Wersje Speed od 2007 r. wieńczą paletę rasowych coupe, jakimi bez wątpienia są Continentale GT. Jak zapewnia Bentley, w trzeciej już ich odsłonie konstruktorom marki udało się zebrać najlepsze cechy tych aut i wznieść je na kolejny wzorcowy poziom. Zarówno pod względem prezencji, luksusu, precyzji prowadzenia, ale przede wszystkim dostarczania wyjątkowych wrażeń z jazdy. Czym zatem zachwyca ten model?
Nowy Bentley Continental GT Speed – 12 cylindrów
Zacznijmy od serca samochodu, czyli potężnego, stuningowanego silnika 6.0 W12 twin turbo, którego moc wzrosła do 659 KM, a moment obrotowy sięga imponujących 900 Nm. Ten potencjał trafia na obydwie osie za pośrednictwem 8-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej i pozwala rozpędzać się do „setki” w 3,6 s (o 0,1 s szybciej niż w poprzedniku). Prędkość maksymalna samochodu to 335 km/h. Warto tu podkreślić, że parametry te dotyczą pojazdu o masie własnej 2244 kg.
Bentley zapewnia, że zarówno silnik, jak i skrzynia biegów zostały celowo skalibrowane tak, aby odpowiadały charakterystyce samochodu skoncentrowanej na kierowcy. Najbardziej widoczne ma być to w trybie Sport, w którym z jednej strony jednostka dłużej utrzymywana jest na wyższych obrotach, a z drugiej wcześniej redukuje przełożenia po to, by auto chętniej reagowało na wciśnięcie pedału gazu. W tym trybie skrzynia biegów zmienia biegi dwa razy szybciej niż w standardowym modelu W12, o czym zresztą daje wyraźnie znać bardziej soczystym brzmieniem wydechu.
Dla maksymalnej wydajności GT Speed wykorzystuje również specjalnie opracowaną przez Bentleya technologię Stop-Start, dzięki której silnik jest wyłączany nie tylko podczas postoju, ale także przy prędkościach bliskich zatrzymania, np. w trakcie dojeżdżania do skrzyżowania. Z kolei w określonych warunkach pracy przy niskim obciążeniu system zmiennej pojemności (Variable Displacement) znany także z poprzednika, potrafi dezaktywować połowę z 12 cylindrów, co wpływa ona zmniejszenie zużycia paliwa.
Nowy Bentley Continental GT Speed – sportowy potencjał
Do potencjału silnika dopasowano podwozie. Po raz pierwszy w Continentalu GT zastosowano sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy eLSD przy tylnej osi, specjalnie zestrojony z układem kontroli trakcji i aktywnymi systemami podwozia, który zapewnia zwiększoną wydajność boczną, lepszą stabilność wzdłużną, lepszą regulację przy otwieraniu przepustnicy i lepszą trakcję w niekorzystnych warunkach drogowych. Do tego dochodzi system czterech kół skrętnych – przy niskich prędkościach tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku niż przednie, natomiast przy wyższych w tym samym – poprawiający zwinność i zwrotność samochodu. Zmieniono też przełożenie układu kierowniczego oraz kalibrację działania aktywnego napędu na wszystkie koła, w tym kontrolę trakcji i rozdział momentu w sposób umożliwiający wykorzystanie pełni możliwości auta, zwłaszcza w trybie Sport, gdzie więcej niutonometrów trafia na koła tylne.
W trybach Bentley i Comfort działanie wszystkich układów zostaje zrównoważone, a auto nabiera bardziej stonowanych, nastawionych na wygodę jazdy manier.
Seryjnym wyposażeniem jest trójkomorowe aktywne zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnym tłumieniem oraz Bentley Dynamic Ride – aktywny system kontroli przechyłów 48V, który Bentley wprowadził w modelach Bentayga i Continental GT trzeciej generacji. Dzięki silnikom elektrycznym o dużej mocy w każdym z drążków stabilizujących, przeciwdziała on przechyłom nadwozia. Przy włączonym układzie ESC samochód zapewnia stabilność na nierównej nawierzchni, w każdych warunkach pogodowych. Po przełączeniu w tryb dynamiczny, ESC zwiększa swobodę kierowcy, pozwalając mu czerpać niczym niegraniczoną przyjemność z jazdy nie tylko na zakrętach.
Utrzymanie kontroli nad autem ma ułatwiać opcjonalny, nowo opracowany węglowo-ceramiczny układ hamulcowy, z tarczami z węglika krzemu oraz dziesięciotłoczkowymi z przodu i czterotłoczkowymi z tyłu zaciskami. Wykorzystanie tych lekkich materiałów pozwala zaoszczędzić ponad 33 kg masy (w całości masy nieresorowanej).
Nowy Bentley Continental GT Speed – elegancki dżentelmen
Sylwetka modelu także poddana została zabiegom odświeżającym, dzięki którym muskularne nadwozie zyskało jeszcze więcej charakteru i szlachetności. Uwagę przyciągają zwłaszcza potężny grill i dolna osłona zderzaka w kolorze Dark Tint, sportowe progi, chromowane oznaczenia Speed na błotnikach oraz wyjątkowe 22-calowe felgi Speed w kolorze jasnego srebra (na życzenie w ciemnym matowym lub czarnym błyszczącym odcieniu).
We wnętrzu tradycyjne dla marki połączenie najlepszych materiałów, ultraluksusowego wyposażenia i artystycznej, ręcznego wykończenia z niemal nieograniczonymi możliwościami personalizacji. Do wybory jest np. 15 głównych i 11 dodatkowych kolorów skóry, różne odcienie Alcantary, do tego wiele gatunków drewna, rodzajów chromu, aluminium, karbonu, haftów itd. Oczywiście nie mogło zabraknąć ekskluzywnych oznaczeń „Speed”. Zresztą każde życzenie klienta tradycyjnie w przypadku Bentleya, powinno zostać uwzględnione.
W końcu mówimy o samochodzie, którego cena może startować z poziomu miliona złotych, a którego istotę dobrze oddają słowa Matthiasa Rabego, członka zarządu Bentley Motors: „Najbardziej luksusowy Grand Tourer na świecie ma teraz większe możliwości niż kiedykolwiek wcześniej, a jego sportowy charakter spodoba się kierowcom nastawionym na osiągi. Model Speed to najnowszy rozdział w historii Continentala GT, pomagający klientom Bentleya w tworzeniu ich własnych, niezwykłych podróży”.
Rezerwacje zainteresowani mogą składać już dziś.