Nazwa ECOnetic łączy w sobie w sposób oczywisty dwie ważne przesłanki, jakimi będą się kierować auta z tej serii. Po pierwsze to ekologia - samochody mają zużywać mało paliwa oraz emitować niewielką ilość CO2 do atmosfery. Druga kwestia to utrzymanie stylistyki i rozwiązań idei kinetic design, kojarzącą się z jakością jazdy i atrakcyjnym wyglądem.

Ford Focus ECOnetic jest pierwszym z tej gamy modelem, jaki pojawił się na rynku. Jednak już wkrótce dołączy do niej również Mondeo ECOnetic o emisji CO2 poniżej 140 g/km, a następnie wchodząca w tym roku do sprzedaży nowa Fiesta, której wersja ECOnetic będzie emitować mniej niż 100 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr.

Pierwsze pojazdy z serii Ford ECOnetic dysponują odpowiednio zmodyfikowanymi silnikami wysokoprężnymi, układem common rail oraz innymi elementami przyczyniającymi się do dalszej redukcji CO2. Na starcie do sprzedaży trafiły wersje z 1,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym w dwóch wariantach mocy - 90 i 109 KM. Ta druga z filtrem cząstek stałych. Obie jednostki będą do nabycia w wersji pięciodrzwiowej oraz kombi. Ceny dla hatchbacków wynoszą 67 i 74 tys. zł, zaś dla kombi odpowiednio o 3 tys. więcej.

Średnie zużycie paliwa nowego Forda Focus ECOnetic wynosi 4,3 l/100 km. Odpowiada temu najlepsza w klasie konwencjonalnych zespołów napędowych emisja CO2 w wysokości jedynie 115 g/km.

Poza oszczędnym silnikiem, uzyskanie takich parametrów było możliwe dzięki zmniejszeniu oporów toczenia. Dla poprawy właściwości aerodynamicznych obniżono Focusa o 10 mm z przodu i 8 mm z tyłu. W wyposażeniu standardowym znalazł się m.in. zestaw aerodynamiczny, składający się ze zderzaka przedniego o zmodyfikowanym kształcie, zmienionych okładzin progów i tylnego spojlera. W celu dalszej poprawy właściwości aerodynamicznych w zewnętrznych częściach dolnej kraty wlotu powietrza od wewnętrznej strony umieszczone są zaślepki. W zestawieniu z oponami 195/65 R15 o niskich oporach toczenia daje to bardzo dobry współczynnik oporu 0,31. Kolejny ważny element, jaki pojawił się w serii ECOnetic to nowy olej o niskiej lepkości opracowany wspólnie z BP, a który ma zmniejszać opory jazdy.