Auto Świat Testy Porównania samochodów Opel Astra kontra Kia Ceed, Ford Focus i Renault Megane - 3 czy 4 cylindry? Sprawdzamy co warto kupić

Opel Astra kontra Kia Ceed, Ford Focus i Renault Megane - 3 czy 4 cylindry? Sprawdzamy co warto kupić

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Patrząc na kod kolorystyczny aut na zdjęciu, taki tytuł wydaje się oczywisty i naturalny. Ale tak naprawdę będzie to starcie dwóch trzycylindrowców (Opel Astra i Ford Focus) z kompaktami z silnikami czterocylidrowymi czyli Kią Ceed i Renault Megane. Które z tych aut może tutaj wygrać?

Porównanie: Opel Astra, Kia Ceed, Ford Focus i Renault Megane
Zobacz galerię (22)
Auto Bild
Porównanie: Opel Astra, Kia Ceed, Ford Focus i Renault Megane
  • Wyniki pomiarów spalania wcale nie będą takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać.
  • Jedna z marek ciągle ma problem z przestronnością na tylnej kanapie.
  • Ile cylindrów będzie miał silnik zwycięskiego samochodu?

Samochody mają być maksymalnie ekologiczne – spalać mniej paliwa oraz emitować jak najmniej toksycznych (i nietoksycznych: CO2) składników w spalinach. Od tego trendu nie ma odwrotu. Dlatego Opel, który dotąd stosował czterocylindrowe silniki, postanowił rozpocząć od czystej kartki i zaczął montować w Astrze wyłącznie napęd trzycylindrowy.

Czy ten pomysł działa? Tak. Kiedy rok temu zabraliśmy Opla Astrę 1.4 Turbo o mocy 125 KM na pętlę testową, zużył 7,4 litra benzyny. Tymczasem nowy silnik 1.2 ma o pięć koni mechanicznych więcej, a pali o litr mniej. Przy okazji producent więcej zarobi, bo nowy silnik ma o jeden tłok, jeden korbowód, jeden cylinder, jeden wtryskiwacz i cztery zawory mniej. Tak się robi biznes, w tym przypadku z korzyścią dla kierowców. To ma sens! I nie mówimy tu o żadnym ślamazarnym ekonapędzie, ta Astra naprawdę „ma czym jechać”.

Jednak teraz mamy kolejny test: czterech benzynowych kompaktów. I wyniki testu spalania wcale nie wskazują jednoznacznie na wyższość trzycylindrowych jednostek. Na przykład 140-konne Renault Megane ma pod maską cztery cylindry i pali tylko 6,3 l/100 km. To o 0,2 litra mniej od drugiego dwucylindrowca w stawce – Forda Focusa 1.0 EcoBoost, który był pionierem downsizingu w klasie kompaktowej. Czwarty konkurent w tym zestawieniu ma cztery cylindry i największy apetyt – 7,2 l/100 km – akurat ten napęd potwierdza sens trzycylindrowego downsizingu. Chodzi o Kię Ceed 1.4 T-GDI, która pomiar spalania kończy na ostatnim miejscu.

Ale zaraz! To nie jest wcale stracona pozycja i los może się jeszcze odwrócić, bo przecież mamy znacznie więcej kryteriów do oceny niż tylko zużycie paliwa. Spójrzmy na jakość, bo tutaj można łatwo zauważyć różnice. I tak, będziemy trochę narzekali. Na przykład Megane obiecuje wiele, bo ma sprężynę gazową, podtrzymującą maskę silnika, zamiast prymitywnej podpórki z drutu lub – jak kto woli – pręta.

Astra z nowym silnikiem spala o litr mniej paliwa niż ze starym motorem 1.4 turbo o podobnej mocy!

Ale kiedy zajrzymy do bagażnika i przyjrzymy się jego dywanikowi i elementom wygłuszającym, to czar zapowiedzi wysokiej jakości częściowo pryska. Inne przykłady do narzekania, już poza stajnią Renault? Na przykład Ford. Co prawda, Focus ma te swoje wyjątkowe gumowe ochraniacze bocznych drzwi, ale z drugiej strony dwie tandetne plastikowe osłony między tylnymi lampami i bagażnikiem budzą mieszane odczucia.

