Auto Świat Wiadomości Premiery Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+. Hybryda plug-in, która łączy ogień z wodą

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+. Hybryda plug-in, która łączy ogień z wodą

Do gamy Mercedesa dołącza kolejna hybryda plug-in spod znaku AMG. Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ dostępny będzie zarówno jako limuzyna, jak i praktyczne kombi, i połączy fantastyczne osiągi i dynamikę z dużym zasięgiem w trybie elektrycznym.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ (2024)Mercedes
  • Mercedes-AMG wprowadza nową wersję E 53 Hybrid 4Matic+. To hybryda plug-in, która będzie dostępna jako limuzyna i kombi
  • Moc systemowa wynosi 430 kW z możliwością jej zwiększenia do 450 kW w modelach oferujących funkcję Race Start
  • W zależności od wersji najnowszy Mercedes może rozpędzać się od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 4 s i w trybie elektrycznym przejeżdżać nawet 100 km
  • Na start producent przygotował specjalną edycję modeli, która będzie dostępna jedynie przez rok od rynkowego debiutu E 53 Hybrid 4Matic+

Elektryfikacja zatacza w świecie motoryzacji coraz szersze kręgi. Ale o ile wspomaganie silnikami elektrycznymi w przypadku wolumenowych modeli nikogo już nie dziwi, o tyle elektryczny zastrzyk mocy w sportowych konstrukcjach wciąż nie jest oczywistością. Nie zmienia to faktu, że wielu producentów dostrzega korzyści płynące ze stosowania napędu elektrycznego, a najnowszym potwierdzeniem tej tezy jest Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+.

Wybór na klasę E, jako bazę do wprowadzenia zelektryfikowanego napędu jest oczywisty, zważywszy na popularność modelu w całej gamie Mercedesa. Nowy wariant E 53 Hybrid, dostępny jako limuzyna i kombi, ma zapewniać typową dla AMG radość z jazdy, fantastyczną dynamikę i sportowy design, a to wszystko w połączeniu z możliwością codziennego podróżowania bez udziału silnika spalinowego, charakterystycznej dla nowoczesnych hybryd plug-in.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+. Nie pomylisz go z innym Mercedesem

Znakiem rozpoznawczym nowego Mercedesa-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ są m.in. zewnętrzne elementy stylistyczne. Należy do nich np. specjalna osłona chłodnicy AMG z pionowymi listwami, która standardowo jest podświetlana. W porównaniu ze "zwykłą" klasą E o 11 mm szersze są przednie błotniki. Sportową hybrydę plug-in odróżnia także przedni zderzak AMG z mocno wyprofilowanymi bocznymi wlotami powietrza, a z tyłu w kombi uwagę przykuwa spojler AMG. W obu wersjach nadwoziowych znajdziemy natomiast tylny zderzak AMG z dyfuzorem i dwiema okrągłymi, podwójnymi końcówkami wydechu po bokach.

Akcenty specyficzne dla E 53 Hybrid znajdziemy także we wnętrzu. Należą do nich m.in. podświetlane listwy ozdobne z szarego drewna jesionowego o otwartych porach i z logo AMG. Na życzenie można zamówić system multimedialny MBUX Superscreen z monitorem dla pasażera, oferujący wyświetlacze i funkcje zarezerwowane dla maszyn AMG, a także dodatkowe menu parametrów osiągów AMG Performance oraz aplikację AMG Track Pace (opcjonalnie). Standardem są natomiast elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG z tapicerką ze skóry syntetycznej ARTICO oraz mikrofibry MICROCUT, z czerwonymi kontrastowymi przeszyciami i grafiką AMG.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+. Osiągi godne sportowego samochodu

Sercem najnowszego Mercedesa-AMG jest rzędowy 6-cylindrowy silnik 3.0, który dzięki elektrycznemu silnikowi synchronicznemu uzyskuje moc systemową 430 kW (585 KM). Gdy skorzystamy z funkcji Race Start, moc wzrośnie do 450 kW (612 KM). Imponujący jest także maksymalny systemowy moment obrotowy, który osiąga wartość 750 Nm. To wszystko wystarcza, aby limuzyna z Race Start, elementem opcjonalnego pakietu AMG Dynamic Plus, rozpędzała się od 0 do 100 km/h w 3,8 s i osiągała prędkość maksymalną (ograniczoną elektronicznie) 280 km/h. Gdy kierowca zamierza poruszać się w trybie bezemisyjnym, wtedy prędkość maksymalna spada o połowę, tj. do 140 km/h.

Ale nawet bez wspomagania ze strony jednostki elektrycznej o mocy 120 kW (163 KM) Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ jest więcej niż dynamiczny. Turbodoładowany motor 3.0 R6 generuje moc 330 kW (449 KM) i w porównaniu z silnikiem stosowanym w poprzednim E 53 z serii 213 jest o 10 kW (14 KM) mocniejszy. Wzrost mocy w połączeniu ze zmianami w oprogramowaniu oraz wyższym ciśnieniem doładowania (1,5 zamiast 1,1 bara) sprawia, że 3-litrowy silnik niemal natychmiastowo reaguje na naciśnięcie pedału gazu.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+. Nawet 100 km zasięgu w trybie EV

Silnik elektryczny, w celu zaoszczędzenia przestrzeni, został zintegrowany z przekładnią AMG Speedshift TCT 9G. Maksymalny moment obrotowy motoru elektrycznego wynosi 480 Nm i jest dostępny natychmiast, co zapewnia wysoką dynamikę E 53 Hybrid przy ruszaniu. Źródłem energii dla jednostki elektrycznej jest akumulator o napięciu 400 V i pojemności 28,6 kWh (21,2 kWh netto), który został umieszczony z tyłu, pod podłogą bagażnika.

Chociaż część zapasu energii zarezerwowana została na potrzeby sportowej jazdy, to i tak pojemność akumulatora wystarcza na pokonanie nawet ponad 100 km w trybie bezemisyjnym. Ładowanie akumulatora umożliwia pokładowa ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW. Opcjonalnie dostępna jest szybka ładowarka prądu stałego (DC) o mocy 60 kW, która pozwala uzupełnić zapas energii od 10 do 80 proc. w ok. 20 minut.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ z napędem 4 × 4 i skrętną tylną osią

Jak już sama nazwa wskazuje, E 53 Hybrid 4Matic+ wyposażony jest w napęd na wszystkie koła, przy czym elektromechanicznie sterowane sprzęgło w zmienny sposób rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną oś. Wszystko po to, aby zapewnić dynamikę jazdy i maksymalny poziom trakcji w niemal każdych warunkach.

Do standardowego wyposażenia należy również aktywna tylna oś skrętna. W zależności od prędkości jazdy tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) albo w tym samym, co przednie (powyżej 100 km/h). Rozwiązanie to ma z jednej strony zwiększyć zwrotność, a z drugiej zagwarantować stabilność podczas jazdy.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+. Sportowe zawieszenie, sportowe hamulce

W najnowszym Mercedesie-AMG wszystko zostało podporządkowane sportowym emocjom i osiągom. Widać to również na przykładzie specjalnie dostrojonego zawieszenia ze stalowymi sprężynami AMG Ride Control z adaptacyjną regulacją tłumienia. Kierowca może wstępnie wybrać charakterystykę resorowania (Comfort, Sport i Sport+), decydując w ten sposób, czy woli podróżować komfortowo, czy uzyskać sportową dynamikę jazdy.

W parze ze sportowym zawieszeniem idzie sportowy układ hamulcowy AMG, wykorzystujący wewnętrznie wentylowane tarcze o wymiarach 370 × 36 mm przy przedniej osi (z 4-tłoczkowymi zaciskami stałymi) oraz tylne tarcze o wymiarach 360 × 26 mm (1-tłoczkowe zaciski pływające).

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+. Dwa nowe tryby jazdy

Dodanie napędu elektrycznego przełożyło się na dwa dodatkowe tryby jazdy: Electric oraz Battery Hold. Domyślnie hybrydowy E 53 uruchamia się w trybie elektrycznym. Gdy poziom baterii spadnie poniżej określonego poziomu lub kierowca odpowiednio mocno naciśnie pedał gazu, wtedy do akcji wkracza również silnik spalinowy.

W drugim z trybów Battery Hold oba silniki współpracują ze sobą. Celem jest utrzymanie ilości energii w akumulatorze na niemal stałym poziomie. W tym trybie jazdy korzystanie z silnika elektrycznego jest ograniczone, a bilans energetyczny równoważy rekuperacja. W efekcie kierowca sam decyduje, kiedy chce wykorzystać zgromadzony prąd, np. w ruchu miejskim.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+. Przez rok w unikatowej wersji Edition 1

Wraz z wprowadzeniem nowego E 53 Hybrid 4Matic+ na rynek, Mercedes zaoferuje specjalną, ekskluzywną wersję Edition 1. Ta będzie dostępna w kolorach nadwozia Manufaktur szary alpejski uni lub Manufaktur biel opalitu magno, a jej wyróżnikiem będą m.in. oklejenia z ozdobnymi paskami w kolorze czarnym, optycznie wydłużające boki samochodu, 21-calowe kute obręcze AMG ze skrzyżowanymi ramionami, polakierowane na czarny matowy kolor, osłony piast z etykietą Edition w wieńcu laurowym oraz zaciski hamulcowe z białym logo AMG.

Specyfikacja obejmuje także dodatkowe pakiety zewnętrzne AMG Night i AMG Night II. W tym pierwszym elementy, takie jak przedni splitter oraz ozdobne obramowania bocznych szyb, wykończone są w kolorze czarnym o wysokim połysku. Czarne, lśniące wykończenie ma również podwójna końcówka układu wydechowego. Ponadto dostępne są tu termoizolacyjne, przyciemniane tylne szyby. Drugi z pakietów ma szereg elementów w kolorze dymionego chromu, w tym: ozdobne wykończenie osłony chłodnicy, emblematy na błotnikach, klamki drzwi, listwy na tylnej pokrywie oraz gwiazda Mercedesa z tyłu.

Przy zakupie każdy klient otrzyma szyty na miarę pokrowiec na samochód do użytku wewnętrznego z logo Edition1. Dzięki oddychającej powłoce zewnętrznej, wykonanej z odpornej na rozdarcia syntetycznej tkaniny, oraz antystatycznej warstwie z flaneli, chroni on pojazd przed kurzem i zarysowaniami w czasie postoju w garażu.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków