- Pod maską Kii Ceed czeka turbodoładowany silnik. Czy pokona on rywala, czyli...
- ...wolnossący silnik dwulitrowy Mazdy 3, lubiący wysokie obroty?
- Test spalania przyniósł niespodziankę. Tego się nie spodziewaliśmy!
- Przeczytaj też:
- Porównaj auta na jednym zdjęciu
- Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)
- Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - punkty i klasyfikacja
- Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - podsumowanie
Dwie kompaktowe propozycje, które dziś porównamy, są dalekie od opatrzonych i anonimowych wozów. Mazda 3 i Kia Ceed to silne, indywidualne charaktery. Mazda otrzymała niedawno nowy, mocniejszy silnik – zaledwie rok po debiucie nowej „trójki” pod maskę trafił 150-konny, dwulitrowy motor benzynowy. Zaraz opowiemy, co potrafi, a niełatwą rywalką Mazdy będzie utytułowana w naszych porównaniach wszechstronna Kia Ceed.
Oba auta mają 1,8 m szerokości i 1,44 m wysokości, jednak Mazda jest aż o 14 cm dłuższa od Kii. Czyli musi być przestronniejsza – w teorii tak powinno być, ale rzeczywistość, niestety, jest diametralnie inna. A wygląda to tak: w Maździe brakuje miejsca nad głową, z tyłu jeszcze bardziej niż z przodu. Japończycy zamontowali swoje całkiem udane fotele znacznie bliżej sufitu niż Koreańczycy, którzy oferują równie porządne siedzenia. Opadająca linia dachu jest bardzo fotogeniczna, ale urodę uzyskano kosztem wysokości kabiny i wygody wsiadania.
Choć sama kanapa Mazdy jest lepsza niż w Kii, bo sztywniejsza i lepiej podpiera ciało, to jednak pasażerowie od wzrostu 180 cm będą tu siedzieli nieprzyjemnie skuleni. Bagażnik również cierpi z powodu designerskiego dachu. Po złożeniu tylnych siedzeń Ceed łyka aż o 265 litrów więcej. To kilka paczek ze sklepu, które dodatkowo w przypadku załadunku w Ceedzie wystarczy unieść na wysokość 65 cm, podczas gdy próg bagażnika „trójki” jest umieszczony o 11 cm wyżej. To nie jest wygodne.
Logika obsługi kokpitów obu azjatyckich kompaktów różni się od siebie, jednak w każdym z nich kierowca szybko się odnajduje. Mazdę lubimy za możliwie najmniejsze odwracanie uwagi kierowcy od drogi. Wysoko umieszczony, ale nie dominujący ekran obsługuje się wielofunkcyjnym pokrętłem na tunelu. Kia stosuje więcej przycisków, które są duże, klarownie opisane i dogodnie ulokowane. Wszystko da się szybko i bezpiecznie ustawić.
Przeczytaj też:
- Zostań w domu i przeczytaj najnowsze wydanie Auto Świata online!
- Używana Kia cee'd - czy to kompakt wart uwagi?
- Zobacz test Mazdy 3 sedan z silnikiem dwulitrowym!
Jeśli już mielibyśmy się do czegoś przyczepić, to widoczność do tyłu. W Maździe po odwróceniu przez prawe ramię niewiele widać – niskie okna i bardzo grube słupki C dużo zasłaniają. Na szczęście japońskie auto ma zaawansowane systemy wspierające bezpieczeństwo w trakcie cofania.
Mili Państwo, tak dobrego silnika Mazda jeszcze nie miała. Znany już 2-litrowiec z miękką hybrydą i układem odłączania cylindrów osiąga teraz 150 KM. To o 28 koni więcej niż poprzednio i ten przyrost czuć znacznie wyraźniej niż deficyt 30 KM wobec jednostki Skyactiv-X. Czterocylindrowa konstrukcja rozwija moc równomiernie, bez wibracji, ale – podobnie jak inne jej odmiany – potrzebuje obrotów, obrotów i obrotów.
Dopiero od 3500-4000 na obrotomierzu Mazda zaczyna dynamicznie jechać, czuć wreszcie odpowiedni temperament. Taka charakterystyka wynika oczywiście z tego, że Mazda stroni od turbodoładowania i rozwija 213 Nm momentu obrotowego przy 4000 obrotów (czyli tyle samo, co 122-konna wersja). To rekordowo dużo jak na dwulitrowy silnik wolnossący, ale śmiesznie mało jak na możliwości, które oferuje dziś turbodoładowanie.
Pocieszenie: 6-biegowa skrzynia z krótkim i bardzo precyzyjnym drążkiem czyni zmianę biegów prawdziwą przyjemnością. Dwulitrowy, 4-cylindrowy silnik ze swoją szybką reakcją (nie trzeba czekać, aż obudzi się turbo) budzi sympatię. W Ceedzie czeka 140 koni żwawego gatunku. Dzięki turbo wystarcza 1,4 litra pojemności skokowej, by już przy 2000 obrotów poczuć temperament tej jednostki.