Astra z kolei ma na korku wlewu oleju informację o tym, co należy tam lać – to bardzo dobrze – ale po przejściu z komory silnika do kabiny widzimy po prostu zbyt wiele ostrych kantów, które dałoby się lepiej wygładzić. Jeżeli więc chodzi o wykończenie, to jest jeszcze spory zapas na poprawę.

I w ten sposób bój o najwyższą odczuwalną jakość i solidność montażu wygrywa Kia. Kto by pomyślał, że koreański producent zajdzie kiedyś aż tak wysoko! Kto chce się przekonać, jak dobre są spasowanie i projekt elementów tego samochodu, niech np. wysunie podwójną podłogę bagażnika i od razu włoży ją o piętro niżej. Pasuje idealnie!

Wsiądźmy jednak do Astry i udajmy się na nasz tor testowy. Tam świetnie zasymulowano gęste pofałdowania jezdni, wybrzuszenia asfaltu ponad korzeniami drzew. Sama radość dla nas, testujących samochody. I trudna próba dla Astry. Opel zaskakująco chętnie kołysze się na długich pofalowaniach jezdni, a jego nadwozie łatwo traci spokój. Tak bardzo, że zastanawiamy się…

...czy jesteśmy we właściwym samochodzie? Czy to jest naprawdę ten Opel, którego zawieszenie tak ceniliśmy? Chyba nie: jest na to zbyt chwiejny na nierównej drodze, jego układ kierowniczy – o numer za mocno wspomagany, a na kostce brukowej w kabinie słychać trzaski. Kiedyś było inaczej.

Przy tych wszystkich zgrzytach bardzo podoba nam się nowy trzycylindrowiec Opla. Owszem, ten typ wymaga chwili oddechu i poniżej 2000 obrotów niewiele się dzieje. Ale potem łatwo wyczuć jego 225 Nm momentu obrotowego, a Astra rusza żwawo niczym straż do pożaru. To nam się podoba!

I mamy to udowodnione naukowo: na czwartym biegu Astra przyspiesza od 60 do 100 km/h o pół sekundy szybciej od trzycylindrowego Focusa. Opel to prawdziwie fitnessowy typ, także pod względem wagi: ze swoimi 1272 kilogramami Astra jest najlżejsza w stawce, i to z dużym zapasem. Kolejne w skali wagi Renault Megane waży 1318 kg, Kia Ceed – 1346 kg, a Ford Focus – 1351 kg. Wynika z tego, że w tym zestawieniu Focus powinien sprawiać wrażenie najbardziej masywnego pojazdu. A tutaj – nic podobnego! Nawet w solidnie doposażonym, a więc i ciężkim samochodzie podoba nam się litrowy trzycylindrowiec, który fantastycznie wkręca się na obroty i z lekkością osiąga 6000 na skali obrotomierza.

Ford ma najsłabsze przyspieszenie, ale jego trzycylindrowy silnik sprawia mnóstwo frajdy podczas jazdy.

Jednocześnie można na nim polegać podczas jazdy na wysokim biegu z niewielką prędkością obrotową. Jednak precyzyjnych przyrządów do pomiaru przyspieszenia nie da się oszukać: subiektywnie dobre osiągi okazują się najgorsze w tym porównaniu. Może to dlatego, że – co prawda, odnowiony całkiem niedawno – trzycylindrowiec Forda to weteran w tym klubie i jego najwyższy moment obrotowy założono już podczas projektowania, a było to wiele lat temu. Dlatego wynosi on 170 Nm i Ford go nie zwiększa – taka jest nasza hipoteza.

I tak, bardzo lubimy angażujący układ kierowniczy, którego zestrojenie Ford opanował jak mało który producent w autach o tej wielkości, wliczając w to klasę premium. Ale niestety, znowu dostaliśmy do testu Focusa w wersji Active, czyli z lekko podwyższonym zawieszeniem. Nie prowadzi się go tak dynamicznie, jak normalną wersję, która z większym apetytem połyka zakręty i zachowuje na nich większą stabilność.

W tej konfiguracji Kia potrafi wszystko lepiej. Ceed ma dobrze wyważone zawieszenie, resoruje przyjemnie sprężyście i dobrze trzyma się drogi. Do tego dochodzi dokładny i wystarczająco bogaty w informację zwrotną układ kierowniczy (chociaż wspomaganie może niektórym wydać się zbyt silne). Ale to nie wszystko. Sprint do „setki” zajmuje Kii 9,1 sekundy, czyli najmniej w porównaniu i nawet odwrotny proces – hamowanie – przebiega najsprawniej. Podczas próby na zimno (pierwsze hamowanie awaryjne) i po rozgrzaniu hamulców Kia notuje odpowiednio 32,9 i 33,4 m. O ponad trzy metry krócej od Megane’a – a to oznacza, że wybór koreańskiego auta w salonie może uratować komuś życie lub zdrowie.

