Test tego modelu zamieściliśmy w pierwszym numerze „Auto Świata” z 1996 r. Trzydrzwiowe Punto z zewnątrz niczym szczególnym się nie wyróżniało, ale pod maską miało silnik 1.4 z turbosprężarką Garett T2. To dzięki niej silnik rozwijał moc 133 KM oraz wysoki moment obrotowy 204 Nm.

Dziś takie parametry nikogo nie szokują, lecz 20 lat temu 133 KM w aucie, które ważyło 1147 kg, działały na wyobraźnię. Jeszcze bardziej podniecały osiągi: Punto GT do „setki” rozpędzało się w 7,7 s, a prędkość maksymalna wynosiła 205 km/h. Testujący Fiata Punto GT byli zachwyceni elastycznością doładowanego silnika – przyspieszanie od 60 do 100 km/h na 4. biegu trwało zaledwie 6,9 sekundy.

Takiego wyniku nie osiągały wówczas nawet popularne auta sportowe: Porsche 944 S2 oraz Nissan 200 SX turbo! Testujący „Auto Świata” chwalili zawieszenie Punto GT, które zarówno zapewniało dobrą przyczepność, jak i zapewniało wystarczający komfort jazdy („wytrącenie auta z równowagi jest praktycznie niemożliwe”), a także skuteczne hamulce tarczowe, zainstalowane na obu osiach (droga zatrzymania ze 100 km/h wynosiła 39,4 m).

Auto miało układ ABS. Punto GT poruszało się na 14-calowych kołach (alufelgi) z oponami 185/55 R 14. Słowa krytyki dotyczyły jakości materiałów użytych w kokpicie i dokładności wykończenia. Fiat Punto GT był produkowany w latach 1994-99, przy czym w latach 1994-97 silnik miał moc 133 KM, a od 1997, z powodu wprowadzenia norm emisji spalin Euro 2, moc zmniejszono do 130 KM.

Naszym zdaniem - Fiat Punto GT rzadki dziś klasyk

Punto GT miało w połowie lat 90. XX w. wiele zalet, wyróżniających je z ówczesnej oferty Fiata, a do tego wiele cech, żeby zostać cenionym klasykiem. Niestety, na polskim rynku było za drogie, poza tym miało zbyt niską jakość i auto nie przetrwało długiej próby czasu. Dziś Punto GT to rzadkość.

Materiał pochodzi z archiwalnego wydania Auto Świata, które ukazało się w 1996 roku

{ "caption": "Archiwalne wydanie Auto Świata", "copyright": { "note": "archiwum / Auto Świat", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NWM7MDA_/f1dce0f7ee7d4b09a77b2c75374ccb9f.jpg", "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "f1dce0f7ee7d4b09a77b2c75374ccb9f", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 266184, "width": 1024, "height": 707 }, "uuid": "7eeddfaa-73ae-5781-959c-d2b487a1a5b8", "creators": [ { "name": "archiwum", "idref": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2" } ], "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "asyncAdSlot": null } Archiwalne wydanie Auto Świata Foto: archiwum / Auto Świat
Archiwalne wydanie Auto Świata