uzyskują przyspieszenie 0-100 km/h w 4,8 s i rozpędzają się do 250 km/h. Jeszcze lepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h, zaledwie 3,8 s, uzyskują Audi RS 3, ale te napędzane są 2,5-litrowymi silnikami benzynowymi o mocy 294 kW (400 KM).

Audi RS 3 2021 3. generacja 8YA Foto: Audi / Auto Świat
Audi RS 3 2021 3. generacja 8YA

Oferta diesli na tle jednostek benzynowych jest dość uboga, bo tworzy ją 2-litrowy silnik, który w Audi A3 30 TDI uzyskuje moc 85 kW (116 KM), natomiast w Audi A3 35 TDI osiąga 110 kW (150 KM). Słabsza wersja łączona jest z 6-biegową przekładnią manualną lub S tronic, mocniejsza wyłącznie z tą drugą. Co ciekawe, żaden diesel nie jest łączony z napędem quattro.

Audi, podobnie jak niemal wszyscy pozostali producenci aut, dostrzegło potencjał w hybrydach plug-in, czego potwierdzeniem jest Audi A3 Sportback S line 45 TFSI e S tronic. Ten hybrydowy model wyposażony jest w silnik benzynowy 1.4 o mocy 110 kW (150 KM) oraz jednostkę elektryczną, dzięki której łączna moc całego układu napędowego sięga 180 kW (245 KM). Dzięki baterii o pojemności 10,4 kWh benzynowo-elektryczne Audi A3 Sportback może pokonać w cyklu mieszanym według pomiaru WLTP 59-60 km i zużyć jedynie 1,3-1,2 l/100 km. Mimo dość wysokiej masy własnej, wynoszącej 1660 kg, auto przyspiesza od 0-100 km/h w 6,8 s i rozpędza się do 232 km/h.

Audi A3 Sportback 45 TFSI e Foto: Audi / Auto Świat
Audi A3 Sportback 45 TFSI e

Audi A3 - finansowanie zakupu - Audi Perfect Lease i trzy opcje kredytowania

Z myślą o klientach, którzy nie chcą wydawać gotówki na zakup auta, Audi przygotowało leasing, który kierowany jest także dla klientów indywidualnych. Audi Perfect Lease oferuje niższe miesięczne raty niż w klasycznym finansowaniu, ponieważ użytkownik spłaca tylko część samochodu, tj. prognozowaną utratę jego wartości w okresie trwania umowy.

W tej formie finansowania opłata wstępna wynosi od 0 proc. do 30 proc. wartości pojazdu, a sama umowa zawierana jest na 24, 36 lub 48 miesięcy. Ponadto klient określa szacowany przebieg roczny - od 10 tys. km do 40 tys. km - oraz wybiera jeden z dwóch sposobów zakończenia umowy, tzn. zwraca użytkowane dotychczas aut lub wykupuje je.

Alternatywą dla leasingu są kredyty, przy czym klienci mają do wyboru trzy opcje:

  • Auto kredyt standard - w tej formie kredytowania wkład własny wynosi od 0 do 30 proc., umowa podpisywana jest na trzy lub cztery lata, a oprocentowanie wynosi 7,20 proc. Jedynym ograniczeniem, z którym musi się liczyć nabywca jest limit kilometrów wynoszący 40 tys. km rocznie.
  • Auto start z niskim oprocentowaniem - umowa zawierana jest na okres od 24 miesięcy do siedmiu lat, a wkład własny zawiera się w zakresie od 0 do 60 proc. Faktyczne niższe oprocentowanie, od 3,99 proc., niwelowane jest przez wymagane ubezpieczenie na życie, które klient zawiera na cały okres kredytowania pojazdu.
  • Kredyt standard samochody nowe - w tym przypadku, podobnie jak przy pierwszym kredycie, oprocentowanie wynosi 7,20 proc. Minimalny okres umowy to 12 miesięcy, maksymalny siedem lat. W tej formie klient ma możliwość skorzystania z opcji wpłaty własnej od 0 do 70 proc.

Audi A3 - ceny typowe dla Audi

Wchodząc do salonu Audi możemy być niemal pewni, że nawet nieduże modele będą kosztowały więcej niż mniej nobilitowani konkurenci. Audi A3 nie stanowi w tej kwestii wyjątku i trzeba mieć świadomość, że za porównywalną kwotę kupimy być może i lepiej wyposażony samochód, ale nie będzie to Audi ani żaden inny model klasy premium. Już najtańsze A3 Sportback 30 TFSI kosztuje praktycznie od 106 tys. zł.

Jeśli chcemy mieć szersze i większe felgi (17-calowe z oponami o szerokości 225 mm) można zdecydować się na wycenioną na 110 800 zł wersję Sportback advanced, w której dodatkowo znajdziemy zderzaki advanced oraz nakładki na przednie progi z elementami aluminium. Za minimum 115 tys. zł staniemy się właścicielami A3 Sportback 30 TFSI S tronic.

Jeżeli zależy nam na większej mocy, możemy zdecydować się na benzynowe A3 Sportback 35 TFSI, kosztujące od 115 500 zł, lub topowe A3 Sportback advanced 40 TFSI quattro S tronic/S Line 40 TFSI quattro S tronic za 153 900/159 100 zł. Fani diesli zwrócą zapewne uwagę na A3 Sportback 30 TDI, za które trzeba zapłacić niemal 123 tys. zł lub A3 Sportback 35 TDI S tronic w cenie od 139 tys. zł.

Prawdziwymi perełkami są jednak sportowe wersje, które podobnie jak „cywilne” A3 oferowane są z nadwoziem typu hatchback oraz sedan. I o ile S3 Sportback TFSI quattro S tronic z ceną od 199 900 zł (sedan od 202 900 zł) można uznać za względnie przystępną propozycję, o tyle rasowo sportowe RS 3 Sportback (od 281 900 zł) oraz RS 3 Limousine (od 290 900 zł) można polecić jedynie najbardziej wymagającym nabywcom.

Audi A3 - naszym zdaniem

Bez wątpienia Audi A3 to jedna z ciekawszych propozycji dla osób, które chcą mieć auto producenta spod znaku czterech pierścieni. Zauważalnie większe od otwierającego gamę Audi modelu A1 (i tylko minimalnie od niego droższe), jest również dużo tańsze od Audi A4. Dzięki temu wybierając A3 Sportback lub A3 Limousine zyskamy całkiem przestronny samochód, który wprowadza nas do świata aut klasy premium, oferując przy tym sprawdzoną technikę. Jednym z minusów w przypadku modelu A3 jest brak wersji kombi, kolejnym mocno ograniczona gama aut z napędem quattro, znakiem rozpoznawczym Audi. Na plus trzeba z kolei zaliczyć wystarczająco rozbudowaną paletę silników, w tym również wersję hybrydową plug-in, bardzo dobre materiały we wnętrzu i jakość wykończenia oraz kompletne wyposażenie podstawowe, które jednak nie odbiega od tego, co oferują mniej nobilitowani, a przy tym tańsi konkurenci w klasie kompaktów.