Auto Świat Wiadomości Premiery Bentley Mulliner Batur - zaprezentowano najmocniejszy model w historii marki

Bentley Mulliner Batur - zaprezentowano najmocniejszy model w historii marki

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Choć sam Batur nadal pod maską ma genialny silnik W12 o imponującej mocy 740 KM, to najnowsza propozycja Mullinera zapowiada kierunek rozwoju przyszłych elektrycznych modeli Bentleya. Powstanie tylko 18 egzemplarzy tego modelu i oczywiście wszystkie są już zarezerwowane.

Bentley Mulliner BaturŻródło: Auto Świat / Bentley

Kolekcja zaledwie 18 seryjnych egzemplarzy modelu Batur to najnowszy projekt Mullinera, wewnętrznego działu Bentleya zajmującego się budową samochodów na zamówienie, który zastąpił model Bacalar – serię 12 ultraekskluzywnych i ręcznie wykonanych kabrioletów Bentleya. Nazwa Batur pochodzi od jeziora na wyspie Bali w Indonezji, które dostarcza bogatej w składniki odżywcze wody zarówno do lokalnych gorących źródeł, jak i dla rolnictwa. W samochodzie stworzonym pod kierownictwem Andreasa Mindta wskazuje kierunek dla przyszłych pojazdów brytyjskiej marki z napędem elektrycznym. Przypomnijmy, że zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju Beyond100 już w 2025 roku na rynku pojawi się pierwszy w pełni elektryczny Bentley.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Bentley Mulliner Batur – dopasowany do klienta

Dział Mulliner szczyci się tym, że spełnia niemal każde życzenie nabywcy pod kątem wyposażenia i pełnej personalizacji, stąd każdy z 18 egzemplarzy Batura zostanie zaprojektowany wspólnie ze swoim przyszłym właścicielem, co tylko jeszcze bardziej podkreśli wyjątkowych charakter samochodu.

Pod względem stylistycznym Batur to rasowy grand tourer z potężnym grillem i nowymi, już nieokrągłymi reflektorami. Sportowy styl podkreślają duże wloty powietrza w pasie przednim, kratki wentylacyjne za przednimi kołami, przetłoczenia na drzwiach oraz dwie duże końcówki wydechu wkomponowane w wielki tylny dyfuzor. Wąskie tylne lampy i aktywny spoiler aerodynamiczny wieńczą zgrabną sylwetkę. Aerodynamiczne dodatki w postaci przedniego splittera, bocznych progów i tylnego dyfuzora mogą być wykonane zarówno z włókna węglowego, jak i nowego, zrównoważonego kompozytu z włókna naturalnego. Standardem są 22-calowe felgi stworzone specjalnie dla tego modelu, na które nawleczono opony Pirelli.

Batur powstał na platformie MSP, którą wykorzystuje także Continental GT i we wnętrzu można dostrzec pewne podobieństwa do niego, choć oczywiście Mulliner wprowadził wiele dodatków wzmacniających ultraekskluzywny status nowego modelu. To m.in. więcej elementów wykonanych z włókien węglowych i naturalnych, specjalny gatunek skóry z niskim śladem CO2 czy nawet detale kratek wentylacyjnych drukowane w 3D z 18-karatowego złota.

Bentley Mulliner Batur – najpotężniejszy

Pod maską Batura znajdziemy budowany ręcznie 12-cylindrowy silnik o pojemności 6,0 l z podwójnym turbodoładowaniem, który "w przenośni i dosłownie napędzał sukces Bentleya przez ostatnie dwie dekady". Został on jednak zmodyfikowany i dzięki nowemu układowi dolotowemu, zmodernizowanym intercoolerom i turbosprężarkom oraz gruntownej rekalibracji uzyskuje teraz moc ponad 740 KM i maksymalny moment obrotowy 1000 Nm, co czyni go najmocniejszym silnikiem, jaki kiedykolwiek został zamontowany w Bentleyu. Za odpowiednie brzmienie odpowiada sportowy układ wydechowy wykonany z tytanu, w tym z końcówkami wydrukowanymi w technologii druku 3D. Moment trafia na obydwie osie za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej, a do potencjału napędu dopasowano możliwości układu jezdnego. Standardem jest zawieszenie pneumatyczne Speed-tuned, elektryczny aktywny układ kontroli przechyłu, elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu eLSD i system czterech kół skrętnych z wektorowaniem momentu obrotowego. Kierowca może wybrać równowagę między komfortem jazdy a kontrolą nadwozia za pomocą czterostopniowej kontroli Drive Dynamics Control na konsoli środkowej, aktywując tryby: Sport, Bentley, Comfort lub Custom. Panowanie nad autem ułatwi też układ hamulcowy CSiC (Carbon-Silicon-Carbide), z tarczami o średnicy 440 mm z przodu i 410 mm z tyłu, z 10-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu.

Bentley Mulliner Batur – dla wybrańców

Wszystkie Batury są już zamówione. Cena pojedynczego egzemplarza startuje z poziomu 1,9 mln euro plus podatki, ale oczywiście może być wyższa, jeśli podczas procesu personalizacji klient zdecyduje się na specjalne dodatki. Pierwsze dostawy do odbiorców powinny rozpocząć się w połowie 2023 r.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków