Auto Świat Testy Porównania samochodów Kia Ceed kontra Mazda 3 - azjatyckie tygrysy

Kia Ceed kontra Mazda 3 - azjatyckie tygrysy

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Chociaż to porównanie można by było nazwać starciem praktyczności ze sztuką, to nie byłaby to prawda, bo Kia Ceed też jest przecież urodziwa, a Mazda 3 w pewnym stopniu praktyczna. To może dylemat „turbo czy bez turbo”?

Kia Ceed kontra Mazda 3
Zobacz galerię (12)
Auto Bild
Kia Ceed kontra Mazda 3
  • Pod maską Kii Ceed czeka turbodoładowany silnik. Czy pokona on rywala, czyli...
  • ...wolnossący silnik dwulitrowy Mazdy 3, lubiący wysokie obroty?
  • Test spalania przyniósł niespodziankę. Tego się nie spodziewaliśmy!

Dwie kompaktowe propozycje, które dziś porównamy, są dalekie od opatrzonych i anonimowych wozów. Mazda 3 i Kia Ceed to silne, indywidualne charaktery. Mazda otrzymała niedawno nowy, mocniejszy silnik – zaledwie rok po debiucie nowej „trójki” pod maskę trafił 150-konny, dwulitrowy motor benzynowy. Zaraz opowiemy, co potrafi, a niełatwą rywalką Mazdy będzie utytułowana w naszych porównaniach wszechstronna Kia Ceed.

Oba auta mają 1,8 m szerokości i 1,44 m wysokości, jednak Mazda jest aż o 14 cm dłuższa od Kii. Czyli musi być przestronniejsza – w teorii tak powinno być, ale rzeczywistość, niestety, jest diametralnie inna. A wygląda to tak: w Maździe brakuje miejsca nad głową, z tyłu jeszcze bardziej niż z przodu. Japończycy zamontowali swoje całkiem udane fotele znacznie bliżej sufitu niż Koreańczycy, którzy oferują równie porządne siedzenia. Opadająca linia dachu jest bardzo fotogeniczna, ale urodę uzyskano kosztem wysokości kabiny i wygody wsiadania.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Choć sama kanapa Mazdy jest lepsza niż w Kii, bo sztywniejsza i lepiej podpiera ciało, to jednak pasażerowie od wzrostu 180 cm będą tu siedzieli nieprzyjemnie skuleni. Bagażnik również cierpi z powodu designerskiego dachu. Po złożeniu tylnych siedzeń Ceed łyka aż o 265 litrów więcej. To kilka paczek ze sklepu, które dodatkowo w przypadku załadunku w Ceedzie wystarczy unieść na wysokość 65 cm, podczas gdy próg bagażnika „trójki” jest umieszczony o 11 cm wyżej. To nie jest wygodne.

Logika obsługi kokpitów obu azjatyckich kompaktów różni się od siebie, jednak w każdym z nich kierowca szybko się odnajduje. Mazdę lubimy za możliwie najmniejsze odwracanie uwagi kierowcy od drogi. Wysoko umieszczony, ale nie dominujący ekran obsługuje się wielofunkcyjnym pokrętłem na tunelu. Kia stosuje więcej przycisków, które są duże, klarownie opisane i dogodnie ulokowane. Wszystko da się szybko i bezpiecznie ustawić.

Przeczytaj też:

Jeśli już mielibyśmy się do czegoś przyczepić, to widoczność do tyłu. W Maździe po odwróceniu przez prawe ramię niewiele widać – niskie okna i bardzo grube słupki C dużo zasłaniają. Na szczęście japońskie auto ma zaawansowane systemy wspierające bezpieczeństwo w trakcie cofania.

Mili Państwo, tak dobrego silnika Mazda jeszcze nie miała. Znany już 2-litrowiec z miękką hybrydą i układem odłączania cylindrów osiąga teraz 150 KM. To o 28 koni więcej niż poprzednio i ten przyrost czuć znacznie wyraźniej niż deficyt 30 KM wobec jednostki Skyactiv-X. Czterocylindrowa konstrukcja rozwija moc równomiernie, bez wibracji, ale – podobnie jak inne jej odmiany – potrzebuje obrotów, obrotów i obrotów.

Dopiero od 3500-4000 na obrotomierzu Mazda zaczyna dynamicznie jechać, czuć wreszcie odpowiedni temperament. Taka charakterystyka wynika oczywiście z tego, że Mazda stroni od turbodoładowania i rozwija 213 Nm momentu obrotowego przy 4000 obrotów (czyli tyle samo, co 122-konna wersja). To rekordowo dużo jak na dwulitrowy silnik wolnossący, ale śmiesznie mało jak na możliwości, które oferuje dziś turbodoładowanie.

Pocieszenie: 6-biegowa skrzynia z krótkim i bardzo precyzyjnym drążkiem czyni zmianę biegów prawdziwą przyjemnością. Dwulitrowy, 4-cylindrowy silnik ze swoją szybką reakcją (nie trzeba czekać, aż obudzi się turbo) budzi sympatię. W Ceedzie czeka 140 koni żwawego gatunku. Dzięki turbo wystarcza 1,4 litra pojemności skokowej, by już przy 2000 obrotów poczuć temperament tej jednostki.