Porównaj auta na jednym zdjęciu
Podczas wyprzedzania koreański kompakt nie daje japońskiemu rywalowi szans: wyższy (242 Nm) i niżej pojawiający się moment obrotowy (od 1500 obr./min) pozwala częściej ignorować położenie lewarka 6-biegowej skrzyni (który ma dłuższy skok i nie pracuje tak przyjemnie, jak ten w Maździe). Wyboiste drogi powodują mniejsze uciążliwości w Ceedzie. Zawieszenie pracuje bardziej gładko, sprawnie amortyzuje niedoskonałości jezdni.
Sztywniej jeżdżącej Maździe brakuje opanowania, gdy amortyzator zaczyna się sprężać. Uskoki jezdni i studzienki kanalizacyjne pokonuje nieprzyjemnie szorstko, nieelegancko informując pasażerów o każdej nierówności. Na gładkich asfaltach ta charakterystyka powoduje poczucie dobrego trzymania się drogi. I do tego z kolei pasuje pewny i precyzyjnie reagujący od położenia środkowego układ kierowniczy. Jeżeli chodzi o ceny, to Kię z podstawowym silnikiem da się kupić znacznie taniej od Mazdy, a w testowanych wersjach różnica cen także daje przewagę Ceedowi.
Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | KIA | MAZDA |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,9 s | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s | 8,6 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 13,7 s | 13,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 6,5 s | 8,6 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 11,2 s | 17,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1335/485 kg | 1385/490 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,2 m | 11,7/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,2 m | 33,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 32,4 m | 33,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,3 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Zasięg | 680 km | 700 km |
Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Kia Ceed | Mazda 3 |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1165 | 1130 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1490 | 1490 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1015 | 975 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 225 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 725 | 720 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1480 | 1470 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 945 | 915 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 355 | 340 |
Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Ceed | 3 |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1353 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 140/6000 | 150/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 242/1500 | 213/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 206 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 395-1291 | 351-1026 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych | 50/S | 51/- |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Sport 4 | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/45 R 17 | 215/45 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 141 | 138 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1410/600 | 1300/600 |
Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Ceed | 3 |
Wersja wyjściowa | 1.4 T-GDI GT-Line | 2.0 Skyactiv-G Hikari |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/N | S/S/S/S |
Reflektory pełne LED/aktywne LED/przeciwmgielne | S/N/S | S/S/N |
Automatyczne światła drogowe | S | S (reflektory matrycowe) |
Klimatyzacja automatyczna | S | S |
Składane lusterka | S | S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu | S/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja/DAB | S/S/S | S/S/S |
Bluetooth/USB/Apple CarPlay, Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/N |
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna/ekran head-up | S/S/N | S/855 zł/S |
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne zawieszenie | S/N | S/N |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | S/S | S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N (tylko z aut. skrzynią) | S/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/S/S | S/S/S (360 stopni) |
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania | 3000 zł za obie opcje | S/S |
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa/aktywny asystent pasa ruchu | S/N (tylko z aut. skrzynią) | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/S | S/N |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2300 zł/S (17 cali) | 2800 zł/S (18 cali) |
Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Ceed | 3 |
Cena wyjściowa | 101 990 zł | 114 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km | co 20 tys. km |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 45,2 proc. | 42,7 proc. |
Cena po doposażeniu | 104 990 zł | 115 755 zł |
Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | KIA | MAZDA |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 14 | 12 |
Ładowność | 15 | 10 | 10 |
Widoczność | 20 | 14 | 11 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 |
Suma punktów | 200 | 153 | 145 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | KIA | MAZDA |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 17 |
Elastyczność | 25 | 16 | 12 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 37 |
Suma punktów | 200 | 160 | 157 |
Koszty | Maks. pkt. | KIA | MAZDA |
Cena po doposażeniu | 50 | 36 | 32 |
Utrata wartości | 15 | 10 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 19 | 19 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 26 | 28 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 27 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 6 |
Gwarancja | 15 | 15 | 10 |
Przeglądy | 10 | 6 | 7 |
Suma punktów | 200 | 142 | 141 |
Wynik końcowy | 600 | 455 | 443 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Ani Kia, ani Mazda nie chcą palić tyle, ile obiecują ich producenci. Mimo różnych koncepcji napędu cykl spalania WLTP niewiele tutaj pomaga. Zarówno downsizingowy turbodoładowany silnik Ceeda, jak i wolnossący dwulitrowiec Mazdy przekraczają fabryczną normę spalania o 24 proc. W naszym teście zużyły niemal tyle samo paliwa.
Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - podsumowanie
Kia jest bardziej wszechstronna i nie daje rywalce szans na podium. Ceed potrafi wszystko: jest dynamiczny podczas wyprzedzania na wysokich biegach, potrafi „zebrać się” także z niskich obrotów, oferuje wygodną i dobrze doświetloną tylną kanapę i duży, praktyczny w załadunku bagażnik. To dla Mazdy zdania w obcym języku. „Trójka” jest jak za ciasne szpilki: niewygodne, ale wyglądają tak dobrze, że wypada je nosić w towarzystwie. Najlepiej – codziennie.
A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!