• Android Auto jest fabrycznie wgrany do smartfonów z najnowszym systemem Android 10
  • Program Android Auto wciąż nie jest oficjalnie dostępny w Polsce - splikacji nie ma w polskim sklepie Play, ale program do instalacji można jednak ściągnąć z różnych stron internetowych
  • Nie wszystkie porty USB w samochodzie przeznaczone są do połączenia radia z telefonem, Android Auto działa tylko na wybranych

Zestaw głośnomówiący w samochodzie nie chce połączyć się z telefonem? Nie działa Android Auto z twoim smartfonem? Słabo słyszysz rozmówcę? Telefon gorzej i wolniej działa, gdy korzystasz z ładowania bezprzewodowego w samochodzie? To tylko kilka przykładów problemów, z jakimi zmagają się użytkownicy smartfonów w samochodach wielu marek. Wbrew pozorom znalezienie rozwiązania jest możliwe bez korzystania z pomocy wyspecjalizowanych serwisantów.

Android Auto nie tylko w nowych, ale i starszych telefonach

Zdarza się, że nawet najnowsze modele telefonów z Android 10 (w systemie Android 10 funkcja Android Auto jest już fabrycznie zainstalowana) nie chcą współpracować z radiem w samochodzie. Podobnie jest zresztą ze starszymi smartfonami, w których aplikację Android Auto trzeba zainstalować samodzielnie, np. pobierając z serwisów internetowych z plikami .apk.

Zwykle źródłem problemów są niewłaściwe ustawienia obu urządzeń (radia w aucie jak i smartfona) albo źle dobrany przewód połączeniowy. Wbrew pozorom odpowiedni przewód ma ogromne znaczenie, o czym przekonaliśmy się podczas testu kilku smartfonów z firmowym radiem w Suzuki SX4 Cross oraz z uniwersalnym radiem Sony XAV-AX8050. W teście wykorzystaliśmy telefony HTC U Ultra, Huawei P20 Pro, Samsunga Galaxy S20, Sony Xperia 1 II oraz Xiaomi Mi A2. Sięgnęliśmy po firmowe przewody USB-A i USB-C razem z telefonami oraz kilka akcesoryjnych (każdy oznaczony jako przewód do zasilania i transferu danych) kupionych w różnych supermarketach.

Nie działa Android Auto – problem z kablem

Tylko Huawei, HTC i Xiaomi bez większego problemu łączyły się z radiem w samochodzie (wyposażone w port USB-A), gdy korzystaliśmy z firmowych przewodów dołączonych do urządzeń. Wyjątkami były Samsung Galaxy S20 i Sony Xperia 1 II, które wyposażono w kable z dwoma wtykami USB-C. Musieliśmy wówczas sięgnąć po inne przewody.

Okazało się, że łatwiej było z Samsungiem niż z Sony. Xperia nawiązała połączenie poprzez Android Auto tylko przez dwa z sześć kabli. Na dodatek w przypadku najtańszego kabla USB-C z supermarketu nie udało się nawet naładować akumulatora Xperii (w innych telefonach uzupełnianie energii trwało dość wolno). Co więcej w niektórych przypadkach pomogło odłączenie przewodu i ponowne wpięcie do gniazda w urządzeniu.

Android Auto – jakie ustawienia?

Oczywiście dobre przewody to nie wszystko. Duży wpływ na pracę Android Auto mają także ustawienia telefonu. Podczas pierwszego uruchomienia poszczególnych aplikacji należy postępować zgodnie ze wskazówkami na ekranie i dokonywać modyfikacji w ustawieniach prywatności oraz trybu pracy oszczędzania baterii. W przeciwnym wypadku programy mogą samoczynnie wyłączać się w trakcie jazdy lub nie będzie można ich uruchomić.

Istotne są również ustawienia radia samochodowego, do którego podłączamy nasz smartfon. W niektórych autach (np. grupy Volkswagena czy Toyoty) można ustawić preferowany tryb połączenia (np. Android, CarPlay, MirrorLink czy SDL). Gdy wybierzemy niewłaściwy, to wówczas Android Auto nie pojawi się na ekranie w konsoli.

Pamiętajmy również, że nie wszystkie porty USB w samochodzie przeznaczone są do współpracy ze smartfonem i klonowania obrazu z ekranu telefonu. Właściwy jest zwykle oznaczony dwoma prostokątami lub ikoną telefonu. Pozostałe gniazda w aucie przeznaczone są wyłącznie jako źródło zasilania, by doładować baterię.

Unikajmy sytuacji, gdy korzystamy z Android Auto poprzez kabel USB, a jednocześnie trzymamy smartfon na płytce do ładowania. Wówczas telefon może się dość szybko rozgrzać. W skrajnym wypadku włączy się zabezpieczenie termiczne i smartfon znacznie spowolni lub nawet się wyłączy.

Android Auto w samochodzie – warto wiedzieć

  • Najlepiej korzystać z fabrycznych przewodów USB dołączonych do telefonu.
  • W przypadku uniwersalnych kabli USB powinny być oznaczone „data&chargé” lub podobnie.
  • Kable USB dołączone do powerbanków zwykle nie są przeznaczone do transferu danych.
  • Uwaga: nie wszystkie porty USB w samochodzie przeznaczone są do połączenia radia z telefonem. Zwykle połączenie Android Auto i Apple CarPlay obsługuje gniazdo w schowku lub w konsoli obok dźwigni zmiany biegów.
  • Gdy wystąpią problemy z połączeniem niekiedy pomaga wyjęcie i ponowne włożenie przewodu do gniazda.
  • Pierwsze połączenie i aktywacja Android Auto jest możliwa tylko podczas postoju samochodu.
  • Android Auto może nie działać, gdy smartfon będzie zablokowany (do odblokowania np. podajemy PIN lub odcisk palca).
  • Android Auto zwykle nie działa, gdy w menu ustawień radia samochodowego wybrany jest inny preferowany rodzaj połączenia ze smartfonem (np. CarPlay lub MirrorLink).
  • Wpływ na działanie Android Auto mają ustawienia prywatności w telefonie oraz tryb oszczędzania energii i pracy w tle. Podczas pierwszego uruchomienia aplikacji wystarczy postępować zgodnie ze wskazówkami na ekranie.
  • Wszystkie smartfony z Android 10 zawierają już fabrycznie wgraną funkcję Android Auto. W wersjach ze starszym Android należy pobrać aplikację Android Auto.
  • W polskim sklepie Google aplikacja Android Auto jest wciąż niedostępna. Można ją pobrać jako plik .apk z internetowych serwisów z plikami instalacyjnymi aplikacji.
  • Android Auto może wolno i niestabilnie działać, gdy telefon jest gorący. Lepiej wówczas odłączyć telefon od ładowania aż do czasu ostygnięcia.
  • Nie wszystkie radia w samochodzie mogą łączyć się poprzez Bluetooth z dwoma telefonami jednocześnie. Włączenie Android Auto spowoduje zerwanie połączenia Bluetooth z innym smartfonem.