Można je umieścić w miejscach fabrycznie przygotowanych przez producenta samochodu. Najlepiej wykorzystać gniazda z przodu kabiny. Dzięki temu kierowca będzie bliżej głośników (nie trzeba zbyt mocno podkręcać poziomu głośności), a pasażerom z tyłu nie będą przeszkadzać modele umieszczone np. w tylnej półce, blisko uszu słuchaczy.
Nie warto również instalować głośników w tylnych drzwiach (zazwyczaj jest tam wnęka na modele mniejszej średnicy). Nisko umieszczone przetworniki (np. przy podłodze) będą skutecznie wygłuszane przez oparcia przednich foteli.
Siedzący z przodu będą zatem narzekali na niedostatek wysokich tonów oraz małą głośność.Coraz częściej oferowane są na rynku samochody, w których z przodu umieszczono miejsca montażowe na dwie pary głośników: w desce rozdzielczej i drzwiach. Konstruktorzy zaprojektowali je z myślą o odseparowanych zestawach dwudrożnych.
W ich skład wchodzą zazwyczaj dodatkowe zwrotnice z filtrami dolno- i górnoprzepustowymi. W przeciwieństwie do przetworników współosiowych w zestawie głośniki wysokotonowe (tweetery) są oddzielone od wersji średnioniskotonowych (woofery).
Dzięki temu łatwiej uzyskać wyższą jakość dźwięku poprzez umieszczenie tweeterów wyżej od wooferów. W modelach współosiowych, gdzie głośniki obu rodzajów są połączone na stałe, uzyskuje się nieco niższą jakość dźwięku.
Spadek jakości dotyczy przede wszystkim sopranów. Wynika to z umieszczenia systemu w drzwiach. Wówczas membrana tweetera jest skierowana bezpośrednio na nasze nogi, a słuchający odczuwają niedostatek wysokich częstotliwości. Można tego uniknąć instalując model współosiowy w desce rozdzielczej (zazwyczaj jest tam wnęka na model o małej średnicy).
Będziemy wówczas mieli znacznie więcej tonów wysokich (odbite od szyby promieniują do kabiny). Niestety, nie ma nic za darmo. Przy prostej instalacji w desce wyraźnie ucierpią basy. Dużo lepsze wrażenia basowe zapewni instalacja w drzwiach.
Ten ostatni sposób jest możliwie optymalny, kiedy tworzymy system audio złożony z niedrogiego markowego radia i tanich głośników współosiowych.Montując głośniki w drzwiach warto skorzystać ze specjalnych przejściówek.
Kupimy je w każdym dobrym sklepie ze sprzętem lub w punkcie instalacyjnym. Kosztują zaledwie kilka złotych, a zdecydowanie ułatwiają montaż i umożliwiają uniknięcie niepotrzebnego cięcia przewodów z fabrycznej instalacji samochodu. Kable warto dodatkowo zaizolować oraz owinąć specjalną gąbką, by nie hałasowały (np. uderzanie plastikowej kostki o blachę karoserii).
Gąbka o odpowiednich właściwościach (nie powinna nasiąkać wodą) może również uchronić przewody przed niebezpiecznym zwarciem (wskutek przetarcia lub złamania przewodu i zetknięcia go z metalową częścią samochodu).Tomasz Okurowski