Logo

Ferrari F12 berlinetta: najszybszy rumak z Maranello

Piotr Szymański
Piotr Szymański

To najmocniejsze drogowe Ferrari jakie zostało do tej pory wyprodukowane. Nowa V12 to wysoce efektywna jednostka. Nowoczesna konstrukcja auta odznacza się aerodynamicznym kształtem oraz elektroniką sterującą systemami w sposób nieprzeszkadzający kierowcy w prowadzeniu samochodu.Tradycyjny dla Ferrari napęd transaxel został zrewolucjonizowany pod kątem uzyskania jak najlepszych parametrów. Rozstaw osi został skrócony, a silnik, deska rozdzielcza oraz fotele zamocowano "bliżej asfaltu". Tylne zawieszenie i skrzynie biegów zaprojektowano tak, by zmniejszyć tylną cześć nadwozia. W rezultacie opracowano zwarty, mały samochód z nisko położonym środkiem ciężkości i wyznaczający nowe standardy w zakresie aerodynamiki.F12 zbudowano na nowej platformie przestrzennej, jego karoseria to też nowa konstrukcja wykorzystująca 12 różnych stopów. Cześć z materiałów użyto w przemyśle motoryzacyjnym po raz pierwszy. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów sztywność nadwozia wzrosła o 20% przy jednoczesnym obniżeniu masy auta, które waży o 12 kg mniej od poprzedniego coupe V12. Masa Ferrari F12 berlinetta to 1525 kg, przy czym 54% przypada na tylną oś.V12 o pojemności 6262 cm3 ma cylindry rozwarte pod kątem 65 stopni. Silnik produkuje 740 KM, co daje 118 KM z litra pojemności. Maksymalny moment obrotowy to 690 Nm, 80% jego wartości jest dostępne już od 2500 obr./min. Silnik współpracuje z dwusprzęgłową, wąsko zestopniowaną przekładnią. Stosunek masy do mocy wynosi 2,1 kg/KM.Inżynierom udało się obniżyć zużycie paliwa o 30% i zmniejszyć emisję CO2 – tylko czy wypada o tym wspominać w przypadku takiego auta? Znacznie ważniejszym parametrem jest siła z jaką Ferrari dociskane jest do podłoża, wzrosła ona o 76% przy prędkości 200 km/h. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosi zaledwie 0,299. W masce auta zainstalowano wlot powietrza, który kieruje je do dolnej części tunelu aerodynamicznego. Kolejną nowością jest system kierujący strugi powietrza na hamulce z otwieranymi i zamykanymi kanałami dolotowymi w zależności od ich temperatury.Same tarcze hamulcowe to konstrukcja ceramiczna najnowszej generacji CCM3. O odpowiednią amortyzację i brak przechyłów dba elektronicznie sterowany system zawieszenia SCM-E. Już tradycyjnie dla Ferrari F12 wyposażono w szereg systemów wspomagających kierowcę: E-Diff, ESP Premium, F1-Trac oraz zaawansowany ABS.Osiągi F12 nie pozostawiają wątpliwości przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 3,1 sekundy, a od 0 do 200 km/h 8,5 sekundy. Prędkość maksymalna tego potwora to ponad 340 km/h. Nowa berlinetta pokonuje tor testowy Fiorano w czasie krótszym o 1,23 sekundy od dotychczas produkowanych modeli drogowych. Taki wynik udało się uzyskać między innymi dzięki szybkiemu i precyzyjnemu układowi kierowniczemu oraz znacznie większej prędkości uzyskiwanej na zakrętach.

Autor Piotr Szymański
Piotr Szymański
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu