Co cię pociąga w BMW M? Jego legenda i dziedzictwo, które mają już pół wieku? Ponadczasowy styl? Osiągi? Przyjemność z jazdy? Technika?

Przestronne wnętrze i pojemny bagażnik pewnie już mniej, ale to także one decydują o charakterze samochodów z serii BMW M. Fajnie mieć piękne i szybkie auto, ale jeszcze fajniej, jeśli potrafi ono przewieźć w luksusie cztery osoby i naprawdę dużo bagażu.

BMW M powstało w 1972 r., przede wszystkim z myślą o konstruowaniu samochodów wyścigowych. Niemniej już wcześniej modele BMW doskonale łączyły osiągi z walorami praktycznymi. BMW M po prostu jeszcze wyżej podniosło poprzeczkę. Na ile wyżej? Sprawdźmy to na czterech przykładach.

   Foto: BMW

BMW M5

Piękna biznesowa limuzyna. Ma pięć metrów długości (bez 17 mm), luksusowe wnętrze (blisko 3-metrowy rozstaw osi robi swoje) i 530-litrowy bagażnik. Ale to BMW M, więc na tym się nie kończy. Esencją samochodu jest turbodoładowane V8, które potężny moment obrotowy oddaje kierowcy do dyspozycji już na samym wstępie. 750 Nm jest bowiem rozwijane przy 1800 obr./min.

BMW oferuje model M5 w dwóch wersjach mocy: 600 i 625 KM. Druga z odmian nosi nazwę Competition i dodatkowe 25 KM przeznacza na skrócenie czasu przyspieszania 0-100 km/h o jedną dziesiątą sekundy. 600-konne M5 rozpędza się do "setki" w 3,4 s, Competition w 3,3 s.

   Foto: BMW

Do tego mamy specjalnie przygotowane przez ekspertów z BMW M zawieszenie (aktywne) oraz układy kierowniczy i hamulcowy. Dach jest karbonowy, a pokrywa silnika z aluminium. Po to, aby bardziej obniżyć środek ciężkości samochodu i jednocześnie poprawić precyzję prowadzenia.

BMW M5 ma napęd na cztery koła M xDrive, ale kierowca może wybrać tryb, w którym ta cała onieśmielająca wręcz moc trafia wyłącznie na tylną oś.

Ten model to już szósta generacja BMW M5. Pierwsza (1984-1987) również zachwycała elegancją, mocą (286 KM) i osiągami (0-100 km/h w 6,5 s).

  Foto: BMW

BMW X5 M

BMW X5 M pokazuje, jak designem podkreślić moc i osiągi samochodu, ale zrobić to w gustowny sposób, unikając przesady i groteski. Mamy więc efektowny czarny grill, sugestywne wloty powietrza w zderzaku, aerodynamiczne boczne lusterka, lekko poszerzone nadkola i dający do myślenia tylny spoiler. Całość zwraca uwagę, ale nie razi.

BMW X5 M jest ogromnym, reprezentacyjnym SUV-em. Mierzy 493,8 cm długości, 201,5 cm szerokości i 174,8 cm wysokości, a 21-calowe obręcze kół są standardem. Bardzo obszerne wnętrze uzupełnia ogromny bagażnik o pojemności od 650 do 1870 l. No i oczywiście jest V8 ze świtą.

   Foto: BMW

Turbodoładowana jednostka ma 4395 cm sześc. i – podobnie jak w BMW M5 – dwie wersje mocy: 600-konną i 625-konne Competition. W obu też mamy ten sam gigantyczny moment obrotowy dostępny wręcz nieprzyzwoicie szybko: 750 Nm przy 1800 obr./min. Jak na tak dużego SUV-a, przyspieszenie 0-100 km/h jest imponujące. Wynosi 3,9 s – lub 3,8 s w wersji Competition.

Niektórym fanom BMW M sylwetka X5 M może się wydawać zbyt klasyczna. Dlatego jest też…

   Foto: BMW

BMW X6 M

Ten SUV ma wszystko, co BMW X5 M, ale okrasza to jeszcze bardziej dynamicznie wyglądającym nadwoziem, w którym uwagę zwraca przede wszystkim sportowo poprowadzona linia dachu z łagodnie nachyloną tylną szybą.

BMW X6 M jest też niższe od X5 M, i to o 5,6 cm, ale za to nieznacznie dłuższe (+0,3 cm) i szersze (+0,4 cm). Bagażnik jest za to mniejszy niż w BMW X5 M, ale pojemność 580-1530 l to wciąż niemal otchłań.

   Foto: BMW

Silnik, moc, maksymalny moment obrotowy i przyspieszenie 0-100 km/h BMW X6 M są identyczne, jak w BMW X5 M, zarówno w przypadku 600-konnej wersji, jak i odmiany Competition.

To już trzecie generacje BMW X5 M i X6 M. Pierwsze wcielenia pojawiły się w 2009 r. i rozwijały po 555 KM. Wówczas były to najmocniejsze seryjne samochody w historii BMW.

   Foto: BMW

BMW M8 Coupé

Na koniec klasyczna pozycja, czyli coupe. Piękne, eleganckie, luksusowe i bardzo, ale to bardzo drapieżne. Najnowsze M8 Coupé ma wspaniałą galerię przodków: od BMW M635CSi (1984-1989) z 286-konnym silnikiem z supersamochodu BMW M1 po pierwsze wcielenie M6 Coupé (2005-2010) z 507-konnym V10. Żaden z nich nie nosił przy tym oznaczenia M8 – to pierwszy taki przypadek w historii BMW.

    Foto: BMW

Pierwsze M8 Coupé ma więc 4,4-litrowe turbodoładowane V8, które może rozwijać 600 KM lub 625 KM (w wersji Competition). Maksymalny moment obrotowy to ponownie imponujące 750 Nm przy 1800 obr./min, a przyspieszenie 0-100 km/h tym razem zajmuje 3,3 s. Lub 3,2 s, jeśli skusi cię odmiana Competition.

    Foto: BMW

BMW M8 Coupé to mieszanka wspaniałych rozwiązań technicznych: od karbonowego dachu przez aktywne zawieszenie, napęd 4x4 M xDrive, wyświetlacz BMW Head-Up, po opcjonalne karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe. Jest o czym marzyć...