Także w Polsce organizowane są zloty oraz mistrzostwa Polski, które po raz pierwszy odbyły się w zeszłym roku w Warszawie. Nowy sezon zapowiada się bardzo atrakcyjnie dla fanów współzawodnictwa i muzyki w samochodzie. Organizatorzy obiecują kilka imprez w różnych częściach kraju: na Śląsku, na wybrzeżu oraz w stolicy. Aby zmierzyć się z rywalami, nie trzeba zbyt wiele - wymagania nie są bowiem wygórowane.
Najważniejszym jest zaświadczenie o dopuszczeniu do ruchu drogowego samochodu, w którym zainstalowano sprzęt (np. dowód rejestracyjny z potwierdzeniem ważnego badania technicznego).
Uczestnicy zgłaszając swój akces zostaną przyporządkowani do określonych kategorii: amatorów lub profesjonalistów. W obu kategoriach wydzielono po trzy klasy całkowitej mocy (nie dotyczy dB Drag Racing).
Moc całkowita jest to suma mocy poszczególnych wzmacniaczy zainstalowanych w aucie (dotyczy to również radioodtwarzacza o ile jego końcówka jest wykorzystywana).
Sumuje się parametry zmierzone przy napięciu 12 V według normy RMS i przy obciążeniu 4 omów. Najczęściej honorowane są dane techniczne podawane przez producentów wzmacniaczy.
Dla zwiększenia szans stworzono klasę amatorów, by ich nie narażać na konfrontację z profesjonalistami. W niej startują zawodnicy, którzy nie są zawodowo związani z branżą i nie otrzymują od niej finansowego wsparcia.
Aby ułatwić początkującym start, honoruje się zestawy, które zainstalowano w specjalistycznej firmie. Jedyne ograniczenia dotyczą wielkości budżetu, jaki przeznaczono na stworzenie hi-fi w aucie.
Amator nie może również modyfikować wzmacniaczy lub stosować samodzielnych konstrukcji. W przeciwnym wypadku zostanie sklasyfikowany jako profesjonalista. Podobnie klasyfikuje się każdego, kto jest zatrudniony w branży auto hi-fi lub jest sponsorowany przez firmę związaną z car audio.
Punkty zdobywa się za prezentację samochodu, okablowanie i zamocowanie. Sędziowie są bardzo drobiazgowi. Zwracają uwagę na łatwość dostępu do apteczki, trójkąta ostrzegawczego i narzędzi (sprzęt nie powinien mieć wpływu na bezpieczeństwo podróżujących). Auto powinno być również czyste. Istotne jest ponadto optyczne zintegrowanie we wnętrzu samochodu i w bagażniku.
Profesjonaliści, by nie stracić ani jednego punktu, dobierają kolor podświetlenia deski rozdzielczej do wyświetlacza w radiu, a nawet lakierują dopalacze na kolor karoserii pojazdu! Ale piękny montaż to nie wszystko. Najważniejszy jest dźwięk.
Testerzy mierzą pasmo częstotliwości i przebieg charakterystyki. Używają specjalnej płyty organizacji IASCA i z niej słuchają nagrań, dzięki którym mogą sprawdzić cztery rodzaje tonów: bas głęboki i wyższy, średnie oraz soprany.
Podczas odsłuchu zwraca się również uwagę na wrażenie sceniczne, czyli pozycję słyszenia, przestrzenność, wysokość, stabilność i głębokość sceny muzycznej.Tylko w jednym konkursie montaż i jakość dźwięku nie są brane pod uwagę.
Rywalizacja w dB Drag Racing podzielona na klasy amatorów i profesjonalistów ma tylko jeden cel - uzyskać jak najwyższy poziom ciśnienia akustycznego.
Kto lubi nieźle pohałasować, może się wykazać, by zdobyć nagrodę. Lepiej emitować potężną dawkę decybeli w czasie zawodów niż podczas wolnej jazdy po mieście.Tomasz Okurowski