Nowy Jaguar Sportbrake wykorzystuje główne cechy limuzyny XF coupé i rozszerza je o praktyczność kombii. Jednak w porównaniu do limuzyny XF przeprowadzone w Sportbrake zmiany zewnętrzne zaczynają się od słupka B, czyli za przednimi drzwiami. Zastosowanie opływowego kształtu okien i opływowa uniesiona linia dachu daje efekt dynamicznej i sportowej sylwetki pojazdu, a samochód zyskuje 4,8 cm dodatkowej przestrzeni nad tylnym siedzeniem.

Pod maską znalazły się trzy silniki turbodiesla. Obok 2,2 - litrowego silnika czterocylindrowego dostępne są 3-litrowe silniki V6 diesel o wariantowej mocy 177kW (240KM) i 202kW (275KM). We wszystkich modelach znajduje się ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów, a tylne zawieszenie pneumatyczne gwarantuje wysoką dynamikę jazdy nawet przy pełnym załadunku.

Wrażenie płynnych przejść wzmacniają dodatkowo połyskujące czernią słupki D. Wraz z ciemną szybą tylną sprawiają one wrażenie prowadzonego naokoło, nieprzerywanego oszklenia. Inspiracją tego sprytnego triku była dla projektantów Jaguara budowa jachtów luksusowych.

W obudowie poziomych reflektorów świateł hamowania, cofania, jak również kierunkowskazu tylnych zostały zamieszczone żarówki LED.

Po pociągnięciu dźwigni można w okamgnieniu rozłożyć siedzenia tylne - dzięki czemu powstaje długa przestrzeń ładunkowa o długości 1 970 mm oraz pojemności powiększonej do 1 675 l.

Pokrywa bagażnika posiada automatyczny system zamykania i otwierania, opcjonalnie dostępny na życzenie klienta. Producent wyposażył model Sportbrake w samopoziomujące się zawieszenie pneumatyczne. System ten zapewnia sportowemu kombi takie samo jak w limuzynie - i dzięki automatycznej regulacji poziomów również przy pełnym załadunku - stałe zachowanie równowagi.