• Podczas święta BMW na torze Silesia Ring w Kamieniu Śląskim zaprezentowano najszybszą, ekstremalną wersję M4
  • Produkcja jest ograniczona do tysiąc sztuk na cały świat
  • Auto jest wzmocnione i odchudzone — aby obniżyć masę, zmieniono nawet światła i grill
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

BMW M4 CSL ma być uhonorowaniem 50-letniej pracy inżynierów z dywizji M nad najbardziej sportowymi samochodami od bawarskiego producenta. Auto zostało pokazane podczas imprezy BMW M Festival na torze Silesia Ring w Kamieniu Śląskim, kiedy właściciele i fani świętowali 50-lecie marki BMW M, która powstała 24 maja 1972 r.

CSL to skrót od "Coupe, Sport, Leichtbau", który pojawił się w nazwie BMW pierwszy raz od 18 lat. Bawarczycy mają jednak bogatą historię w odchudzaniu swoich aut — w przeszłości stworzyli już takie modele jak: BMW 3.0 CSL, M3 CSL czy M4 GTS. A jakie jest najnowsze dziecko?

To najszybsze seryjnie produkowane BMW. Jego moc to aż 550 KM, od 0 do 100 km/h rozpędza się w 3,7 s, natomiast do 200 km/h — w 10,7 s. Z kolei prędkość maksymalna przekracza 300 km/h. Ponadto samochód przejechał słynną, niemal 21-kilometrową Pętlę Północną toru Nürburgring w czasie 7 min 20,207 s.

BMW M4 CSL Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
BMW M4 CSL

Takie osiągi były możliwe, dzięki wnikliwej pracy inżynierów, którzy zwiększyli moc auta, sztywność nadwozia i obniżyli jego masę. Choć samochód będzie mógł jeździć po drogach publicznych, to jego domem powinien być tor wyścigowy.

BMW M4 CSL — moc jest z nim

Silnik w M4 CSL bazuje na rzędowym sześciocylindrowym motorze z wyścigowego BMW M4 GT3. Moc w porównaniu do M4 Competition wzrosła o 40 KM i wynosi teraz 550 KM. Było to możliwe, dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania z dwóch turbosprężarek mono-scroll z 1,7 bara do 2,1 bara i modyfikacjom sterownika silnika. Moment obrotowy wynosi 650 Nm i jest osiągany w zakresie od 2750 do 5950 obr/min. Moc jest przenoszona jedynie na tylne koła za pomocą 8-biegowej skrzyni M Steptronic z systemem Drivelogic.

Choć podniesienie mocy o 40 KM może wydawać się niewielkim postępem, zaczerpnięcie silnika z motorsportu ma także inne zalety. Skrzynia korbowa ma bardzo wysoką sztywność dzięki beztulejowemu blokowi silnika w zamkniętej konstrukcji. Jest tu także kuty lekki wał korbowy i drukowany w 3D rdzeń głowicy cylindrów. Również układ smarowania oraz chłodzenia jest przygotowany do jazdy po torze. Wszystko po to, by silnik bez problemu mógł pracować bez przerwy na wysokich obrotach i maksymalnie oddawał moc.

BMW M4 CSL Foto: BMW / Auto Świat
BMW M4 CSL

BMW M4 CSL - tu liczą się właściwości jezdne

W parze z poprawionym silnikiem idą również dostosowane do jazdy torowej właściwości jezdne auta. Inżynierowie zadbali o poprawienie sztywności, montując nowy pakiet rozpórek w komorze silnika. Ponadto specjalna kinematyka osi, dobrane do tego modelu wartości pochylenia kół, amortyzatory, dodatkowe sprężyny i stabilizatory mają poprawić precyzję prowadzenia auta. Zawieszenie zostało obniżone o 8 mm w stosunku do M4 Competition, co także pozwoliło obniżyć środek ciężkości samochodu.

W standardzie jest również tutaj adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, elektromechaniczny układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu oraz hamulce M wyposażone w tarcze węglowo-ceramiczne.

Kontrola trakcji została zoptymalizowana do jazdy po torze i umożliwia indywidualne ustawienie progów interwencji systemu. Poziomy od 1 do 5 pozwalają na jazdę w kontrolowanym poślizgu na suchej nawierzchni, natomiast poziomy od 6 do 10 bazują na aplikacji dla pojazdów jeżdżących w wyścigach aut turystycznych, dzięki czemu uwzględniają temperaturę opon i warunki drogowe. Wszystko po to, by trakcja i stabilność jazdy zawsze była na maksymalnym poziomie.

BMW M4 CSL Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
BMW M4 CSL

BMW M4 CSL — wszystko dla obniżenia masy

M4 CSL schudł o 100 kg względem M4 Competition i waży 1625 kg. Dzięki temu stosunek masy do mocy wynosi w nim 2,95 kg na 1 KM. Taka redukcja była możliwa dzięki zastosowaniu pełnych foteli kubełkowych M Carbon lżejszych o około 24 kg. Kompletne wyjęcie tylnych siedzeń i pasów oraz integracja przegrody między bagażnikiem a przedziałem pasażerskim zmniejszyło masę o kolejne 21 kg. Redukcja wygłuszenia i zastosowanie bardzo lekkiej izolacji akustycznej obcięło z kolei 15 kg.

Węglowo-ceramiczne tarcze, felgi ze specjalnych stopów lekkich (19-calowe z przodu i 20-calowe z tyłu, ze specjalnie opracowanymi do tego modelu oponami w rozmiarze 275/35 ZR19 i 285/30 ZR20), lżejsze amortyzatory i sprężyny ujęły 21 kg. Pokrywa silnika i bagażnika stworzone przy użyciu tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym zabrały 11 kg, z kolei tytanowy układ wydechowy - 4 kg. Mniejsze detale, takie jak dywaniki, tylne lampy, nerki i automatyczna klimatyzacja oddały kolejne 4 kilogramy.

BMW M4 CSL — stylistyczne smaczki

Samochód w standardzie wychodzi w kolorze mroźnym szarym metalizowanym, jednak chętni mogą również wybrać alpejską biel niemetalizowaną lub szafirowoczarny metalizowany. Karoseria ma również widoczne karbonowe powierzchnie i czerwone akcenty.

BMW M4 CSL Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
BMW M4 CSL

To, co zwraca uwagę na zewnątrz auta, to oświetlenie. Elementy reflektorów świecą na żółto zarówno przy otwieraniu samochodu, jak i po włączeniu świateł mijania i drogowych. To wyróżniający akcent nawiązujący do aut wyścigowych z serii GT.

Z kolei w tylnych lampach diodowych zastosowano technologię laserową widoczną w postaci nitek świetlnych. To także wyróżnia to auto od innych M4, w których takie lampy są niedostępne.

BMW M4 CSL Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
BMW M4 CSL

BMW M4 CSL — fotele regulowane, ale...

Wnętrze samochodu jest kombinacją świata wyścigowego i cywilnego. W pełni karbonowe, kubełkowe fotele mają nieregulowany kąt pochylenia oparcia, regulację przód/tył można wykonać ręcznie, natomiast jedną z trzech pozycji wysokości fotela da się zmienić w serwisie za pomocą śrub. Fotele mają zdejmowane zagłówki i możliwość zastosowania sześciopunktowych pasów bezpieczeństwa.

W miejscu usuniętej tylnej kanapy jest z kolei miejsce na dwa kaski. Standardowo jest tutaj zastosowana skóra Merino, kierownica obszyta alkantarą, listwy z karbonu oraz pasy bezpieczeństwa M. O komfort termiczny dba automatyczna klimatyzacja, a o bezpieczeństwo systemy kontroli odległości od poprzedzającego pojazdu, ostrzegania przed kolizją, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz informowania o ograniczeniach prędkości.

BMW M4 CSL Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
BMW M4 CSL

Kierowca ma do dyspozycji w pełni cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala i środkowy od zestawu multimedialnego w rozmiarze 10,25 cala. System umożliwia analizę driftu i mierzenie czasów okrążeń. Poza tym jest oczywiście bezprzewodowa łączność bluetooth i wi-fi. W opcji są jeszcze wyświetlacz Head-Up, rejestrator jazdy, dwustrefowa klimatyzacja, alarm, Driving Assistant i asystent parkowania.