- W porównaniu z poprzednikiem nowy Triton ma większe nadwozie i mocniejszy napęd, a nowo opracowana rama ma gwarantować trwałość i niezawodność
- Projektanci zmodyfikowali zawieszenie, głównie pod kątem komfortu jazdy i stabilności podczas jazdy oraz zastosowali udoskonalony system Super Select 4WD-II
- Mitsubishi zapowiada poprawę bezpieczeństwa i komfortu w szerokim zakresie zastosowań — od biznesowych, aż po prywatny użytek
Od debiutu rynkowego tego popularnego pickupa Mitsubishi minęło 45 lat. Od 1978 r. Japończycy wypuścili na rynek pięć generacji modelu, który został wyprodukowany w liczbie ok. 5,6 mln sztuk. Teraz na rynek wjeżdża nowa, szósta już 6. generacja Tritona, która została całkowicie przeprojektowana po raz pierwszy od dziewięciu lat — zmiany objęły nadwozie, wnętrze, ramę oraz napęd. Czy ta gruntowna zmiana pozwoli osiągnąć założony cel, czyli sprzedaż 200 tys. egzemplarzy w ponad 100 krajach?
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Mitsubishi Triton 2023 w trzech wersjach nadwozia
Całkowicie nowe Mitsubishi Triton dostępne będzie w trzech typach nadwozia. Klienci będą mieli do wyboru podwójną kabinę z dwoma rzędami siedzeń, oferującą komfort SUV-a i funkcjonalność pick-upa, podstawową wersję z kabiną z jednym rzędem siedzeń, a także kabinę typu club-cab. W tej ostatniej przestrzeń ładunkowa znajduje się za tylnymi siedzeniami, które można rozkładać.
Pod kątem większego nadwozia projektanci opracowali na nowo turbodoładowaną jednostkę wysokoprężną o pojemności 2,4 l. W wykorzystaniu drzemiącego w niej potencjału pomagają przeprojektowane rama i zawieszenie, a także udoskonalone tryby jazdy i elektronicznie sterowana aktywna kontrola odchylenia (ang. Active Yaw Control, AYC) współpracująca z systemem Super Select 4WD-II. Do tego dochodzi również poprawa komfortu i bezpieczeństwa, które uzyskano poprzez wprowadzenie tempomatu adaptacyjnego (ACC).
- Przeczytaj także: Mitsubishi zaprezentuje nowego pick-upa. Czy Triton trafi także do Polski jako Mitsubishi L200?
Wytrzymała rama i wydajny diesel
Jedną z kluczowych zmian w nowym Tritonie jest zastosowanie przeprojektowanej ramy. Ta nowa ma o 40 proc. większą sztywność na skręcanie i o 60 proc. na zginanie. Tę znaczącą poprawę parametrów, dzięki zwiększeniu udziału stali o wysokiej wytrzymałości, udało się osiągnąć przy minimalnym wzroście masy. To wszystko przekłada się na lepszy komfort podczas jazdy, a także na większą wytrzymałość i skuteczniejsze rozpraszanie energii w przypadku zderzenia. Co ciekawe, zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości pozwoliło także zbudować nadwozie lżejsze niż u poprzednika.
Pod maską Tritona pracuje 2,4-litrowy diesel, który dostępny jest w trzech wersjach mocy. Najmocniejszy wykorzystuje nową turbosprężarkę i nowy układ spalania, uzyskując moc maksymalną 150 kW i maksymalny moment obrotowy 470 Nm już od około 1,5 tys. obr./min. Dwie pozostałe wersje mają turbosprężarkę o zmiennej geometrii i w zależności od specyfikacji uzyskują moc 135 kW i moment obrotowy 430 Nm lub 110 kW i 330 Nm. Jednostki napędowe łączone są z 6-biegową skrzynią automatyczną z trybem Sport lub 6-biegową manualną przekładnią.
Mitsubishi Triton z nowym zawieszeniem i lepszym napędem 4WD
Kierowca nowego Tritona w zależności od wersji będzie mógł korzystać z napędu na cztery koła. Zmiana trybu napędu możliwa jest podczas jazdy. Japoński pick-up wciąż wykorzystuje systemy Super Select 4WD-II oraz Easy Select 4WD, przy czym Super Select 4WD-II wyposażony jest w centralnym mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), który rozdziela napęd w stosunku 40 proc. (przód) do 60 proc. (tył). W wersjach z tym układem napędowym kierowca ma do wyboru cztery opcje napędu (2H, 4H, 4HLc i 4 LLc) oraz siedem trybów jazdy.
W modelach wyposażonych w system Super Select 4WD-II od niedawna stosowany jest układ AYC, który delikatnie przyhamowując podczas pokonywania łuków wewnętrzne przednie koło, poprawia zachowanie auta w zakręcie. Standardowym wyposażeniem wszystkich modeli jest układ aktywnej kontroli stabilności i trakcji (ASTC). Ponadto projektanci zastosowali systemy Hill Descent Control (HDC), utrzymujący ustawioną prędkość podczas zjazdu, a także Hill Start Assist (HSA), zapobiegający staczaniu się podczas ruszania pod górę.
Konstrukcja nowo opracowanego zawieszenia przedniego jest podobna do tego, które było stosowane u poprzednika, ale dzięki przesunięciu wyżej mocowania górnego ramienia możliwe było zwiększenie skoku o 20 mm, co poskutkowało poprawą własności jezdnych i komfortu. Z tyłu znajdziemy resory piórowe, które są lżejsze i które współpracują z grubszymi amortyzatorami.
- Przeczytaj także: Lexus RX 350h. Podstawowa wersja silnikowa tego luksusowego SUV-a w zupełności wystarczy
Mitsubishi Triton — zmieniony na zewnątrz i w środku
Na zewnątrz uwagę przykuwa masywnie wyglądające nadwozie, które ma wyrażać wytrzymałość i moc oczekiwana od pick-upa. Z przodu w oczy rzucają się trójwymiarowa osłona chłodnicy i światła do jazdy dziennej z trzema światłami LED w kształcie litery "L". Solidność auta mają podkreślać duże, płaskie powierzchnie, a wystające panele błotników, zwiększając szerokość nadwozia, podkreślają stabilność i wytrzymałość auta. W tylnej części akcent stylistyczny tworzą lampy w kształcie litery "T".
Już po zajęciu miejsca w środku dostrzeżemy deskę rozdzielczą opracowaną zgodnie z koncepcją osi poziomej. Szczególną uwagę zwrócono na widoczność wyświetlacza, zegarów i przełączników. Wszystkie przyciski i pokrętła można bez problemu obsługiwać nawet w rękawiczkach. Do tego dochodzi szereg schowków i wnęk, np. na butelki. Ponadto pasażerowie mają do dyspozycji złącza USB A i USB C, a także ładowarkę bezprzewodową.
Delikatnie zmieniono również to, co w pick-upie niemal najważniejsze. W porównaniu z poprzednikiem wysokość skrzyni ładunkowej obniżono o 45 mm, do 820 mm. Równocześnie powiększono górną powierzchnię narożnika zderzaka i dodatkowo wzmocniono go ramą, która pełni rolę miejsca na stopę, co zwiększa funkcjonalność.
Wraz z nowym Tritonem pojawiły się nowe kolory nadwozia. Są to pomarańczowy Yamabuki Orange Metallic oraz srebrny Blade Silver Metallic. Ponadto klienci mają do wyboru dwie białe wersje — White Diamond i Solid White — oraz szary Graphite Grey Metallic i czarny Jet Black Mica.