Porównaj auta na jednym zdjęciu

Podczas wyprzedzania koreański kompakt nie daje japońskiemu rywalowi szans: wyższy (242 Nm) i niżej pojawiający się moment obrotowy (od 1500 obr./min) pozwala częściej ignorować położenie lewarka 6-biegowej skrzyni (który ma dłuższy skok i nie pracuje tak przyjemnie, jak ten w Maździe). Wyboiste drogi powodują mniejsze uciążliwości w Ceedzie. Zawieszenie pracuje bardziej gładko, sprawnie amortyzuje niedoskonałości jezdni.

Sztywniej jeżdżącej Maździe brakuje opanowania, gdy amortyzator zaczyna się sprężać. Uskoki jezdni i studzienki kanalizacyjne pokonuje nieprzyjemnie szorstko, nieelegancko informując pasażerów o każdej nierówności. Na gładkich asfaltach ta charakterystyka powoduje poczucie dobrego trzymania się drogi. I do tego z kolei pasuje pewny i precyzyjnie reagujący od położenia środkowego układ kierowniczy. Jeżeli chodzi o ceny, to Kię z podstawowym silnikiem da się kupić znacznie taniej od Mazdy, a w testowanych wersjach różnica cen także daje przewagę Ceedowi.

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuKIAMAZDA
Przyspieszenie 0-50 km/h2,9 s2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s8,6 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,7 s13,6 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)6,5 s8,6 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)11,2 s17,7 s
Masa rzeczywista/ładowność1335/485 kg1385/490 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,2 m11,7/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,2 m33,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)32,4 m33,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe7,3 l/100 km7,2 l/100 km
Zasięg680 km700 km

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaKia CeedMazda 3
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11651130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14901490
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1015975
Zakres regulacji fotela(mm)225220
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)725720
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14801470
Wysokość nad głową z tyłu(mm)945915
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355340

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaCeed3
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)13531998
Moc maksymalna (KM/obr./min)140/6000150/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)242/1500213/4000
Prędkość maksymalna (km/h)210206
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)395-1291351-1026
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych50/S51/-
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 17215/45 R 18
Emisja CO2 (g/km)141138
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1410/6001300/600

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieCeed3
Wersja wyjściowa1.4 T-GDI GT-Line2.0 Skyactiv-G Hikari
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowyS/S/S/NS/S/S/S
Reflektory pełne LED/aktywne LED/przeciwmgielneS/N/SS/S/N
Automatyczne światła drogoweSS (reflektory matrycowe)
Klimatyzacja automatycznaSS
Składane lusterkaSS
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczuS/SS/S
System multimedialny/nawigacja/DABS/S/SS/S/S
Bluetooth/USB/Apple CarPlay, Android Auto lub inneS/S/SS/S/N
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna/ekran head-upS/S/NS/855 zł/S
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne zawieszenieS/NS/N
Podgrzewane fotele przednie/kierownicaS/SS/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/N (tylko z aut. skrzynią)S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/SS/S/S (360 stopni)
System unikania kolizji/skaner znaków drogowychS/SS/S
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania3000 zł za obie opcjeS/S
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa/aktywny asystent pasa ruchuS/N (tylko z aut. skrzynią)S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/SS/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2300 zł/S (17 cali)2800 zł/S (18 cali)

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyCeed3
Cena wyjściowa101 990 zł114 900 zł
Gwarancja mechaniczna7 lat3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 15 tys. kmco 20 tys. km
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)45,2 proc.42,7 proc.
Cena po doposażeniu104 990 zł115 755 zł

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.KIAMAZDA
Przestronność z przodu403432
Przestronność z tyłu302220
Pojemność bagażnika251412
Ładowność151010
Widoczność201411
Fotele, pozycja kierowcy302626
Ergonomia obsługi201616
Jakość wykończenia201718
Suma punktów200153145
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.KIAMAZDA
Przyspieszenie251717
Elastyczność251612
Poziom hałasu151212
Skrzynia biegów151214
Zachowanie na drodze302627
Komfort jazdy302321
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców403737
Suma punktów200160157
KosztyMaks. pkt.KIAMAZDA
Cena po doposażeniu503632
Utrata wartości151012
Zużycie paliwa301919
Wyposażenie – komfort402628
Wyp. – bezpieczeństwo302327
Ubezpieczenia1076
Gwarancja151510
Przeglądy1067
Suma punktów200142141
Wynik końcowy600455443
Miejsce w teście 1.2.

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Kia-Ceed-Mazda-3-Test-Spalania
Kia-Ceed-Mazda-3-Test-SpalaniaAuto Bild

Ani Kia, ani Mazda nie chcą palić tyle, ile obiecują ich producenci. Mimo różnych koncepcji napędu cykl spalania WLTP niewiele tutaj pomaga. Zarówno downsizingowy turbodoładowany silnik Ceeda, jak i wolnossący dwulitrowiec Mazdy przekraczają fabryczną normę spalania o 24 proc. W naszym teście zużyły niemal tyle samo paliwa.

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - podsumowanie

Kia jest bardziej wszechstronna i nie daje rywalce szans na podium. Ceed potrafi wszystko: jest dynamiczny podczas wyprzedzania na wysokich biegach, potrafi „zebrać się” także z niskich obrotów, oferuje wygodną i dobrze doświetloną tylną kanapę i duży, praktyczny w załadunku bagażnik. To dla Mazdy zdania w obcym języku. „Trójka” jest jak za ciasne szpilki: niewygodne, ale wyglądają tak dobrze, że wypada je nosić w towarzystwie. Najlepiej – codziennie.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków