Do sprzedaży na rynkach Europy, w tym również oczywiście i w Polsce, Optima IV generacji wejdzie w czwartym kwartale 2015 r.. Europejskie dostawy nowej Optimy pochodzić będą z zakładu Kia Hwasung w Korei.
Auto charakteryzuje się jeszcze bardziej nowoczesną stylistyką nadwozia, wyrazistym i bardzo przestronnym wnętrzem, całym szeregiem nowych rozwiązań i technologii oraz ofertą ekonomicznego silnika benzynowego lub wysokoprężnego do wyboru. W porównaniu z poprzednikiem, nowy model charakteryzuje się większym wyrafinowaniem konstrukcyjnym oraz wyższym komfortem jazdy i precyzją kierowania zachowując ‘usportowiony’ image, który przyczynił się do powodzenia Optimy na rynkach całego świata.
Nowy, ewolucyjny wygląd Optimy przywodzi na myśl funkcjonalność i ducha sportu, a wymiary zewnętrzne (długość, szerokość i wysokość) zostały marginalnie zwiększone. Rozstaw osi wzrósł o 10 mm to 2805 mm, podobnie jak długość całkowita – do 4885 mm. Nowy model jest o 25 mm szerszy – 1860 mm oraz o 10 mm wyższy (1465 mm). Efektem tych zmian jest obszerniejsza i bardziej komfortowa kabina pasażerska a także wyższa pojemność ładunkowa. W perspektywie stylistyki, za sprawą nowych wymiarów Optima nabrała nowej dynamiki i smukłości bryły nadwozia.
Zaletą nowego, atrakcyjnego designu jest obniżenie współczynnika oporu powietrza Cd z 0,3 do 0,29 – co czyni Optimę czwartej generacji najbardziej aerodynamicznym pojazdem tej linii modelowej. Nowa Kia Optima dostępna będzie na rynkach Europy w palecie dziewięciu kolorów nadwozia i felgami o średnicach od 16 do 18 cali.
Gama modelowa nowej Optimy będzie wciąż rozwijana, m.in. w nowej wersji karoseryjnej, inspirowanej koncepcyjnym samochodem Kia SPORTSPACE, który zadebiutował podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie.
Wzorem innych modeli Kia, nowa Optima otrzymała – najbardziej jak dotąd – luksusowy i zorientowany na kierowcę wystrój kokpitu, pełnego rozwiązań typowych dla pojazdów o klasę wyżej. Zespół projektowy Kia Motors skoncentrował się na dogłębnie nowoczesnym wyglądzie i przyjaznej atmosferze wnętrza, stąd pomysł na uproszczony i zunifikowany design kabiny w porównaniu do poprzednich generacji. Horyzontalne poszerzenie tablicy rozdzielczej i konsoli centralnej jeszcze bardziej powiększa odczucie przestronności.
Jakość materiałów wykończeniowych kabiny nowej Optimy jest wyraźnie wyższa niż w modelu schodzącym, z szerszym zastosowaniem materiałów miękkich w dotyku oraz tkaniny i skór w naturalnej tonacji. Wyważone akcenty metalizowane dodają aury elegancji.
Tablicę przyrządów podzielono na strefę górną „wyświetlaczy” i dolną strefę „roboczą” tak, by kierowca nie musiał odrywać oczu od drogi odczytując wyświetlane informacje. Centralna część tablicy przyrządów odchylona jest pod kątem 8,50 wobec kierowcy, łącznie z 8-calowym ekranem dotykowym systemu infotainment w strefie górnej. Dolna strefa ‘robocza’ ma mniej przycisków niż poprzednio – z uwagi na wzrost liczby funkcji sterowanych via ekran dotykowy.
Powiększenie wymiarów zewnętrznych oznacza, że Optima czwartej generacji jest najbardziej praktyczna, obszerna w środku i komfortowa w historii tej linii modelowej.
Efektem wydłużenia rozstawu osi o 10 mm i modernizacji foteli jest 25-milimetrowy wzrost miejsca na nogi dla pasażerów kanapy tylnej. Poszerzenie nadwozia zaś – skutkuje zwiększeniem szerokości wnętrza na poziomie ramion (20 mm z przodu i 17 mm z tyłu). Większa przestrzeń na głowę (+ 5 mm z przodu i +15 mm w tyle) to korzyść z wysmuklenia i podwyższenia linii dachu.
Poprawiając design foteli i kanapy tylnej, szczególną uwagę zwrócono na komfort siedzenia. Usztywnienie ich szkieletu pozwala obniżyć odczuwalne wibracje i masę jednostkową o 2,6 kg przy jednoczesnym zwiększeniu trwałości.
Mając na uwadze pełnię komfortu podróżowania, dla drugiego rzędu siedzeń przewidziano oddzielne nawiewy ogrzewania oraz blendy słoneczne wysuwane z boczków drzwi.
Pojemność ładunkowa nowej Optimy wzrosła z 505 do 510 litrów (VDA). Dodatkową funkcjonalność zapewnia szerszy otwór bagażnika oraz podpodłogowy schowek na drobiazgi.
Nadwozie nowej Optimy ma konstrukcję unikalną ze względu na znacznie szersze niż poprzednio zastosowanie materiałów o wysokiej wytrzymałości, podwyższających odporność zderzeniową. Równolegle z poprawą bezpieczeństwa biernego nowy model otrzymał szereg zaawansowanych i autonomicznych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa czynnego. Skorupa nadwozia Optimy IV generacji jest mocniejsza niż poprzednio, a to dzięki zwiększeniu zawartości stali ultra-wytrzymałej (UHTS) do 50 procent. Nad bezpieczeństwem biernym pasażerów czuwa siedem seryjnych poduszek powietrznych: czołowe kierowcy i pasażera, kolanowa kierowcy, dwie poduszki fotelowe boczne i dwie pełnowymiarowe poduszki kurtynowe.
Auto wyposażone jest w szereg zaawansowanych systemów zwiększających bezpieczeństwo. Standardowym wyposażeniem jest przykładowo Kia Vehicle Stability Management (VSM) – system stabilizacji pojazdu podczas hamowania i jazdy po łuku poprzez nadzór nad systemami ESC i elektromechanicznego wspomagania kierownicy w przypadku utraty przyczepności do podłoża.
Stosowany w nowej Optimie system AEBS należy do unikalnych w Europie, ponieważ obejmuje radar krótkiego i dłuższego zasięgu, zdolny do identyfikacji pojazdów i osób pieszych z większej odległości i przy wyższych szybkościach niż wiele urządzeń konkurencyjnych. Radar krótkiego zasięgu – ‘City’ pozwala unikać lub ograniczać skutki kolizji czołowej przy prędkości poniżej 50 km/h, zaś radar dalszego zasięgu ‘Urban’ – w przedziale prędkości 30-80 km/h. Obecność osoby pieszej wykrywana jest do prędkości jazdy 60 km/h.
Z dniem europejskiej premiery pod koniec bieżącego roku nowa Kia Optima dostępna będzie z dwoma jednostkami napędowymi do wyboru (diesel lub benzyna), które spełniają oczywiście normę emisji spalin Euro 6 i odznaczają się udanym wyważeniem wysokich osiągów z oszczędnym zużyciem paliwa.
Zmodernizowana jednostka wysokoprężna 1.7 CRDi będzie prawdopodobnie najpopularniejszą opcją nabywców na rynkach Europy. Silnik ten sprawdził się doskonale w poprzedniej Optimie, a obecnie poddany został licznym modyfikacjom pod kątem wzrostu mocy i momentu obrotowego oraz spadku szkodliwych emisji.
Silnik 1.7 CRDi rozwija moc 141 KM oraz moment obrotowy 340 Nm (poprzednio 136 KM i 325 Nm) i wyraźnie góruje nad poprzednikiem pod względem osiągów, zużycia paliwa i kultury pracy (NVH). Poziom emisji CO2 (w wersji z manualną skrzynią biegów i paliwo-oszczędnym systemem Stop/Go) wynosi 110 g/km, co oznacza spadek o 14 procent.
W nowej Optimie dostępny jest także silnik benzynowy 2.0 CVVL (o zmiennych fazach rozrządu) o mocy 163 KM, znany doskonale z modelu III generacji.
Kia pracuje obecnie nad jeszcze szerszą gamą jednostek i układów napędowych do zastosowania w przewidzianej na rok 2016 Optimy z napędem hybrydowym typu ‘plug-in’ oraz pierwszego sedana marki Kia o charakterystyce wyczynowej z przeznaczeniem na rynki europejskie.