Sedany segmentu C tracą udział rynkowy na rzecz coraz chętniej kupowanych crossoverów i SUV-ów. Audi, jak i jego główni rywale – BMW i Mercedes – nie rezygnują jednak z tego kawałka rynku, bo dla wielu osób stanowi on początek przygody z motoryzacją z tzw. wyższej półki.

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line - szlachetny styl

Dokładnie tak jest z drugą generacją A3 Limousine, która weszła do sprzedaży kilka miesięcy temu i już na pierwszy rzut oka zdradza wyraźne podobieństwo do większych modeli A6 i A8. Owszem, względem poprzednika design nadwozia A3 uległ bardziej ewolucji niż rewolucji, ale nadal ma w sobie wystarczającą dawkę magnetyzmu, który sprawia, że nikt o zdrowych zmysłach nie wyrzuciłby takiego auta ze swojego garażu.

Smukła sylwetka w testowanej wersji S line ma dodatkowo akcenty podkreślające dynamiczny charakter. To pas przedni z powiększonymi wlotami powietrza, lakierowany na czarno grill, sportowy tylny zderzak z czarnym dyfuzorem i dwoma końcówkami wydechu oraz opcjonalne 19-calowe alufelgi. Trzeba przyznać, że spośród wszystkich kompaktowych modeli z Grupy Volkswagena zaprojektowanych na modularnej platformie MQB (są wśród nich m.in. VW Golf, Škoda Octavia czy Seat Leon) to właśnie Audi A3 Limousine jest najbardziej eleganckie i reprezentacyjne.

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line – stylowa cyfryzacja

Charakter premium potwierdza też wnętrze utrzymane w nowoczesnym stylu i wykończone materiałami o wysokiej jakości. Niemałe wrażenie robi zwłaszcza wirtualny kokpit z dużym ekranem cyfrowych zegarów i kilkoma trybami wyświetlanych informacji do wyboru, a także centralny ekran systemu multimedialnego. Choć Audi postawiło na obsługę dotykową, bo nie znajdziemy tu znanego z poprzedniej generacji pokrętła MMI, to na szczęście nie zrezygnowało z kilku fizycznych przycisków pod ekranem dających bezpośredni dostęp do wybranych funkcji, w tym np. klimatyzacji czy trybów drive select. To ważne podczas jazdy, bo przeklikiwanie się przez – skądinąd prosty w obsłudze – interfejs multimediów może mimo wszystko odwracać uwagę kierowcy. Oczywiście, można też korzystać z przycisków na kierownicy lub poleceń głosowych.

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line – bogactwo opcji

Jeśli chodzi o liczbę opcji, to w testowanym A3 znajdziemy ich całe mnóstwo – dość powiedzieć, że podnoszą cenę wyjściową auta o ponad 80 000 zł. O ile w segmencie premium nie jest to niespodzianką, o tyle trudno zrozumieć, że dopłaty wymagają też takie elementy, jak np. automatyczna klimatyzacja (w standardzie jest manualna) czy „smartphone interface” umożliwiający współpracę z Android Auto lub Apple CarPlay (1550 zł bądź jako element pakietu Technology).

Na plus zaliczamy za to świetne sportowe fotele (od 1860 zł) ze zintegrowanymi zagłówkami – mają szeroki zakres regulacji i zapewniają bardzo dobre trzymanie kierowcy oraz wysoki komfort także na długich trasach. O ile jednak osoby podróżujące z przodu mają duży zakres swobody, o tyle nie da się tego powiedzieć o pasażerach na tylnej kanapie, gdyż może brakować im miejsca na nogi i nad głową – efekt opadającej, choć efektownej, linii dachu. Nikt jednak nie twierdzi, że A3 Limousine jest autem rodzinnym. Także bagażnik mimo nominalnych 425 l pojemności nie rozpieszcza funkcjonalnością. Ma dość wysoko umieszczony próg załadunku, wąski otwór, a po rozłożeniu oparć kanapy powstaje uskok, który utrudnia przesuwanie bagaży do wnętrza auta.