To oczywiście nie znaczy, że w Meganie „wszystko jest źle” – tylko kompletny ignorant mógłby w taki sposób ocenić ten samochód – ale wady można jednak znaleźć bez większego wysiłku. Na przykład prowadzenie dźwigni zmiany biegów: zdecydowanie zbyt długie jej skoki nie sprzyjają wrażeniu pewności i zespolenia z samochodem.

Do tego dochodzą układ kierowniczy, który przekazuje kierowcy ograniczoną informację zwrotną, a także niechęć do rutynowo stabilnego pokonywania pofalowanego asfaltu, która kosztowała francuskie auto punkty w kategorii komfortu. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy: jeżeli ktoś zakocha się w Renault od pierwszego wejrzenia, to te wszystkie detale nie przeszkodzą mu w czerpaniu radości z posiadania francuskiego auta. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.

A teraz - czas na tabele z wynikami pomiarów testowych i wyposażeniem, bo to one zadecydują, kto tutaj wygra. Te liczby naprawdę mają znaczenie!

Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - wyniki pomiarów testowych (oceniane)

Wyniki testuKiaOpelfordRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,0 s3,8 s3,6 s3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s10,3 s11,0 s9,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h14,6 s17,1 s17,6 s14,7 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)6,7 s8,6 s9,1 s7,1 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)11,4 s15,8 s18,2 s13,0 s
Masa rzeczywista/ładowność1346/474 kg1272/533 kg1351/504 kg1318/496 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.60/40 proc.59/41 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,2 m11,2/11,3 m11,1/11,1 m11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)32,9 m33,8 m35,6 m36,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,4 m33,7 m34,9 m36,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)60 dB (A)58 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)63 dB (A)65 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)68 dB (A)67 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,2 l/100 km6,4 l/100 km6,5 l/100 km6,3 l/100 km
Zasięg690 km750 km790 km750 km

Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

DaneJednostkaKia CeedOpel AstraFord Focus ActiveRenault Megane
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1165117011651150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1490145014601480
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)1015104010101005
Zakres regulacji fotela(mm)225245240225
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)725735745720
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1480144014501430
Wysokość nad głową z tyłu(mm)945960950935
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355335330350

Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzyliśmy po odsunięciu fotela kierowcy o metr do tyłu, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaCeedAstraFocusMegane
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)135311999991332
Moc maksymalna (KM/obr./min)140/6000130/5500125/6000140/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)242/1500225/2000170/1400240/1600
Prędkość maksymalna (km/h)210215196203
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)395-1291370-1210375-1354402-1247
Pojemność zbiornika paliwa (l)50485247
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Michelin Pilot Sport 4Hankook Ventus Prime 3Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 17225/45 ZR 17215/50 R 18205/50 R 17
Emisja CO2 (g/km)/norma141/Euro 6d-Temp137/Euro 6d-ISC138/Euro 6d-Temp-EVAP-ISC144/Euro 6d-Temp
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1410/6001350/6201100/6601650/650

Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieCeedAstraFocusMegane
Wersja wyjściowa1.4 T-GDI GT-Line1.2 Turbo GS LineActive 1.0 EcoBoost1.3 TCe 140 FAP Intens
Airbagi czołowe/boczne/kurtynoweS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Reflektory statyczne LED/matrycowe LEDS/NS/4900 zł (pakiet)2650/7250 zł3950 zł (pakiet)/N
Reflektory przeciwmgielne/aut. światła drogoweS/S800/4900 zł (pakiet)S/2000 zł (pakiet)S/1000 zł
Klimatyzacja aut./czujniki deszczu/światłaS/S/S3000 zł (pakiet)/S/S3300 zł (pakiet za dwie opcje)/SS/S/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/3650 zł (pakiet)S/3300 zł (pakiet)S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneSS3300 zł (pakiet)S
System multimedialny/nawigacjaS/SS/2500 złS/1450 złS/2500 zł
Bluetooth/USB/radio DAB/ładowarka indukcyjnaS/S/S/SS/S/1000/600 złS/S/800/650 złS/S/S/N
CarPlay i Android Auto/kluczyk zbliżeniowyS/SS/1600 złS/3300 zł (pakiet)N/S
Ekran head-up/wirtualny kokpitN/SN/6500 zł (z nawigacją Pro)1750 zł/N3950 zł (pakiet)/S
Podgrz. fotele przednie/kierownica/szybaS/S/S3000 zł (pakiet za trzy opcje)1750 zł (pakiet za trzy opcje)850/350 zł/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/N (tylko ze skrzynią 7DCT)S/N (tylko ze skrzynią CVT)S/2000 zł (pakiet)S/2200 zł (pakiet)
Czujniki parkowania tylne/przednie/aut. parkującyS/S/S3650 zł (pakiet za trzy opcje)2500 zł (pakiet za trzy opcje)S/2500 zł (pakiet za dwie opcje)
Kamera cofaniaS3650 zł (pakiet)2500 zł (pakiet)2500 zł (pakiet)
System unikania kolizji/wykr. zmęczenia kierowcy3000 zł (pakiet)/S1000 zł/NS/2000 zł (pakiet)2200 zł (pakiet)/N
Czujnik martwego pola3000 zł (pakiet)3650 zł (pakiet)2 000 zł2500 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znakówS/SS/1000 złS/S3950 zł (pakiet za dwie opcje)
Lakier metalizowany/alufelgi2300 zł/S (17-calowe)2300/1500 zł (17-calowe)1450/2600 zł (18-calowe)2300/2500 zł (17-calowe)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. W tabeli wzięliśmy pod uwagę Kię Ceed 5d GT-Line do produkcji na rok 2020, ponieważ wersja 2019 nie jest już nigdzie dostępna w ramach sieci dilerskiej polskiego importera. Trzeba zamawiać Ceeda do produkcji, i to właśnie jego ceny oraz dopłaty za opcje prezentujemy w tabeli wyposażeniowej.

Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyCeedAstraFocusMegane
Cena wyjściowa101 990 zł83 700 zł90 700 zł81 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)45,8 proc.46,4 proc.47,0 proc.48,1 proc.
Gwarancja mechaniczna7 lat2 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 15 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu104 990 zł100 350 zł112 150 zł101 700 zł

Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pktKiaOpelFordRenault
Przestronność z przodu4034353332
Przestronność z tyłu3022212219
Pojemność bagażnika2514131314
Ładowność1510121111
Widoczność2017171716
Fotele, pozycja kierowcy3028282726
Ergonomia obsługi2017171615
Jakość wykończenia2017151614
Suma punktów200159158155147
Napęd i zawieszenieMaks. pktKiaOpelFordRenault
Przyspieszenie2518151317
Elastyczność2517141216
Poziom hałasu1512131312
Skrzynia biegów1513131412
Zachowanie na drodze3027262825
Komfort jazdy3024232522
Układ kierowniczy1514131412
Średnica zawracania54444
Skuteczność hamulców4039373431
Suma punktów200168158157151
KosztyMaks. pktKiaOpelFordRenault
Cena po doposażeniu5035363336
Utrata wartości15111098
Zużycie paliwa3019222222
Wyposażenie – komfort4029273030
Wyp. – bezpieczeństwo3023212322
Ubezpieczenia107777
Gwarancja1515888
Przeglądy106999
Suma punktów200145140141142
Wynik końcowy600472456453440
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - test spalania
Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - test spalaniaŻródło: Auto Świat

Renault najuczciwiej podaje katalogowe spalanie, za co należy mu się szacunek. Po drugiej stronie skali jest Kia, w której spalanie testowe przekroczyło katalogowe aż o 22 proc. (Renault: o 3 proc.). Koreańskie auto ponadto spaliło zdecydowanie najwięcej benzyny w teście. Ford i Opel są gdzieś pośrodku tej układanki.

Ford Focus, Kia Ceed, Opel Astra i Renault Megane - podsumowanie

Serce kontra matematyka: porównanie wygrywa bezkonkurencyjnie wszechstronna Kia Ceed. Dalej jednak jest jak w skokach narciarskich: zaczyna się tabelkowa matematyka. Uśmiech na twarzy kierowcy podpowiada Forda, ale na punkty drugie miejsce zajmuje Opel. Stawkę zamyka Renault, które chce się mieć od samego patrzenia.

A które auto jest Twoim typem na zwycięzcę?

Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków