Sprzęt audio montowany seryjnie w popularnych samochodach staje się coraz lepszy. Mało jest już aut, w których głośniki są tak marne, że trzeba wymieniać je na markoweZ roku na rok jest coraz lepiej. Producenci samochodów wzięli sobie do serca krytyczne głosy i wyraźnie poprawili jakość fabrycznego nagłośnienia. Największy postęp dotyczy seryjnych głośników. Montaż co najmniej trzech par nie jest już niczym nadzwyczajnym. Nareszcie popularne stały się oddzielne małe głośniki wysokotonowe, instalowane w drzwiach, słupkach albo desce rozdzielczej. Dodanie tweeterów wyraźnie poprawia jakość nagłośnienia kabiny, a brzmienie staje się bardziej przestrzenne i wyraziste. Jako uzupełnienie zaczynają się także pojawiać gotowe subwoofery aktywne. Niestety, stanowią one element najdroższego wyposażenia, więc nie cieszą się jeszcze dużym zainteresowaniem.
Foto: Auto Świat
Test fabrycznie montowanych radioodtwarzaczy
TUNER: dobry jakościowo odbiornik, nieźle radzi sobie z odbiorem słabszych stacji radiowych.WZMACNIACZ: kilka zaprogramowanych efektów korekcji dźwięku oraz regulacja tonów niskich i wysokich.ODTWARZACZ: możliwość odtwarzania nagrywanych płyt CD-R/RW, ale brakuje MP3.STEROWANIE: wygodny pilot, umieszczony w kolumnie kierownicy.
+ doskonały pilot sterujący, dobra jakość wykonania, możliwość podłączenia sprzętu przez złącze AUX - radioodtwarzacz nie jest kompatybilny z formatem MP3, mały wyświetlaczOpel Astra Radio CD40 OperaW standardzie Opla mamy prosty zestaw zaledwie 2 głośników (bez radia), które nie nagłośnią dobrze kabiny auta. Zamawiając dowolne radio, dostajemy w pakiecie lepsze głośniki, które zapewniają dynamiczne i przyjemne brzmienie, dzięki czemu nie trzeba myśleć o ich wymianie. Testowane radio CD40 Opera instalowane jest za dopłatą jedynie w droższych wersjach wyposażenia (bardziej przystępne cenowo jest radio CD30 z pakietem 7 głośników, jednakże dopłata 2400 zł to drogo jak na zwykłe radio CD z dekoderem MP3). Opel zadbał o komfort obsługi oraz przetłumaczenie na język polski komunikatów radia. Regulacja wygodna, a niezależnie od tego w kierownicy znajdziemy pilot sterujący wieloma funkcjami, który zwiększa bezpieczeństwo korzystania ze sprzętu w czasie jazdy. Fabryczna konfiguracja
TUNER: czuły odbiornik ze sprawnym wyszukiwaniem rozgłośni.WZMACNIACZ: zaawansowany system regulacji brzmienia z dodatkowym korektorem graficznym.ODTWARZACZ: możliwość odtwarzania nagrywanych płyt CD-R/RW, MP3.STEROWANIE: bardzo udany pilot w kole kierownicy.
+ komfortowe sterowanie, zaawansowana regulacja dźwięku, dobra jakość brzmienia- wysokie koszty zakupu, radio CD40 dostępne tylko w droższych wersjach wyposażenia autaPeugeot 308 systemy CD i RT4Tylko w podstawowej wersji wyposażenia trzeba dopłacić za radio. W pozostałych model z odtwarzaczem MP3 to standard. Jakość dźwięku przyzwoita, jednakże najlepsze wrażenia zapewnia system 9 głośników firmowany przez JBL, a instalowany razem z zestawem multimedialnym RT4. Zaletą tego drogiego pakietu (cena ponad 9 tys. zł) jest wbudowany dysk twardy, który można wykorzystać do przechowywania ulubionych nagrań (zestaw umożliwia zgranie płyt audio i przekonwertowanie ich na format MP3). Jakość dźwięku z subwooferem jest dobra (choć tony średnie mogłyby być lepiej przetwarzane). Co ciekawe, taki sam zestaw w większym Peugeocie 407 gra znacznie gorzej.Fabryczna konfiguracja
TUNER: szybkie wyszukiwanie stacji radiowych, zdarzają się problemy z odbiorem słabszych stacji.WZMACNIACZ: system korekcji dźwięku z zaprogramowanymi efektami do różnych gatunków muzyki, regulacja tonów niskich i wysokich.ODTWARZACZ: możliwość odtwarzania nagrywanych płyt CD-R/RW, MP3.STEROWANIE: pilot umieszczony w kolumnie kierownicy.
+ zaawansowanie technologiczne zestawu RT4, możliwość zgrywania muzyki na twardy dysk, jakość dźwięku w wersji z JBL- marna jakość odbioru słabszych stacji radiowych, kiepskie brzmienie zaprogramowanych korekcjiSkoda Octavia II Radio StreamDo Skody można zamówić instalację radiową z pakietem 8 głośników za 400 zł. Jakość dźwięku satysfakcjonująca, jakkolwiek lepsze wrażenia można uzyskać, inwestując w dobry markowy zestaw w podobnej cenie. Powodem mało dynamicznego brzmienia jest zapewne nietypowe umiejscowienie głośników w przednich drzwiach – w pobliżu środkowych słupków. Testowane radio Skoda Stream jest wygodne w obsłudze. Na dużym wyświetlaczu można wygodnie sprawdzić listę zaprogramowanych stacji radiowych, co ułatwia korzystanie z tunera na co dzień. Stream to ciekawsza propozycja od podstawowego modelu Skoda Melody. Bardzo nowoczesny system z twardym dyskiem i nawigacją (Skoda Columbus) jest z kolei opcją drogą, choć ze względu na możliwości godną uwagi.Fabryczna konfiguracja
TUNER: przeciętna jakość odbioru słabszych stacji radiowych.WZMACNIACZ: regulacja tonów niskich i wysokich, głośność zależna od prędkości samochodu.ODTWARZACZ: nowa wersja radia Stream jest dostosowana do MP3.STEROWANIE: możliwość współpracy z pilotem w kierownicy.
+ wygoda obsługi, duży, czytelny wyświetlacz, dostosowanie do MP3, wejście AUX- nie najlepsza lokalizacja głośników w drzwiach przednich (odczuwalny wpływ na jakość dźwięku) Toyota Auris Radio CDAuris jako jedyny jest oferowany z radioodtwarzaczem CD instalowanym seryjnie. Zestaw obejmuje – zależnie od wersji – pakiet 4 lub 6 głośników, które wystarczą do codziennego słuchania radia i muzyki z CD. Seryjne głośniki dobrze sobie radzą z przetwarzaniem tonów niskich, producent zrezygnował więc z opcjonalnego subwoofera, który oferowany był w poprzednim modelu (Corolla). Wysoko umieszczone w konsoli radio wyróżnia się przejrzystym rozmieszczeniem przycisków sterujących. Niestety – pokrętło do regulacji głośności zostałopokryte śliskim materiałem i jest dość nieporęczne. Z tego względu lepiej korzystać z pilota w kierownicy. W ramach opcji można dołączyć system kompatybilny z odtwarzaczem iPod, zmieniacz CD, a także zestaw multimedialny i czytnik USB. USB to ciekawsza propozycja od tradycyjnego zmieniacza płyt CD. Fabryczna konfiguracja
TUNER: dobre wyszukiwanie stacji, przeciętny odbiór słabszych rozgłośni.WZMACNIACZ: regulacja tonów niskich i wysokich.ODTWARZACZ: pliki MP3 i WMA.STEROWANIE: wygodny pilot sterujący umieszczony w kierownicy.
+ nie wymaga dopłaty, kompatybilność z iPodem i USB, dobra jakość dźwięku, udane głośniki- niewygodne pokrętło do regulacji głośności, słaba czytelność wyświetlacza w radiuVW Golf V RCD 300 PLUSVolkswagen skomponował długie listy wyposażenia, oddzielne dla poszczególnych wersji Golfa. Co ciekawe, dla kombi przygotowano inną gamę radioodtwarzaczy niż dla odmiany hatchback. Dopłata do instalacji radiowej z 8 głośnikami wynosi 600 zł. Podstawowe radio RCD 210 z 4 głośnikami i MP3 wymaga zapłacenia 1000 zł. Testowana wersja RCD 300 Plus z pakietem 8 głośników i dekoderem MP3 kosztuje 1700 zł. Niestety, sprzęt nie zachwyca jakością dźwięku. Mało dynamiczne i niezbyt przyjemne dla ucha brzmienie zniechęca do słuchania muzyki. Niefortunna jest również instalacja głośników w przednich drzwiach, która ma duży wpływ na jakość nagłośnienia. To cena lepszej funkcjonalności przednich schowków, skonstruowanych tak, by zmieściły się w nich butelki z napojami. Fabryczna konfiguracja
TUNER: przeciętna jakość odbioru słabszych stacji radiowych, wygodny dostęp do zapamiętanych stacji.WZMACNIACZ: moc 4 x 20 W, głośność zależna od prędkości auta.ODTWARZACZ: możliwość odtwarzania nagrywanych płyt CD-R/RW.STEROWANIE: możliwość współpracy z pilotem w kierownicy.
+ duży i czytelny wyświetlacz, wygodny dostęp do zapamiętanych stacji radiowych- nie najlepsza lokalizacja głośników w drzwiach przednich, jakość dźwięku rozczarowuje