Mimo wakacji producenci samochodowego sprzętu audio nie próżnują. Do sklepów docierają już kolejne nowości przygotowane na bieżący sezon. Teraz przyszła pora na bardziej zaawansowane technicznie urządzenia o rozbudowanych funkcjach multimedialnych.

Mowa o radioodtwarzaczach z GPS, a także z wbudowanymi zestawami głośnomówiącymi Bluetooth i dodatkowymi wejściami cyfrowymi umożliwiającymi podłączenie przenośnego sprzętu: odtwarzaczy MP3 oraz modeli z kolekcji iPod i telefonów iPhone. Z roku na rok przybywa ich coraz więcej. Technika Bluetooth tanieje, więc łatwiej stworzyć niedrogie radio, które przyda się również do tego, by bezpiecznie korzystać z telefonu w trakcie jazdy. Spadają także ceny modułów nawigacyjnych, w efekcie czego przybywa radioodtwarzaczy wielkości 2 DIN zintegrowanych z większym ekranem i pokładową nawigacją satelitarną.

Foto: Auto Świat
Letnie nowości car audio

Mapy zainstalowane w telefonie komórkowym będą wyświetlane na ekranie radia multimedialnego, co ułatwi korzystanie z nawigacji. Niewykluczone, że pierwsze kompatybilne produkty pojawią się już w przyszłym roku w ramach kolekcji na sezon 2011. Równie obiecująco przedstawia się kooperacja z Clarionem. W przedsięwzięciu uczestniczy także stowarzyszenie CE4A (Consumer Electronics for Automotive), zrzeszające niemieckich producentów samochodów.

Partnerstwo zawiązano po to, by opracować standard dla smartfonów (tzw. technologia trybu terminalowego) w celu bezproblemowego współdziałania telefonów komórkowych z systemami multimedialnymi instalowanymi w samochodach. Współdziałanie ma nie tylko zapewniać większy komfort korzystania z podstawowych funkcji telefonu (wykonywanie i odbieranie połączeń oraz przeglądanie książki numerów).

Foto: Auto Świat
Letnie nowości car audio

Radio nawigacyjne - To bardzo dobre połączenie: radio z dużym ekranem i system nawigacji. Na wyświetlaczu o przekątnej 6 lub 7 cali lepiej widać wskazania nawigacyjne niż w przenośnym nawigatorze. Ponadto program GPS wygodniej obsługuje się w radiu, gdyż łatwiej trafić w większe ikony. Niestety, w markowych radiach trudniej wymienić oprogramowanie niż w przenośnym urządzeniu. Firmy car audio najczęściej stosują dopracowaną węgierską aplikację iGO, która wyróżnia się świetnym systemem aktualizacji map za pośrednictwem portalu Naviextras. Wyjątkiem jest m.in. Kenwood, który stosuje nawigację Garmina.

Foto: Auto Świat
Letnie nowości car audio

JVC KW-NT3 (4 100 zł) - Najlepiej wyposażone radio multimedialne z oprogramowaniem nawigacyjnym w tegorocznej ofercie japońskiej marki

Pioneer AVIC-F20BT ( 7 000 zł) - Występuje z wbudowanym zestawem głośnomówiącym Bluetooth francuskiej firmy Parrot

Kenwood DNX9260BT ( 3 800 zł) - Jest najbardziej zaawansowaną stacją multimedialną z wbudowaną nawigacją amerykańskiej firmy Garmin i mapami Navteq

Clarion NX700E (7 000 zł) - Wykorzystuje popularne oprogramowanie nawigacyjne iGO. Nowe mapy pobiera się z serwisu Naviextras.com

Radio i telefon -Zamiast kupować oddzielnie radioodtwarzacz i zestaw głośnomówiący, można mieć dwa systemy w jednym urządzeniu. I to za przystępną cenę. Najprostsze oferty marek z Chin to wydatek zaledwie 100 zł! Ich jakość budzi jednak wątpliwości. Każde markowe radio umożliwia wygodne parowanie z telefonem komórkowym i odbieranie rozmów oraz nawiązywanie połączeń. Możliwość przeglądania książki telefonicznej na ekranie radia jest traktowana jako luksus.

Kenwood KDC-BT60U 881 zł - Wyświetla na ekranie zawartość książki telefonicznej. Podana cena dotyczy najtańszych ofert w sklepach internetowych

Pioneer DEH-6200BT 713 zł -Powstał we współpracy z francuską firmą Parrot

Foto: Auto Świat
Letnie nowości car audio

JVC KD-R711 540 zł - To jedna z tańszych propozycji. W komplecie: bezprzewodowy pilot zdalnego sterowania

Alpine CDE-114BTi 620 zł - To dobra propozycja dla miłośników dźwięku wyższej jakości

PODSUMOWANIE - Choć co roku nie brakuje atrakcyjnych nowości, to nie sposób oprzeć się wrażeniu, że producenci samochodowego sprzętu multimedialnego szykują się do poważnych zmian. Z roku na rok coraz trudniej bowiem znaleźć nowe modele aut, w których można zainstalować tradycyjny sprzęt markowy. Dlatego też niewykluczone, że za kilka lat zwykłeradia będą tylko skromnym dodatkiem do nowej oferty: bogato wyposażonego sprzę-tu, specjalnie dopasowanego do określonych modeli i marek samochodów.

Tomasz Okurowski