3,5 roku po debiucie drugiej generacji serii 1 i po sprzedaniu blisko 2 milionów sztuk obu odsłon kompaktowego BMW, nadszedł czas na modernizację. Zgodnie z oczekiwaniami, styliści w Monachium upodobnili przód do serii 2. Charakterystyczne, nieco przeskalowane trójkątne reflektory zastąpiono światłami z kloszami o bardziej uniwersalnym kształcie. Po raz pierwszy w BMW serii 1 można też zamówić LED-owe reflektory. Diodowe światła do jazdy dziennej są standardem.

BMW serii 1 z pakietem M Sport (z lewej) i z wykończeniem linii stylizacyjnej Urban Line (z prawej).

Analogicznie przeprojektowano tył pojazdu. Kształt nowych, dwuczęściowych świateł (także wykorzystujące LED-owe pasy) kojarzy się z ekskluzywną serią 6. Nowe BMW serii 1 robi nieco poważniejsze wrażenie niż dotychczas. Dziwi jednak, że BMW nie zafundowało „jedynce” tzw. trójwymiarowych nerek grilla, które znamy z serii 3, nowego X5 i pojawiły się także w X3 po liftingu.

Silniki w nowym BMW serii 1

Przełomowe zmiany nastąpiły pod maską BMW serii 1. Podstawowe jednostki mają teraz 3 cylindry, 1,5 l pojemności i turbodoładowanie ze sprężarką typu twin scroll. Wariant benzynowy (116i) osiąga moc 109 KM i 180 Nm (już przy 1250 obr./min), diesel natomiast (dodatkowo wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatki po stronie wydechu) odznacza się odpowiednio 116 KM i imponującym momentem obrotowym 270 Nm, który pojawia się już przy 1750 obr./min.

Średnie spalanie fabryczne korzystającego z tego silnika modelu 116d EfficientDynamics Edition wynosi zaledwie 3,4 l/100 km. Mimo małej pojemności silnika, sprint do setki zajmuje 10,3 s, czyli tyle samo, co 2-litrowy, 116-konny diesel, którego zastępuje. Jako ciekawostkę dodamy fakt, że 109-konny benzyniak 116i zastępuje w gamie dotychczasowy wariant 114i (1.6 turbo, 102 KM). Nie pierwszy raz BMW miesza w liczbach...

BMW minimalnie wzmocniło też inne warianty silnikowe. Topowy model M135i z 3-litrowym, 6-cylindrowym silnikiem osiąga teraz moc 326 KM. Słabsze, 4-cylindrowe benzyniaki rozwijają odpowiednio 218, 177 i 136 KM. Diesle oferują 224, 190 i 150 KM.

Bogatsze wyposażenie seryjne BMW serii 1

Choć BMW zabrało w nowej serii 1 jeden cylinder z podstawowych silników, na pocieszenie dorzuca bogatsze wyposażenie seryjne. Standardem jest Radio Professional z systemem iDrive, wygodnym kontrolerem i 6,5-calowym ekranem. Również bez dopłaty nabywcy otrzymują automatyczną klimatyzację i czujnik deszczu. Ponadto standardowo montowany jest moduł z kartą SIM, który w razie wypadki potrafi automatycznie powiadomić służby ratunkowe. W opcji można po raz pierwszy zamówić automat parkujący i aktywny tempomat. Aktualizacja opcjonalnej nawigacji jest przez 3 lata bezpłatna i można ja wykonywać online.

Polski importer BMW jeszcze nie opublikował cen. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów prawdopodobnie w marcu.