Auto Świat Wiadomości Multimedia Test: Navitel Navigator Android. Nawigacja po Polsce za 50 zł

Test: Navitel Navigator Android. Nawigacja po Polsce za 50 zł

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Jak podróżuje się z płatną nawigacją w telefonie z Android? Czy to dobra alternatywa dla darmowych programów? Testujemy dzieło rosyjskich programistów: Navitel Navigator.

Navitel Android: płatna nawigacja w teście
Auto Świat / Tomasz Okurowski
Navitel Android: płatna nawigacja w teście

Czy w czasach darmowej nawigacji warto jeszcze kupić program z pakietem map do telefonu z Android? Czy płacąc za aplikację zyskujemy lepsze prowadzenie niż w darmowym Google czy Here? By znaleźć odpowiedzi na te pytania podróżowaliśmy przez kilka miesięcy po Polsce z rosyjskim Navitel Navigator zainstalowanym w smartfonie Prestigio.

Navitel może się podobać. Instalacja w testowym telefonie Prestigio (PSP5008 Duo) przebiega szybko i sprawnie. Już po pierwszym uruchomieniu aplikacji łatwo dostrzec, że główne menu jest proste i przejrzyste. I przypomina nieco popularną MapęMap. Nawet początkujący bez trudu wyszuka miejsce docelowe i uruchomi prowadzenie do celu. Przydałoby się jednak poprawić tłumaczenie. By uruchomić nawigację potrzeba kliknąć w ikonę „idź”. A nie można „jedź”?

Navitel sporo potrafi

Bardziej wymagający też będą usatysfakcjonowani – przynajmniej częściowo. Navitel wyróżnia się bogatymi opcjami wpisania adresu (skrzyżowanie, współrzędne a także wybór z mapy) oraz funkcjami online. Bez trudu sprawdzimy prognozę pogody, mapę korków, a także miejsca POI. Udostępnimy nawet swoją lokalizację znajomym. I zaplanujemy trasę. Wydawałoby się bardzo dobrze – także na tle konkurencji. Program pozostawia jednak pewien niedosyt.

Oto co zobaczy kierowca w trakcie jazdy.
Oto co zobaczy kierowca w trakcie jazdy.Żródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

Dobrym przykładem jest planowanie trasy, które wymaga poprawy. Raz stworzony plan podróży trudno potem edytować (np. nie można zmieniać kolejności punktów pośrednich). Można także oczekiwać więcej od systemu informacji o korkach. Choć na mapie widać spore pokrycie w aglomeracjach takich jak Warszawa (ale w wiecznie zakorkowanych miejscach jak okolice redakcji Auto Świat Navitel nie pokazuje żadnego natężenia ruchu), to jednak poza dużymi miastami zasięg uslugi jest już znacznie skromniejszy. Nie trudno o wrażenie, że podobne (a nawet nieco lepsze) dane otrzymamy za darmo w Google.

Navitel wyróżnia się ciekawymi opcjami profili tras (nie mylić z krótką, szybką, optymalną i podobnymi). Program może obliczyć plan podróży dla samochodu/ motocykla, autobusu, rowerzysty, taksówki, ciężarówki czy pieszego. A ponadto dla kuriera i pojazdu uprzywilejowanego. Czy to oznacza duże różnice pomiędzy poszczególnymi trasami? W przypadku długich podróży międzymiastowych trudno dostrzec wyraźne zmiany. Podobnie w mieście. Jeśli nie określimy parametrów ciężarówki czy autubusu, to trasy dla samochodów, aut uprzywilejowanych są zasadniczo takie same.

Mapy? Takie same jak w darmowych programach? Nie.

