Continental R-Type przeszedł do historii jako wzorcowy Bentley i ucieleśnienie grand touringowego DNA marki – jego etos i wygląd zewnętrzny stał się później inspiracją dla zespołów projektowych Bentleya. Pierwszy raz auto wyjechało na drogi w sierpniu 1951 roku, ale tak naprawdę do produkcji wszedł dopiero w maju 1952 r., a pierwsi klienci mogli nim ciszyć się już w następnym miesiącu. Co ciekawe, w tamtym czasie R-Type był najszybszym czteromiejscowym samochodem na świecie, a także najdroższym. Za auto trzeba było zapłacić minimum 6928 funtów, czyli czterokrotnie więcej niż w 1952 roku wynosiła średnia cena domu w Wielkiej Brytanii.

Jak informuje Bentley, pomysł na stworzenie eleganckiego coupe narodził się w głowach głównego inżyniera Ivana Everndena oraz głównego stylisty Johna Blatchleya, którzy zainspirowali się stworzonymi jeszcze przed II wojną unikalnymi projektami "Embricos" i Mk V Corniche, a za dawcę części rozwiązań posłużyła limuzyna Bentley R-Type. Konstruktorzy marki zmodyfikowali odpowiednio nadwozie z pomocą firmy HJ Mulliner, która dla zachowania niskiej masy pojazdu z aluminium wykonała karoserię, ramki okienne, obwódkę przedniej szyby, tylne światła, stelaże foteli i zderzaki.

Moc sześciocylindrowego rzędowego silnika o pojemności 4566 cm3 została zwiększona ze 142 do 155 KM, a w skrzyni biegów zastosowano wyższe ostatnie przełożenie. Auto dostało także specjalne opony Dunlop Medium Distance Track, zdolne wytrzymać jazdę 2-tonowego modelu z dużą prędkością. Prototyp osiągnął średnią 191 km/h podczas pięciu okrążeń (najlepsze okrążenie z prędkością nieco poniżej 193 km/h) na pochyłym torze Montlhèry pod Paryżem.

Pierwszy egzemplarz produkcyjny został dostarczony właścicielowi w czerwcu 1952 r., a do czasu zakończenia produkcji w 1955 r. powstało w sumie 208 Continentali R-Type. Spośród nich 193 zostały zbudowane przy współpracy HJ Mullinera, sześć wykańczał Park Ward (cztery dropheady i dwa coupé), Franay – pięć, Graber – trzy i Farina – jeden.

Ten z numerami rejestracyjnymi JAS 949, który widzicie na zdjęciach, opuścił linię montażową w 1953 r. i został dostarczony pierwszemu właścicielowi dr Rowlandowi Gueninowi ze Szwajcarii w grudniu 1953 r. Zamówiono go w kolorze kości słoniowej z czerwonym wnętrzem i ręczną skrzynią biegów. Tę specyfikację zachował do dziś wraz z oryginalnym silnikiem o pojemności 4,6 litra. W 2001 r. Bentley Motors odkupił auto i dziś należy do Bentley Heritage Collection. Co więcej, jest nie tylko w doskonałym stanie technicznym, lecz także jest regularnie użytkowane i bierze także udział w imprezach marki organizowanych na całym świecie.

Warto wiedzieć, że wszystkie trzy współczesne generacje Continentala GT mają wygląd inspirowany właśnie kultowym R-Type’em. Podobnie, zdolność współczesnego Bentleya do przewożenia czterech dorosłych osób z bagażem z dużą prędkością na długich dystansach w wyjątkowo komfortowych warunkach ma swoje korzenie w tym 70-letnim arcydziele, które już w latach 50. ub. wieku opisywane było jako "nowoczesny magiczny dywan, który unicestwia wielkie odległości".

W galerii Bentleyowi Continentalowi R-Type towarzyszy aktualna odsłona Continentala GT Speed.