• Pod maską Kii Ceed czeka turbodoładowany silnik. Czy pokona on rywala, czyli...
  • ...wolnossący silnik dwulitrowy Mazdy 3, lubiący wysokie obroty?
  • Test spalania przyniósł niespodziankę. Tego się nie spodziewaliśmy!

Dwie kompaktowe propozycje, które dziś porównamy, są dalekie od opatrzonych i anonimowych wozów. Mazda 3 i Kia Ceed to silne, indywidualne charaktery. Mazda otrzymała niedawno nowy, mocniejszy silnik – zaledwie rok po debiucie nowej „trójki” pod maskę trafił 150-konny, dwulitrowy motor benzynowy. Zaraz opowiemy, co potrafi, a niełatwą rywalką Mazdy będzie utytułowana w naszych porównaniach wszechstronna Kia Ceed.

Oba auta mają 1,8 m szerokości i 1,44 m wysokości, jednak Mazda jest aż o 14 cm dłuższa od Kii. Czyli musi być przestronniejsza – w teorii tak powinno być, ale rzeczywistość, niestety, jest diametralnie inna. A wygląda to tak: w Maździe brakuje miejsca nad głową, z tyłu jeszcze bardziej niż z przodu. Japończycy zamontowali swoje całkiem udane fotele znacznie bliżej sufitu niż Koreańczycy, którzy oferują równie porządne siedzenia. Opadająca linia dachu jest bardzo fotogeniczna, ale urodę uzyskano kosztem wysokości kabiny i wygody wsiadania.

Choć sama kanapa Mazdy jest lepsza niż w Kii, bo sztywniejsza i lepiej podpiera ciało, to jednak pasażerowie od wzrostu 180 cm będą tu siedzieli nieprzyjemnie skuleni. Bagażnik również cierpi z powodu designerskiego dachu. Po złożeniu tylnych siedzeń Ceed łyka aż o 265 litrów więcej. To kilka paczek ze sklepu, które dodatkowo w przypadku załadunku w Ceedzie wystarczy unieść na wysokość 65 cm, podczas gdy próg bagażnika „trójki” jest umieszczony o 11 cm wyżej. To nie jest wygodne.

Logika obsługi kokpitów obu azjatyckich kompaktów różni się od siebie, jednak w każdym z nich kierowca szybko się odnajduje. Mazdę lubimy za możliwie najmniejsze odwracanie uwagi kierowcy od drogi. Wysoko umieszczony, ale nie dominujący ekran obsługuje się wielofunkcyjnym pokrętłem na tunelu. Kia stosuje więcej przycisków, które są duże, klarownie opisane i dogodnie ulokowane. Wszystko da się szybko i bezpiecznie ustawić.

Jeśli już mielibyśmy się do czegoś przyczepić, to widoczność do tyłu. W Maździe po odwróceniu przez prawe ramię niewiele widać – niskie okna i bardzo grube słupki C dużo zasłaniają. Na szczęście japońskie auto ma zaawansowane systemy wspierające bezpieczeństwo w trakcie cofania.

Mili Państwo, tak dobrego silnika Mazda jeszcze nie miała. Znany już 2-litrowiec z miękką hybrydą i układem odłączania cylindrów osiąga teraz 150 KM. To o 28 koni więcej niż poprzednio i ten przyrost czuć znacznie wyraźniej niż deficyt 30 KM wobec jednostki Skyactiv-X. Czterocylindrowa konstrukcja rozwija moc równomiernie, bez wibracji, ale – podobnie jak inne jej odmiany – potrzebuje obrotów, obrotów i obrotów.

Dopiero od 3500-4000 na obrotomierzu Mazda zaczyna dynamicznie jechać, czuć wreszcie odpowiedni temperament. Taka charakterystyka wynika oczywiście z tego, że Mazda stroni od turbodoładowania i rozwija 213 Nm momentu obrotowego przy 4000 obrotów (czyli tyle samo, co 122-konna wersja). To rekordowo dużo jak na dwulitrowy silnik wolnossący, ale śmiesznie mało jak na możliwości, które oferuje dziś turbodoładowanie.

Pocieszenie: 6-biegowa skrzynia z krótkim i bardzo precyzyjnym drążkiem czyni zmianę biegów prawdziwą przyjemnością. Dwulitrowy, 4-cylindrowy silnik ze swoją szybką reakcją (nie trzeba czekać, aż obudzi się turbo) budzi sympatię. W Ceedzie czeka 140 koni żwawego gatunku. Dzięki turbo wystarcza 1,4 litra pojemności skokowej, by już przy 2000 obrotów poczuć temperament tej jednostki.

Porównaj auta na jednym zdjęciu

Podczas wyprzedzania koreański kompakt nie daje japońskiemu rywalowi szans: wyższy (242 Nm) i niżej pojawiający się moment obrotowy (od 1500 obr./min) pozwala częściej ignorować położenie lewarka 6-biegowej skrzyni (który ma dłuższy skok i nie pracuje tak przyjemnie, jak ten w Maździe). Wyboiste drogi powodują mniejsze uciążliwości w Ceedzie. Zawieszenie pracuje bardziej gładko, sprawnie amortyzuje niedoskonałości jezdni.

Sztywniej jeżdżącej Maździe brakuje opanowania, gdy amortyzator zaczyna się sprężać. Uskoki jezdni i studzienki kanalizacyjne pokonuje nieprzyjemnie szorstko, nieelegancko informując pasażerów o każdej nierówności. Na gładkich asfaltach ta charakterystyka powoduje poczucie dobrego trzymania się drogi. I do tego z kolei pasuje pewny i precyzyjnie reagujący od położenia środkowego układ kierowniczy. Jeżeli chodzi o ceny, to Kię z podstawowym silnikiem da się kupić znacznie taniej od Mazdy, a w testowanych wersjach różnica cen także daje przewagę Ceedowi.

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu KIA MAZDA
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,9 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s 8,6 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,7 s 13,6 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 6,5 s 8,6 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 11,2 s 17,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1335/485 kg 1385/490 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,2 m 11,7/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,2 m 33,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 32,4 m 33,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 7,3 l/100 km 7,2 l/100 km
Zasięg 680 km 700 km

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Kia Ceed Mazda 3
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1165 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1490 1490
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1015 975
Zakres regulacji fotela (mm) 225 220
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 725 720
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1480 1470
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 945 915
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 355 340

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Ceed 3
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1353 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 140/6000 150/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 242/1500 213/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 210 206
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 395-1291 351-1026
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych 50/S 51/-
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta 225/45 R 17 215/45 R 18
Emisja CO2 (g/km) 141 138
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1410/600 1300/600

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Ceed 3
Wersja wyjściowa 1.4 T-GDI GT-Line 2.0 Skyactiv-G Hikari
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/N S/S/S/S
Reflektory pełne LED/aktywne LED/przeciwmgielne S/N/S S/S/N
Automatyczne światła drogowe S S (reflektory matrycowe)
Klimatyzacja automatyczna S S
Składane lusterka S S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu S/S S/S
System multimedialny/nawigacja/DAB S/S/S S/S/S
Bluetooth/USB/Apple CarPlay, Android Auto lub inne S/S/S S/S/N
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna/ekran head-up S/S/N S/855 zł/S
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne zawieszenie S/N S/N
Podgrzewane fotele przednie/kierownica S/S S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N (tylko z aut. skrzynią) S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania S/S/S S/S/S (360 stopni)
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych S/S S/S
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania 3000 zł za obie opcje S/S
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa/aktywny asystent pasa ruchu S/N (tylko z aut. skrzynią) S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/S S/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2300 zł/S (17 cali) 2800 zł/S (18 cali)

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Ceed 3
Cena wyjściowa 101 990 zł 114 900 zł
Gwarancja mechaniczna 7 lat 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km co 20 tys. km
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 45,2 proc. 42,7 proc.
Cena po doposażeniu 104 990 zł 115 755 zł

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. KIA MAZDA
Przestronność z przodu 40 34 32
Przestronność z tyłu 30 22 20
Pojemność bagażnika 25 14 12
Ładowność 15 10 10
Widoczność 20 14 11
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 26
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 17 18
Suma punktów 200 153 145
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. KIA MAZDA
Przyspieszenie 25 17 17
Elastyczność 25 16 12
Poziom hałasu 15 12 12
Skrzynia biegów 15 12 14
Zachowanie na drodze 30 26 27
Komfort jazdy 30 23 21
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 37 37
Suma punktów 200 160 157
Koszty Maks. pkt. KIA MAZDA
Cena po doposażeniu 50 36 32
Utrata wartości 15 10 12
Zużycie paliwa 30 19 19
Wyposażenie – komfort 40 26 28
Wyp. – bezpieczeństwo 30 23 27
Ubezpieczenia 10 7 6
Gwarancja 15 15 10
Przeglądy 10 6 7
Suma punktów 200 142 141
Wynik końcowy 600 455 443
Miejsce w teście  1. 2.

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Kia-Ceed-Mazda-3-Test-Spalania Foto: Auto Bild
Kia-Ceed-Mazda-3-Test-Spalania

Ani Kia, ani Mazda nie chcą palić tyle, ile obiecują ich producenci. Mimo różnych koncepcji napędu cykl spalania WLTP niewiele tutaj pomaga. Zarówno downsizingowy turbodoładowany silnik Ceeda, jak i wolnossący dwulitrowiec Mazdy przekraczają fabryczną normę spalania o 24 proc. W naszym teście zużyły niemal tyle samo paliwa.

Kia Ceed 1.4 T-GDI kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - podsumowanie

Kia jest bardziej wszechstronna i nie daje rywalce szans na podium. Ceed potrafi wszystko: jest dynamiczny podczas wyprzedzania na wysokich biegach, potrafi „zebrać się” także z niskich obrotów, oferuje wygodną i dobrze doświetloną tylną kanapę i duży, praktyczny w załadunku bagażnik. To dla Mazdy zdania w obcym języku. „Trójka” jest jak za ciasne szpilki: niewygodne, ale wyglądają tak dobrze, że wypada je nosić w towarzystwie. Najlepiej – codziennie.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!