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line – dobrze ułożony

Testowana 150-konna wersja 35 TFSI to na razie najmocniejsza „cywilna” odmiana A3 (w ofercie jest jeszcze 310-konne S3, a wkrótce dołączy RS 3 o mocy ponad 400 KM). Silnik w parze z 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową S tronic wyposażony jest w tzw. miękki 48-woltowy układ hybrydowy, dostarczający w razie potrzeby dodatkowych 50 Nm momentu obrotowego. Ma do tego układ odłączania dwóch cylindrów przy małym obciążeniu, co dodatkowo ma wpływać na zmniejszenie zużycia paliwa.

Na naszej pętli testowej A3 w tej wersji spaliło średnio 6,8 l/100 km, czyli o 15 proc. więcej niż obiecuje producent, i wynik ten uznajemy za dobry, tym bardziej że motor chętnie reaguje na gaz i zapewnia dynamiczną jazdę. Zwłaszcza gdy wybierzemy sportowy tryb układu Audi drive select, który zmienia również szybkość działania automatycznej przekładni (w trybie Comfort zdarza się jej ociągać ze zmianą przełożeń). Na przyjemność prowadzenia wpływają ponadto doskonale wyważony i bezpośredni układ kierowniczy oraz sportowe zawieszenie ze zmienną siłą tłumienia, dzięki któremu auto dość łagodnie stara się obchodzić z pasażerami na nierównościach (mimo że 19-calowe alufelgi w tym nie pomagają,) a na zakrętach zachowuje stabilność i tylko w skrajnych sytuacjach poddaje się podsterowności.

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line - ocena

  • Nadwozie: Kipi nowoczesną elegancją i szlachetnością godną reprezentacyjnej limuzyny. Brakuje trochę miejsca z tyłu. 5+
  • Napęd: 150 KM z jednej strony zapewnia przyzwoitą dynamikę, ale z drugiej pozostawia pewien niedosyt. 4+
  • Prowadzenie: Sprężyste sportowe zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy to przepis na satysfakcję za kierownicą.5
  • Multimedia: Świetny wirtualny kokpit i prosta obsługa przez ekran dotykowy. 5
  • Spalanie: Miękki układ hybrydowy sprawia, że A3 potrafi rozsądnie podchodzić do tego tematu.4+
  • Komfort: Mimo 19-calowych alufelg zwieszenie spisuje się bardzo dobrze. 5
  • Koszty: Lista opcji jest długa i mocno winduje cenę auta, która już na wejściu do niskich nie należy. 4
  • Łączna: 5-

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line - naszym Zdaniem

Może A3 Limousine nie jest tak praktyczne jak A3 Sportback, ale ma w sobie znacznie więcej seksapilu. Świetnie wykończone, zachwyca też w testowanej wersji bardzo bogatym wyposażeniem. Kosztuje słono, ale w tym segmencie to akurat popularne zjawisko. Na szczęście przyjemność z prowadzenia dostajemy w cenie.

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s
0-100 km/h 8,7 s
0-130 km/h 14,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,7 s (aut.)
80-120 km/h 6,1 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1385/490 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,7/10,9 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 33,7 m
                                             gorące  34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Zużycie testowe (95 okt.) 6,8 l/100 km
Zasięg na benzynie 730 km

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line - dane Producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + miękka hybryda
Ustawienie silników poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna 150 KM/5000 obr./min
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500 obr./min
Prędkość maksymalna 232 km/h
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s
Zużycie wg WLTP (95 okt.) 6,1-5,6 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 140-128 g/km
Masa przyczepy z hamul./bez 1500/690 kg
Hamulce (przód/tył) tw/t
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 425/50 l
Marka opon test. auta Bridgestone
Rozmiar opon 235/35 R 19

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line - wyposażenie

Wersja S line 35 TFSI S tronic
6 airbagów/reflekt. LED Matrix S/3600 zł
Klima 2-stref. aut. 3040 zł
Pakiet sys. asyst. z MMI Navi+ 6870 zł
Head-up/Audi drive select 4110/780 zł 
Kamera cofania/audio Bang & Olufsen 2110/2560 zł
Lakier spec./alufelgi 19 cali 3600/5900 zł

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line - gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 132 100 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km
Cena testowanego auta 214 530 zł

Audi A3 Limousine 35 TFSI S line - wymiary

Audi A3 Limousine Foto: auto świat / Auto Świat
Audi A3 Limousine