Na świecie jest tylko kilku globalnych dostawców map. A to oznacza, że te samy mapy znajdziemy w programach wielu różnych firm. Płatnych i bezpłatnych. Navitel jest jednak wyjątkiem. W przypadku Europy do dyspozycji są plany opracowane przez firmowych specjalistów – tak przynajmniej zarzekają się przedstawiciele rosyjskiej marki. Do cyfrowych planów trudno mieć większe zastrzeżenia w przypadku testowanej mapy Polski. Bez trudu znajdziemy na mapie ostatnie inwestycje takie jak odcinek A4 Dębica – Tarnów, S8 Sieradz – Walichnowy czy obwodnicę Augustowa.

Podczas testu mieliśmy m.in. okazję porównać z fabryczną nawigacją w Lexusie NX200t. Oba zestawy prowadziły zupełnie inaczej.
Podczas testu mieliśmy m.in. okazję porównać z fabryczną nawigacją w Lexusie NX200t. Oba zestawy prowadziły zupełnie inaczej.Żródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

Pokrycie polskiej sieci dróg jest dobre, jakkolwiek trzeba się przygotować na niespodzianki. Choćby na prowadzenie wbrew znakom zakazu skrętu (np. w Siedlcach). Zdarza się, że mimo widocznej numeracji budynków, program z wyraźnym wyprzedzeniem informuje, że dojechaliśmy do celu. Nie ma przy tym znaczenia, czy dojeźdżamy do celu w Gdyni, Warszawie czy też w mniejszych miastach takich jak Grodzisk Mazowiecki czy Siedlce. Nie jest to jednak domena tylko Navitela. Podobnie jest w przypadku innych aplikacji bazujących np. na mapach opracowanych przez Here.

wersja mapy sieć dróg w Polscemiejsca adresowe POI w Polsce
AutoMapa1504666 636 km747 513
MapaMapQ1 2015497 217 km356 810
Navitel2015Q1645 421 km238 067
NavigonQ1 2015685 923 km265 603

Katalog POI zawiera wiele kategorii adresów i miejsc. Na tle konkurencji Navitel wypada jednak dość blado pod względem ilości danych. Także samo wyszukiwanie mogłoby być wygodniejsze. Szczególnie w trakcie jazdy, gdy potrzebujemy sprawnie wyszukać najbliżej położoną stację benzynową określonej sieci i nie chcemy zbyt długo klikać by wybrać właściwą opcję wyszukiwania miejsc.

Prowadzenie: konsekwetnie do celu

Navitel wyznacza tylko jedną trasę. Bez alternatywnych opcji. Można to przeboleć, gdyż zapewne niejeden kierowca nawet nie będzie rozważał alternatywnych planów. Niemniej program trzyma się raz wyznaczonej trasy wyjątkowo uparcie i często nakazuje zawracanie. I to nawet wtedy, gdy kierowca wyraźnie ignoruje wskazania. Czy to ma sens? To zależy. W przypadku podróży po Warszawie dzięki Navitelowi można uniknąć problemu z jazdą w stronę zamkniętej kluczowej przeprawy przez Wisłę, czyli mostu Łazienkowskiego. Szczególnie dla kierowcy, który nie zna miasta wręcz bezcenne. Ale jest też druga strona medalu.

Gdzie występują korki po drodze? Podgląd mapy z widoczną wizualizacją natężenia ruchu.
Gdzie występują korki po drodze? Podgląd mapy z widoczną wizualizacją natężenia ruchu.Żródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

Poruszając się po innych miastach niż Warszawa nie trudno było o wrażenie, że wyraźnie nadkładamy drogi. I nie zawsze unikamy utrudnień takich jak zamknięty przejazd pod torami kolejowymi w ciągu kluczowej drogi wylotowej w Siedlcach. Wniosek jest jeden. Planując podróż z Navitelem trzeba dobrze sprawdzić przebieg trasy. Zasadniczo nic nowego. Niestety podobnie lepiej postępować w przypadku innych aplikacji. Płatnych jak i bezpłatnych.

Program przy zachowaniu domyślnych ustawień prowadzi przede wszystkim głównymi szlakami komunikacyjnymi. Planując zatem podróż z Warszawy do Szczecina pojedziemy autostradą A2 a dalej ekspresową S3. W stronę Gdyni zaproponuje trasę odcinkami autostrad A2 i A1. Kto zaś wyruszy z Rzeszowa do Szczecina zostanie skierowany autostradą A4 aż do Legnicy, by następnie podążać krajową 3 do drogi ekspresowej.

Navitel: warto?

Przed rosyjską firmą nie łatwe zadanie. Trudno będzie przekonać szczególnie tych użytkowników telefonów i tabletów z Android, by zainwestowali w aplikację, która będzie im od czasu do czasu służyć jedynie do sprawnych przejazdów z miejsca na miejsce. Dla nich atrakcyjniejsze są darmowe aplikacje takie jak Google, Here czy PanoramaFirm Nawigacja.

Łatwiej będzie zdobyć uznanie bardziej wymagających użytkowników. Navitel potrafi więcej niż darmowe programy nawigacyjne i to jest niezaprzeczalny atut. Jest dobrą alternatywą dla takich produktów jak Garmin ViaGo, MapaMap Android, Navmax czy Navigon. Niemniej pod względem algorytmów wyznaczania tras bardziej atrakcyjna wydaje się AutoMapa, NaviExpert czy TomTom. A to dla Navitela w Polsce najgroźniejsza konkurencja, z którą będzie bardzo trudno wygrać.

Świetnie rozwiązano funkcję asystenta pasa ruchu. Ciekawym uzupełnieniem jest możliwość wysyłania zgłoszeń o utrudnieniach. Czyżby Navitel próbował rywalizacji z Coyote, Ryśkiem czy Yanosikiem?
Świetnie rozwiązano funkcję asystenta pasa ruchu. Ciekawym uzupełnieniem jest możliwość wysyłania zgłoszeń o utrudnieniach. Czyżby Navitel próbował rywalizacji z Coyote, Ryśkiem czy Yanosikiem?Żródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

Ile kosztuje?

Program można bezpłatnie testować przez 7 dni od pobrania i instalacji. Potem należy wykupić odpowiednią wersję (różnią się dostępnymi mapami). Odmiana z mapą Europy kosztowała w chwili realizacji testu 135 zł. 50 zł zapłacimy za Navitel Navigator z mapą Polski.

To nam się podoba

Proste, przejrzyste menu, by ułatwić obsługę

Dużo opcji wprowadzania miejsca docelowego

Wygodny sposób aktualizacji

Trasy dla rowerów, pieszych, autobusów i innych

Dostęp do danych o ruchu drogowym w trybie on-line

Informacje o pogodzie dla wybranych miejsc

Możliwość udostępniania znajomym położenia

Mapy w pamięci urządzenia

Dwie strzałki wskazujące jeden manewr za drugim

Bogaty katalog adresów POI

Program uwzględnia zamknięty most Łazienkowski

Zmiany skali mapy przy użyciu gestów palcami

Możliwość ostrzegania o utrudnieniach

Numeracja budynków widoczna na mapie

Opcja synchronizacji tras, miejsc POI i ulubionych

Zapisywanie przebiegu śladu GPS przejechanej trasy

Szybkie przełączanie mapy: tryb 2D/3D

Bardzo wyraźny asystent pasa ruchu

Możliwość bezpłatnego testowania przez 7 dni

Menu programu Navitel Navigator Android
Menu programu Navitel Navigator AndroidŻródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

To nam się nie podoba

Brak profili wyznaczania tras (np. szybka, optymalna)

Dane o ruchu drogowym: skromne pokrycie sieci dróg

Kontrowersyjne prowadzenie (niepotrzebne kluczenie)

Mało intuicyjne planowanie i edytowanie tras

Słaba skuteczność systemu wzajemnego ostrzegania kierowców

Sporadyczne problemy ze stabilnością programu

Zastrzeżenia o ostrzeganiu przed fotoradarami

Omijanie korków

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków