Logo
WiadomościPremieryPassat CC – pierwsza jazda!

Passat CC – pierwsza jazda!

Piotr Rejowski
Piotr Rejowski

Volkswagen Passat CC nie jest nową generacją tego modelu, ale rozszerzeniem tej serii o sportową wersję. Jak bardzo sportowa jest najnowsza odmiana Passata sprawdziliśmy podczas premierowych jazd testowych.

Passat CC – pierwsza jazda!
Onet
Passat CC – pierwsza jazda!

CC - czyli Comfort Coupe

Techniczną podstawę dla pierwszego czterodrzwiowego coupé Volkswagena stanowi, cieszący się wielką popularnością od ponad trzydziestu lat Passat. W Passacie CC zastosowana została cała gama najnowszych rozwiązań technologicznych. Do najnowszych technologii zostało dopasowane nadwozie o całkiem nowej konstrukcji i stylistyce.

Passat CC jest niższy od limuzyny o 5 cm i o 3 cm dłuższy. Szerokością 185,6 cm (plus 3,6 cm) Passat CC plasuje się już w wyższej klasie średniej. Analogicznie do szerokości, zmienił się także rozstaw kół. Z przodu wynosi on 155,3 cm (plus 1,1 cm), z tyłu 155,7 cm (plus 1,6 cm).

Trzeba uczciwie przyznać, że nadwozie w stylu czterodrzwiowego coupe robi wrażenie. Dach rozciąga się pod bardzo płaskim kątem, co powoduje że samochód wydaje się niższy niż w rzeczywistości. Linia bagażnika przechodzi delikatnie w tylna szybę. Boczne okna tworzą wąski, otoczony chromem łuk. Ciekawostką są pozbawione ram drzwi - zarówno przednie, jak i tylne, co podkreśla sportowe aspiracje tego modelu.

Przód łączy w sobie elementy znane ze świata limuzyn VW ze światem coupe. W dolnej części znajdują się charakterystyczne trzy duże wloty powietrza zakończone sportowym spojlerem. Tylna szyba, stanowiąca przedłużenie linii dachu sięga daleko w krótką, lecz otwierającą się szeroko pokrywę bagażnika. Część pokrywy przylegającą bezpośrednio do szyby stanowi ciemny element przypominający z wyglądu szkło. Ten mały zabieg stylistyczny sprawia, że szyba wydaje się większa a pokrywa bagażnika jeszcze mniejsza, niż jest w rzeczywistości.

300 KM w silniku V6

W momencie wejścia na rynek europejski Passat CC będzie oferowany z dwoma silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem (TSI i V6) oraz z jednym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem (TDI). Do gamy silników benzynowych należą 1,8 l o mocy 160 KM, 2,0 l o mocy 200 KM i największa 3,6 litrowa V6 o mocy 300 KM pozwalająca się rozpędzić do prędkości 250 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie). Silnik diesla o pojemności dwóch litrów będzie oferowany w wersji 140 i 170- konnej.

W Passacie CC obok 6-biegowej DSG dla silników o momencie wyższym niż 250 Nm oferowana będzie również 7-biegowa DSG. Została ona skonstruowana dla najczęściej sprzedawanych silników do 250 Nm, a zatem także dla 160-konnego TSI w Passacie CC.

Najmocniejszy model V6 będzie wyposażony seryjnie w nową generację stałego napędu na wszystkie koła 4Motion, adaptacyjne zawieszenie, będące również nowością, a także w dwusprzęgłową przekładnię DSG.

Wnętrze luksusowe, ale na sportowo

Wnętrze testowego modelu było utrzymane w jasnej tonacji. Zegary, które zostały zaprojektowane specjalnie dla wersji CC są czytelne. Cyfry i oznaczenie zostały podświetlone nie na niebiesko, ale na biało. To samo dotyczy wyświetlacza wielofunkcyjnego - emituje on białe światło. Tarcze zegarów otoczone zostały chromem, co w połączeniu z białymi cyframi gwarantuje dobrą czytelność. Projektanci wnętrza stanęli na wysokości zadania. Ostre krawędzie dominujące nad delikatnymi płaszczyznami cieszą oko zarówno swoim wyglądem, jak i funkcjonalnością.

Passat CC wyposażony jest, w zaprezentowaną po raz pierwszy w 2007 roku, nową generację systemu nawigacyjnego. W samochodach z układem ułatwiającym parkowanie "Rear Assist", podczas cofania na ekranie wyświetlany jest widok z kamery umieszczonej z tyłu w logo VW. Nowością jest także gniazdo multimedialne "Media-in". Pozwala ono na podłączenie do systemu audio Passata CC sprzętu takiego jak iPod, odtwarzacz MP3 lub DVD. Gniazdo USB znajduje się w schowku na rękawiczki. Podłączonym do niego odtwarzaczem można sterować przy użyciu przycisków radia lub systemu nawigacji a informacje o odtwarzanych utworach prezentowane są na wyświetlaczu konsoli środkowej.

Sportowe fotele są standardem w Passacie CC. Mogą być opcjonalnie wyposażone w klimatyzację. Wentylowane fotele są dostępne w połączeniu z czarną tapicerką ze skóry i tkaniny. Nowe coupé Volkswagena jest typowym czteroosobowym samochodem. Taki układ foteli jest odwzorowaniem filozofii coupe, przyświecającej całemu Passatowi CC.

Samochód został wyposażony w szereg systemów mających na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu "Lane Assist". Volkswagen zastosował go po raz pierwszy właśnie w Passacie CC.

Kolejnym nowym rozwiązaniem technicznym jest adaptacyjne zawieszenie DCC. Regulowane zawieszenie montowane jest seryjnie w najmocniejszej wersji Passacie CC V6 4Motion. DCC dysponuje trzema różnymi programami. System poprawia właściwości jezdne samochodu, tłumienie drgań jest przez cały czas dostosowywane do nawierzchni i sposobu jazdy.

"Park Assist" - system ułatwiający parkowanie. Po wciśnięciu odpowiedniego przycisku wprowadzi on automatycznie Passata CC w lukę parkingową równoległą do drogi. Kierowca może zaparkować nie dotykając kierownicy wciskając jedynie pedał gazu i hamulca.

Stylistyka, innowacja, komfort?

Jeżeli chodzi o właściwości jezdne to Passat CC mile zaskakuje. Udało się tutaj znaleźć złoty środek pomiędzy twardym zawieszeniem coupe, a luksusem dużego auta rodzinnego. Układ kierowniczy działa precyzyjnie i pozwala na łatwe wyczucie drogi. Nowa, grubsza, multifunkcyjna (12 przycisków funkcyjnych) kierownica dobrze leży w dłoniach, a na uwagę zasługuje metalowa wstawka w dolnej części wieńca.

Pod maską samochodu, którym odbywaliśmy premierowe jazdy testowe pracował dwulitrowy TDI o mocy 140 KM. Według zapewnień producenta apetyt tej jednostki na paliwo ma wynieść w mieście 7,5 l/100km, a na trasie spalanie powinno spaść do 4,8 l/100 km. Nasza średnia, przy wcale nie ekonomicznej - a wręcz agresywnej jeździe wyniosła 8,6 l/ 100km. Samochód z takim silnikiem przyspiesza od "zera" do 100 km/h w czasie około 10 sekund. Za długo? Dla bardziej wymagających przygotowano wspomniany już silnik V6 pozwalający na osiągnięcie "setki" w 5,6 sekundy.

Projektanci wnętrza stanęli na wysokości zadania. Prezentowany model był wyposażony w jasną tapicerkę, uzupełniana czarnymi dodatkami i wykończeniami z aluminium. Wydaje się jednak, że to charakterystyki wnętrza bardziej by pasowały drewniane wykończenia.

Sportowe fotele - standardowe wyposażenie każdego Passata CC zostały bardzo dobrze wyprofilowane. Nawet wysoki kierowca z łatwością znajdzie swoje miejsce za kierownicą, co w niektórych autach nie jest takie łatwe. Na tylnych siedzeniach są tylko dwa miejsca dla pasażerów - tak jak w autach coupe. Mimo, że linia nisko schodzi ku tyłowi, nad głowami siedzących nie powinno zabraknąć miejsca. Gorzej z przestrzenią na nogi. Gdy z przodu jadą osoby o słusznym wzroście pasażerowie z tyłu mogą zaznać lekkiej niewygody.

Tylko 200 sztuk

W pierwszym kwartale na polski rynek trafi zaledwie 250 sztuk tego modelu. Około 60 procent całej produkcji zostanie rozdysponowane do salonów w Niemczech i USA. Warto podkreślić, że Passat CC jest ofertą uzupełniającą gamę producenta.

Za wersję z silnikiem benzynowym 1.8 l trzeba będzie zapłacić około 108 tys. zł, diesel tradycyjnie jest droższy - 119 tys. zł. najmocniejsza wersja V6 300 KM została wyceniona na 178 tys. Samochody powoli trafiają do polskich dilerów. Pierwsze sztuki zostały już sprzedane.

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium