• W Europie sprzedano w ciągu pierwszych 10 miesięcy ponad 13,2 mln samochodów
  • Najpopularniejszy jest wciąż Volkswagen Golf. Na kolejnych miejscach Polo oraz Clio
  • W pierwszej 10 najchętniej kupowanych samochodów jest produkt marki japońskiej: to Nissan Qashqai

Ponad 13 milionów sprzedanych samochodów w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2018 roku oznacza niewielki wzrost. W porównaniu z tym samym okresem w 2017 roku sprzedaż wzrosła o całe 1,5 proc. To w dużej mierze zasługa największych rynków w Europie. Wzrosty sprzedaży odnotowano bowiem m.in. w Niemczech (+1,4 proc.), Francji (+5,7 proc.), Hiszpanii (+10 proc.) czy w Holandii (+8,4 proc.). W statystykach dobrze wypada także nasz kraj. Sprzedaż zwiększyła się bowiem o imponujące 11,9 proc.

Nie wszędzie jednak dealerzy mogli świętować. Spory spadek odnotowano na jednym z największych rynków w Europie. W Wielkiej Brytanii sprzedaż obniżyła się bowiem aż o 7,2 proc. Z raportu Autostat wynika, że powodów do zadowolenia nie ma również we Włoszech (-3,2 proc.) czy w Szwecji (-2,3 proc.).

Bez zmian pozostała klasyfikacja wielkości rynków (w zestawieniu nie uwzględniono Rosji). Wciąż najwięcej kupują Niemcy. Przez pierwsze 10 miesięcy sprzedano u naszych zachodnich sąsiadów ponad 2,92 mln samochodów. Na kolejnych miejscach są Wielka Brytania (2,06 mln sztuk), Francja (1,83 mln pojazdów) oraz Włochy (1,63 mln). W pierwszej piątce zmieściła się jeszcze Hiszpania z wynikiem 1,13 mln aut. Polska zaś na 7 miejscu z imponującą zmianą statystyk.

Sprzedaż w milionach sztuk Zmiana względem 2017 roku
Niemcy 2,926 + 1,4 proc
Wielka Brytania 2,064 - 7,2 proc
Francja 1,836 + 5,7 proc
Włochy 1,638 -3,2 proc
Hiszpania 1,131 +10,0 proc
Belgia 0,492 + 2,9 proc
Polska 0,443 +11,9 proc
Holandia 0,389 + 8,4 proc
Szwecja 0,304 - 2,3 proc
Austria 0,298 + 0,1 proc

Oczywiście sprzedaż to jedno. Równie istotne jest to jakie samochody cieszą się największą popularnością. Po 10 miesiącach wciąż niezagrożoną pozycją cieszy się Volkswagen Golf. Na drugim miejscu kolejny model niemieckiej marki: nowe Polo. Trzecie miejsce na podium należy zaś do Renault Clio, któremu niewiele brakuje do tego, by prześcignąć niemieckiego rywala. To tym bardziej imponujące, że obecny model zdążył się już nieco zestarzeć a następca jest oczekiwany już w przyszłym roku.

W pierwszej 10 najchętniej kupowanych aut w Europie nie zabrakło modeli marek spoza starego kontynentu. Ford z kompaktowym Focusem uplasował się na końcu zestawienia a z Fiestą w środku stawki. Wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku Focus będzie notowany wyżej, gdyż do salonów dopiero co trafiła najnowsza generacja modelu. Szczególne powody do radości może mieć jednak marka z innego regionu świata. W pierwszej 10 zmieściła się bowiem firma z Japonii. To Nissan, który wysoką pozycję zawdzięcza popularnemu modelowi Quashqai, który niedawno przeszedł lifting.

Sprzedaż w tysiącach sztuk Zmiana względem 2017 roku
Volkswagen Golf 430,6 - 5,5 proc.
Volkswagen Polo 314,7 + 3,0 proc.
Renault Clio 309,3 + 1,5 proc.
Volkswagen Tiguan 251 + 9,6 proc.
Nissan Qashqai 242,1 - 1,8 proc.
Ford Fiesta 241 + 6,4 proc.
Skoda Octavia 225,9 +1,4 proc.
Peugeot 208 202,1 - 2,5 proc.
Citroen C3 191 + 2,3 proc.
Ford Focus 190,2 - 10,6 proc.