- Pojęcia "sedana" czy "limuzyny" brzmią jak żart, bo z tyłu będzie ciasno
- Dla wielu rodzin praktyczniejsze okażą się jednak hatchbacki
- Trzy cylindry nie muszą dawać przewagi ekonomicznej ani ekologicznej
- Przeczytaj też:
- 1. Audi A3 35 TFSI Limousine
- 2. BMW 218i Gran Coupe
- Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - punkty i klasyfikacja
- Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Podsumowanie
Spocząć na laurach? Każdy wie, że dziś, w dobie ostrej konkurencji, to niemożliwe. BMW Gran Coupé może się jeszcze unosić na fali swojej rynkowej świeżości, ale kolejny rywal już nadciąga i wystawia do pojedynku swój imponujący grill. Mowa o czterodrzwiowym Audi A3. Marce z Ingolstadt udało się harmonijnie wkomponować w sylwetkę kompaktu sedanowy tył. Nazywa ona swoje dziecko A3 Limousine.
To imię wydaje się o wiele sympatyczniejsze niż marketingowa nowomowa o Gran Coupé (coupé powinno mieć dwoje drzwi, a to ma ewidentnie cztery). Założenia się w Audi zgadzają, teraz porównanie musi dowieść, czy w kluczowych dziedzinach A3 może się równać ze swoim monachijskim konkurentem.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu
- A może Kia Ceed albo Mazda 3 - czy będzie taniej?
- ...jest jeszcze Ford Focus, Opel Astra i Renault Megane - alternatywy z rozsądku
Oba auta mają po 4,5 m długości – jeszcze nie tak dawno temu ten parametr plasowałby je w klasie średniej. Odpowiednio przestronne warunki panują z przodu, tu chętnie się siedzi także na dalszych dystansach. Pomagają w tym porządne sportowe fotele, które jednak w A3 okazują się szersze i bardziej komfortowe.
Z tyłu w obu pojazdach jest ciasno nad głową. Ze względu na mocno opadający dach w BMW już samo wsiadanie z tyłu wiąże się z małą gimnastyką. Ładne bezramkowe szyby nie opuszczają się całkowicie, a nóg nie sposób wsunąć pod przedni fotel. Audi zyskuje tu małą przewagę, ale więksi pasażerowie będą z tyłu siedzieli skuleni.
To jakby bez sensu i powiedzmy sobie szczerze: to nie są samochody rodzinne, a dach nie powinien opadać dokładnie tam, gdzie pasażerowie potrzebują miejsca nad głową. Po to kupujemy sedany, żeby także z tyłu wygodnie siedzieć. Modny styl nie wystarczy.
Staje się to też jasne po otwarciu bagażników. Co prawda, 425 litrów w Audi i 430 litrów w BMW brzmi obiecująco, jednak wąskie otwory załadunkowe nie ułatwiają pakowania większych przedmiotów. W Audi irytuje wysoki próg załadunku (zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny), a także stopień powstający po złożeniu oparcia.
BMW musimy pochwalić za obsługę. System iDrive z wielofunkcyjnym pokrętłem działa bez zarzutu, jest niemalże perfekcyjny. Do tego sprawny asystent głosowy, który w kolejnym stadium rozwoju prawdopodobnie będzie też rozumiał small talk (chociaż na razie nie po polsku). Audi postawiło na koncepcję dotykową, która mocno odciąga uwagę od drogi, ale za to wirtualne wskaźniki są o niebo lepsze i mądrzej zaprojektowane od tych w BMW.
Ciekawie wygląda pojedynek na różne koncepcje napędu – Audi pozostaje przy czterech cylindrach, podczas gdy BMW już jakiś czas temu doszło do wniosku, że wobec pojemności 1,5 litra cztery „gary” to zbędny luksus. Oczywiście, oficjalnie priorytetem przy wyborze trzycylindrowej koncepcji były ekologia i ekonomia jazdy.
Bohaterowie naszego porównania mają więc różne silniki, ale bardzo podobne osiągi. 218i ze swoim 1,5-litrowym trzycylindrowcem rusza minimalnie żwawiej niż czterocylindrowe 1.5 w A3, które z kolei ma nieco żywszą „górę”. Mówimy tu o sytuacji, kiedy będziemy się rozpędzali z niskich obrotów na tyle delikatnie, że skrzynie nie zredukują biegu.
Co ciekawe, podczas próby przyspieszania z pełną mocą i ze zmianą biegów pozostawioną „automatom” BMW do 100 km/h rozpędza się minimalnie szybciej od Audi, ale powyżej tej prędkości to A3 ma więcej energii.
W efekcie oba auta mają dość mocy, by na niemieckiej autostradzie rozpędzić się do ponad 200 km/h, jednak prędkość maksymalna Audi jest aż o 17 km/h wyższa. Ponadto TFSI w „A-trójce” rozpieszcza układem odłączania cylindrów i trybem żeglowania, który pozwala wspaniale toczyć się na luzie. Jedynie pod obciążeniem jednostka A3 robi metaliczny rumor.
O dziwo, „trójka” w „dwójce” okazuje się cichsza. W czasie ruszania słyszysz dyskretne grzechotanie 3 cylindrów, poza tym monachijczycy sumiennie wygłuszyli swój silnik. Jedynie apetytu nie udało im się ograniczyć. Mimo jednego cylindra i 10 KM mniej niż ma A3, 218i zużyło w teście 7,5 l/100 km, czyli o 0,7 l więcej od rywala.
A co z radością z jazdy, bo przecież tu BMW powinno tradycyjnie błyszczeć? I tak, i nie. Starannie zestrojona „dwójka” czyni swą powinność porządnie, ale wcale nie lepiej od A3. Magia tylnego napędu odeszła, niestety, w zapomnienie. Oba w skrajnej sytuacji wpadają w podsterowność, a bardzo bezpośredni układ kierowniczy BMW wymaga na autostradzie częstszych korekt toru jazdy niż spokojniej reagujący i lepiej wyważony wolant Audi.
Kiedy droga robi się bardziej wyboista i pofalowana, A3 wyciąga z kapelusza swoje zawieszenie ze zmienną siłą tłumienia amortyzatorów. Pęknięcia asfaltu i uskoki jezdni są dzięki niemu pięknie wygładzane. BMW nie oferuje tak wysokiego komfortu amortyzacji, momentami jest wręcz narowiste, ale także stabilnie trzyma się drogi na ostrych zakrętach.
1. Audi A3 35 TFSI Limousine
Szlachetnie wykończone miejsce pracy kierowcy. Wirtualne zegary potrafią wyświetlać także dużą mapę nawigacji i są znakomicie czytelne. Sportowe fotele z przodu zapewniają zarówno dobre trzymanie, jak i komfort, za to z tyłu wysocy bardziej kucają, niż siedzą – sufit jest za nisko. Kompaktowe sedany bywały wizualnie mniej ciekawe, ale design A3 Limousine uważamy za udany.
Jak na dzisiejsze standardy, kompaktowy sedan od Audi ma skromny rozstaw osi. Przekłada się to na przyzwoitą jak na kompakt, ale nie sedanowo-rodzinną ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie. Natomiast zapas miejsca nad głowami siedzących na niej pasażerów będzie... Nie, nie mały - ci wysocy zwyczajnie oprą się głowami o sufit i będą musieli podróżować w skulonej pozycji siedzącej. W sedanie to nie powinno mieć miejsca i dotyczy to także rywala od BMW.
Plusy:
- dużo miejsca z przodu
- przyjemny styl karoserii i estetyczny kokpit
- cichy i mocny silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem
- niższe niż u rywala zużycie paliwa
- bardzo skuteczne hamulce
- dłuższa niż w BMW gwarancja
Minusy:
- kiepski dostęp do niezbyt dużego bagażnika (mały otwór załadunkowy)
- mało miejsca nad głowami dla pasażerów tylnej kanapy
- wysoka cena po doposażeniu
Podsumowanie:
Czy limuzyn(k)a od Audi borni się merytorycznie? Niestety - niespecjalnie. To raczej opcja dla tych, którym styl sedana bardziej odpowiada niż hatchback, który oferuje lepsze warunki podróżowania z tyłu i lepszy dostęp do bagażnika. Tak czy inaczej, pod wieloma względami Audi to kompetentny samochód. Tyle, że na pewno nie jest to rodzinny sedan.
Ocena: 448/585 punktów (szczegóły w tabelach)
2. BMW 218i Gran Coupe
Solidne wykończenie i sprytnie urządzone miejsce kierowcy: obsługa nie sprawia w „dwójce” żadnych problemów, również bez przyzwyczajenia wiele rzeczy udaje się intuicyjnie zrobić. Trudno natomiast powiedzieć coś pozytywnego o niezbyt logicznych wirtualnych zegarach. Ciasno skrojone sportowe fotele z dobrym podparciem z przodu. Z tyłu za szybko kończy się miejsce nad głową.
Widok z bocznego profilu znakomicie pokazuje, jak irracjonalnie z punktu widzenia ergonomii projektowane są współczesne samochody. Dach BMW zaczyna opadać już na wysokości słupka środkowego, czyli tuż za głową kierowcy - to niedorzeczne z punktu widzenia wygody pasażerów tylnej kanapy.
Plusy:
- wygodnie z przodu
- minimalistyczny kokpit
- dobrze wyciszony napęd
- znakomite hamulce
- podobnie jak u rywala - stabilne zachowanie na drodze
Minusy:
- z tyłu za mało miejsca nad głowami pasażerów
- mały otwór załadunkowy bagażnika
- trzy cylindry nie przynoszą zalet względem rywala
- tylko dwa lata gwarancji
- wysoka cena po doposażeniu
Podsumowanie:
To BMW wydaje się naturalnym rywalem Audi: takie stwierdzenie ma szczególny sens po zmianie generacyjnej platformy technologicznej, na której bazuje seria 2. Podobnie jak Audi, BMW nie rozumie, albo nie chce zrozumieć, do czego służy rodzinny sedan, nawet jeżeli ma kompaktowe rozmiary. Poza deficytem miejsca nad głowami tylnych pasażerów mamy jednak do czynienia z udanym i konkurencyjnym produktem.
Ocena: 425/585 punktów (szczegóły w tabelach)
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Audi | BMW |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 8,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,4 s | 14,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,7 s (aut.) | 4,8 s (aut.) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 6,1 s (aut.) | 6,5 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1385/490 kg | 1435/470 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,7/10,9 m | 11,4/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 33,7 m | 34,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,0 m | 33,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,8 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Zasięg | 730 km | 660 km |
Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Audi A3 Limousine | BMW 218i Gran Coupe |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1175 | 1180 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1460 | 1455 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1035 | 1010 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 210 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 750 | 755 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1430 | 1410 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 905 | 890 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 340 | 340 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | A3 | 218i |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1499 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/5000 | 140/4600 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 250/1500 | 220/1480 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 232 | 215 |
Skrzynia biegów | 7-biegowa, dwusprzęgłowa | 7-biegowa, dwusprzęgłowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 425 | 430 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych | 50/S | 50/S |
Marka i model opon testowanego auta | Goodyear Eagle F1 | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/40 R 18 | 225/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 134 | 139 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/690 | 1300/725 |
Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | A3 | 218i |
Wersja wyjściowa | Audi A3 35 TFSI S tronic Advanced | Gran Coupé Sport Line + automat |
Airbagi czołowe i boczne/kurtyny | S/S | S/S |
Światła na złą pogodę/automatyczne światła drogowe | 4460 zł (pakiet)/510 zł | S/720 zł |
Reflektory LED/dynamiczne kierunkowskazy | S/4460 zł (pakiet) | S/N |
Klimatyzacja automatyczna (liczba stref) | 2960/4460 zł (2/3-strefowa) | S/2460 zł (1/2-strefowa) |
Elektrycznie składane lusterka/ładowarka indukcyjna | 1660 zł (pakiet)/2010 zł | S/1790 zł |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne | S/1660 zł (pakiet) | 2240 zł za 2 opcje (zewn. lewe) |
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S/S | S/S/S |
Bluetooth/USB/nawigacja/Apple CarPlay i Android Auto | S/S/8970 zł/S | S/S/9170 (pakiet)/1530 zł |
Automatyczna skrzynia biegów/adaptacyjne zawieszenie | S/5660 zł | S/N (dostępne z innymi silnikami) |
Ekran head-up/wirtualne zegary/kluczyk zbliżeniowy | 4010 zł/S/4410 zł | 4250/9170 (pakiet)/2240 zł |
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica | 1710 zł/N/N | 1790 zł/N/900 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/sportowe fotele | 1510/2910/1810 zł | S/2020 zł/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/1760 (pakiet)/2060 zł | S/S/1350 zł (pakiet) |
System unikania kolizji/hamulec wielokolizyjny* | S/S | S/N |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | 2 660 zł | 3 360 zł |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/1260 zł | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/1760 zł (pakiet) | S/1350 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 3510 zł/18 cali (4510 zł) | 3360 zł/17 cali (S) |
*automatycznie aktywuje hamowanie po kolizji, aby zapobiec kolejnemu zderzeniu.
Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | A3 | 218i |
Cena wyjściowa | 126 900 zł | 143 550 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | wg wskazań komputera |
Cena po doposażeniu | 172 720 zł** | 169 540 zł*** |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; **cena Audi zawiera dodatkowo: podparcie lędźwiowe za 1360 zł oraz progresywny układ kierowniczy za 1260 zł; ***cena BMW zawiera dodatkowo: powiększony bak paliwa za 230 zł oraz podparcie lędźwiowe za 1120 zł.
Audi A3 35 TFSI Limousine kontra BMW 218i Gran Coupe - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Audi | BMW |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 17 | 16 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 16 |
Ładowność | 15 | 10 | 10 |
Widoczność | 20 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 153 | 148 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Audi | BMW |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 18 |
Elastyczność | 25 | 21 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 36 | 35 |
Suma punktów | 200 | 171 | 165 |
Koszty | Maks. pkt. | Audi | BMW |
Cena po doposażeniu | 50 | 23 | 23 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 20 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 29 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 27 | 25 |
Ubezpieczenia | 10 | 4 | 4 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 9 | 7 |
Suma punktów | 185 | 124 | 116 |
Wynik końcowy | 585 | 448 | 429 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | |
Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Czy te samochody są oszczędne? Biorąc pod uwagę ich dynamikę, spalanie wydaje się rozsądne, ze znaczną przewagą na korzyść Audi. Trzy cylindry BMW pokazują tylko, że lepsze może być wrogiem dobrego – nie zapewniają żadnej przewagi. No, może poza tym, że sam silnik jest tańszy w produkcji i fabryka więcej na nim zarabia.
Podsumowanie
BMW co prawda nie zwyciężyło, jednak warto pamiętać, że przegrało ze specjalistą od przedniego napędu z wieloletnim stażem. Żegnajcie, driftujące tylnonapędowe kompakty. Witaj, podsterowne przednionapędowe BMW! Ale seria 2 i A3 to kompetentni gracze i wybór można pozostawić kwestii gustu. Bardziej istotny wydaje się dylemat, czy sedany z tak niską linią dachu nad tylnymi miejscami mają w ogóle sens. Funkcjonalność przegrała z modną formą.
A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!