- Bentley świętuje jubileusz 75-lecia rozpoczęcia produkcji MK VI w Crewe, gdzie do dziś mieszczą się siedziba i fabryka firmy należącej od 1998 roku do Grupy Volkswagena
- 206 modeli w blisko 200 tys. egzemplarzach opuściło zakłady przy Pyms Lane od 1946 r., znakomita większość w nowym tysiącleciu
- Ambitny plan osiągnięcia pozycji lidera w zakresie zrównoważonej, luksusowej mobilności, zakłada przestawienie całej gamy modeli na napęd elektryczny do 2030 r.
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Przed erą Crewe Bentleye wytwarzane były w Derby. Stamtąd pochodzi Bentley MK V, wystawiony w szklanej gablocie przy Pyms Lane. W ciągu 75 lat w Crewe wyprodukowano ręcznie 197 086 luksusowych samochodów. Większość z nich powstało w XXI wieku. Do czasów współczesnych modeli, takich jak Continental GT i Bentayga zbudowano 38 933 auta – mniej niż jedną piątą całkowitej produkcji.
Co ciekawe, 84 proc. wszystkich samochodów wyprodukowanych w Crewe na rynek brytyjski nadal jeździ po drogach i ta liczba stale rośnie. Można się spodziewać, że podobnie jest także z Bentleyami, które wyjechały w świat – większość ich właścicieli pieczołowicie o nie dba – jak o dobrą inwestycję, w wielu przypadkach samochody z Crewe są częścią kolekcji cennych pojazdów.
Bentley Mark VI był pierwszym samochodem, który został w całości zbudowany w zakładach Bentleya w Crewe i pierwszym, który standardowo otrzymał karoserię wykonaną z tłoczonej stali. Silnik o pojemności 4,3 litra, instalowany od wprowadzenia modelu na rynek, został w 1951 r. zastąpiony mocniejszą jednostką o pojemności 4,6 litra. Bentley Mark VI stał się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w historii marki. Przed nastaniem ery Volkswagena w Crewe produkowano wiele wspaniałych modeli, w tym Continental R-Type, Turbo R, Arnage i Azure.
Bentley - dynamiczny rozwój produkcji po 1998 r.
Przełom przyszedł w 1998 r. wraz z przejęciem firmy przez koncern Volkswagena, który zainwestował natychmiast znaczne środki w modernizację fabryki i przekształciła firmę w taką, jaka istnieje obecnie. Zakłady Pyms Lane pozostają centralnym punktem siedziby firmy Bentley w Crewe od czasu pozyskania terenu w 1938 r. Obecnie fabryka jest całkowicie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla – Bentley jako pierwsza marka samochodów luksusowych może pochwalić się takim osiągnięciem.
W kwestii ekologii Bentley ma daleko idące ambitne plany. Firma dąży do osiągnięcia całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r. Bentley zapowiada przestawienie całej produkcji na hybrydy plug-in i samochody elektryczne do 2026 r., po to, by od 2030 r. wytwarzać już tylko pojazdy elektryczne.
Obecnie w siedzibie Bentleya w Crewe mieszczą się wszystkie jej oddziały – projektowania, badań i rozwoju wraz z produkcją trzech linii modelowych: Continental, Flying Spur i Bentayga. Połączenie doskonałego rzemiosła i umiejętności przekazywanych z pokolenia na pokolenie z wiedzą inżynieryjną i najnowocześniejszą technologią dało znakomite efekty. Bentley zatrudnia w Crewe około 4000 osób.