TeRRA jako „jedyny zeroemisyjny SUV" ma kontynuować sukces z powodzeniem użytkowanych w mieście pojazdów sportowo-użytkownych i crossoverów takich jak Murano czy Qashqai. Nissan chce przy tym zademonstrować swoje doświadczenie w stosowaniu ogniw paliwowych. Samochód został zaprojektowany jako funkcjonalny i elastyczny pojazd dla generacji młodych i aktywnych konsumentów, w odpowiedzi na ich zapotrzebowanie na ekologiczny środek lokomocji, który poradzi sobie w każdych warunkach drogowych.
Jak przystało na pojazd sportowo-użytkowy, TeRRA ma duże koła, wysoko poprowadzoną dolną krawędź okien, masywne słupki i wąskie szyby boczne. Jednak dzięki smukłej sylwetce między mocno zarysowanymi błotnikami i wnękami kół oraz wyprofilowanej masce wspomniana muskulatura nie sprawia wrażenia przesadnie wyeksponowanej. Ostre narożniki, krótkie zwisy i zdecydowany kontur lamp nadają pojazdowi minimalistyczny i masywny wygląd. Wizerunku „nowoczesnej surowości" dopełnia aerodynamiczna osłona w jaskrawym kolorze chroniąca całe podwozie.
Z surowością nadwozia kontrastuje ciepłe i przyjazne wnętrze. Panele drzwi wykonane są częściowo z jasnego drewna, a częściowo z akrylu polakierowanego w intrygujący wzór. Otoczenie kabiny metalową ramą na wysokości ramion daje poczucie bezpieczeństwa osobom podróżującym TeRRĄ. Kontrast drewna z metalem dominuje na całej desce rozdzielczej, a połączenie buku z akrylem ociepla wnętrze. Miejsce osadzenia kierownicy i zestawu wskaźników jest delikatnie zwrócone w stronę kierowcy, co tylko minimalnie zakłóca prostotę linii deski rozdzielczej.
Zestaw wskaźników przed oczami kierowcy też jest jedyny w swoim rodzaju. To elektroniczny tablet, podobny do popularnych dziś urządzeń przenośnych, który jest jednocześnie „inteligentnym kluczykiem". Kierowca umieszcza go w konsoli po zajęciu miejsca w pojedzie i zabiera ze sobą po skończonej podróży. Tablet podłączony do gniazda w konsoli Nissana TeRRA domyślnie wyświetla prędkość i inne istotne w czasie jazdy parametry. Kierowca może go jednak wykorzystać także jako wyświetlacz systemu rozrywki, łączności, nawigacji oraz innych funkcji. Poza pojazdem zestaw wskaźników działa jak zwykły tablet, pozostając jednak w stałym kontakcie z samochodem.
Mimo że TeRRA to dopiero samochód koncepcyjny, a nie techniczny eksponat, elektryczny napęd 4x4 zasilany z ogniw paliwowych to już nie fantastyka naukowa. Koła przednie są napędzane elektrycznie, podobnie jak w dostępnym na rynku Nissanie LEAF. W obydwu kołach tylnych, których napęd włącza się w razie potrzeby, zastosowano wbudowane silniki elektryczne oparte na działających prototypach pochodzących z trzech kolejnych edycji koncepcyjnego PIVO. Z uwagi na brak wału napędowego czy półosi, w kabinie ani w podwoziu nie ma tunelu, który musiałby osłaniać te podzespoły. Dzięki temu zarówno podłoga w przedziale pasażerskim, jak i podwozie są idealnie płaskie.
Pod maską znalazło się dostatecznie dużo miejsca na umieszczenie zespołu ogniw paliwowych opracowanego przez Nissana: płaski, bardzo kompaktowy moduł oferuje gęstość mocy na poziomie 2,5 kW/l, co jest znakomitym wynikiem w skali światowej. Najnowszy zespół ogniw paliwowych Nissana zastosowanych po raz pierwszy w 1996 roku kosztuje zaledwie jedną szóstą tego, co ich wersja z 2005 roku, ponieważ ilość metali szlachetnych ograniczono w nim do jednej czwartej.
TeRRA jest wyłącznie koncepcyjnym samochodem, ale sygnalizuje gotowość Nissana do uruchomienia masowej produkcji pojazdów z ogniwami paliwowymi, gdy tylko paliwo wodorowe stanie się powszechnie dostępne.
Galeria zdjęć
Czy Nissan TeRRA trafi do produkcji?
Czy Nissan TeRRA trafi do produkcji?
Czy Nissan TeRRA trafi do produkcji?
Czy Nissan TeRRA trafi do produkcji?
Czy Nissan TeRRA trafi do produkcji?
Czy Nissan TeRRA trafi do produkcji?