Nowy model wchodzi na rynek jako uzupełnienie palety wersji nadwoziowych Forda Focus, obejmującej 3- i 5-drzwiowego hatchback'a, 4-drzwiowego sedana, sportową wersję ST oraz kombi. Tym samym już i tak bogata oferta wersji nadwoziowych Forda Focus została dodatkowo poszerzona i stała się najbogatszą ofertą nadwozi dla pojedynczego modelu w całym programie produkcyjnym europejskiej filii Forda. Ostatnim elementem mozaiki będzie wprowadzenie do produkcji zupełnie nowej sportowej wersji Forda Focus RS, której premierę zaplanowano w 2009 roku.

Nowo zaprojektowany Ford Focus Coupé-Cabriolet z chowanym w bagażniku składanym dachem będzie nadal produkowany w zakładach włoskiej firmy Pininfarina w Bairo. Przypomnijmy, że firma Pininfarina była partnerem Forda podczas projektowania nadwozia i konstruowania układów mechanicznych nowego modelu.

Ten stylowy samochód ma czteromiejscowe nadwozie, w którym projektantom udało się połączyć spory ładunek emocjonalny z walorami czysto funkcjonalnymi, bez których trudno dziś wyobrazić sobie normalne użytkowanie samochodu. Przy rozłożonym, zamkniętym dachu nowy Ford Focus Coupé-Cabriolet dysponuje najobszerniejszym bagażnikiem w tej klasie o pojemność 534 litrów. Nawet po schowaniu dachu w bagażniku nowy Ford nadal dysponuje sporym bagażnikiem – 248 litrów wolnej przestrzeni bagażowej znajduje się pod złożonym w kufrze sztywnym dachem.

- Podobnie jak w popularniejszych wersjach hatchback i sedan nowego Forda Focus, także w przypadku wersji Coupé-Cabriolet mieliśmy świadomość, że jak najszybciej powinniśmy spróbować wyrazić linię tego szczególnego samochodu w fordowskiej stylistyce kinetic design – wyjaśnia Stephen Odell, wiceprezes Ford of Europe ds. marketingu, sprzedaży i serwisu.

Stylistyka kinetic design

- Nowy Ford Focus Coupé-Cabriolet to samochód będący szczególną mieszanką wielu elementów. Doszliśmy na przykład do wniosku, że nowa stylizacja przodu, utrzymana zdecydowanie w konwencji kinetic design, będzie się doskonale komponowała z bardzo włoskimi kształtami boku i tyłu nadwozia o zdecydowanie ponadczasowej urodzie. Efektem jest doskonale harmonijne połączenie świetnych własności jezdnych typowych dla najnowszego Forda Focus oraz bardzo oryginalnej koncepcji nadwozia typu coupé-cabriolet, które opracowaliśmy we współpracy z firmą Pininfarina - wyjaśnia Chris Bird, szef działu projektowania Ford of Europe.

W najnowszym wcieleniu wersji Coupé-Cabriolet w całości wykorzystano przednią część nadwozia nowego Forda Focus: nowy profil maski silnika z wyraźnie zaznaczonymi trzema płaszczyznami harmonijnie łączy się z dwiema kratami wlotu powietrza mającymi charakterystyczny i rozpoznawalny kształt trapezu, przy czym zarówno górna jak i dolna krata wlotu powietrza otrzymały stylowe chromowane obramowania.

W kształcie przedniego zderzaka, reflektorów oraz przednich błotników wyraźnie widać wpływ najnowszej, bardzo dynamicznej stylizacji znanej z pozostałych wersji Forda Focus, przy czym zostały one specjalnie zmodyfikowane, aby stanowiły idealne uzupełnienie eleganckiego profilu Coupé-Cabriolet.

Stylistyka i wzornictwo wnętrza Forda Focus Coupé-Cabriolet także zostały mocno odświeżone. Wprowadzono charakterystyczne, bardzo wyraźne akcenty stylistyczne, wyższa jest także dbałość o jakość wykończenia wnętrza. Szerzej zastosowano materiały wyższej jakości i bardziej odporne na zużycie towarzyszące normalnemu użytkowaniu. Z punktu widzenia kierowcy najbardziej widoczny jest nowy kształt tablicy przyrządów z charakterystycznymi dwoma okrągłymi zegarami. Wskaźniki są podświetlane na czerwono.

Podobnie jak w innych wersjach tego modelu, również Ford Focus Coupé-Cabriolet otrzymał przedłużoną centralną konsolę, która teraz biegnie także między przednimi fotelami. Umieszczono w niej kilka poręcznych przegródek, zagłębień i schowków o nieco większej pojemności. Całość uzupełnia wysuwany na 80 mm podłokietnik, który wyraźnie zwiększa komfort i wygodę kierującego.

Nowoczesne technologie, nowatorskie rozwiązania

We wszystkich wersjach tworzących najnowszą generację Forda Focus standardowo wprowadzono szereg nowych rozwiązań ułatwiających zadanie kierowcy oraz liczne zaawansowane technologicznie elementy wyposażenia. Wszystkie one będą także dostępne w nowym wcieleniu Forda Focus Coupé-Cabriolet.

Wyposażenie to obejmuje między innymi: dostępny na życzenie przycisk rozrusznika „Ford Power” zastępujący tradycyjną stacyjkę oraz system centralnego zamka z kluczem elektronicznym, pozwalający na otwieranie drzwi bez tradycyjnego kluczyka, standardowo montowany automatyczny włącznik świateł awaryjnych (nie dotyczy rynku fińskiego i szwedzkiego), nowy system kontroli ciśnienia w ogumieniu (DDS), dostępny jako opcja,nowy moduł umożliwiający podłączanie dodatkowych zewnętrznych urządzeń audio, a także złącze USB i bardziej rozbudowane funkcje Bluetooth® pozwalające na sterowanie urządzeniami pokładowymi za pomocą poleceń głosowych oraz współpracę z systemami nawigacji, wśród nowych systemów nawigacji przewidziano opcję niedrogiego urządzenia z kieszenią na kartę pamięci SD, a także inne urządzenia wykorzystujące nośniki DVD i współpracujące z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym oraz cyfrowy tuner radioodbiornika (DAB) dostępny w przypadku wyboru systemu audio firmy Sony.

Silniki i wersje wyposażeniowe

Źródłem napędu nowego Forda Focus Coupé-Cabriolet jest gama silników benzynowych Duratec i jednostek wysokoprężnych Duratorq. Do napędu wersji podstawowej służy znana 1,6-litrowa jednostka benzynowa Duratec o mocy 100 KM, która pozwala poczuć smak jazdy z wiatrem we włosach. Z kolei ceniony silnik Duratec HE o pojemności 2,0 litrów i mocy 145 KM może współpracować zarówno z mającą sportowy charakter 5-stopniową mechaniczną skrzynią biegów, bądź z bardzo wygodną przekładnią automatyczną, dającą bardzo wysoki komfort i przyjemność prowadzenia.

Silnik wysokoprężny Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów rozwija moc 136 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm. Dla uprzyjemnienia jazdy i zwiększenia komfortu podróżowania samochodem z silnikiem Duratorq TDCi wprowadzono szereg modyfikacji mających na celu ograniczenie drgań i wibracji oraz poprawę własności akustycznych. W przypadku tego silnika – podobnie zresztą jak wszystkich innych jednostek benzynowych i Diesla stosowanych w Fordzie Focus – duże znaczenie ma nowa przegroda czołowa w przedziale silnika, mająca lżejszą konstrukcję i zaopatrzona w nową izolację akustyczną.

Nowa jest także tekstylna izolacja dźwiękowa w wielu innych miejscach nadwozia, zapewniająca lepszą charakterystykę tłumienia.

Podobnie jak poprzednio, wersją podstawową nowego Forda Focus Coupé-Cabriolet jest doskonale wyposażona wersja Trend, do której można dodatkowo zamówić specjalny pakiet wyposażenia „Sport” – nabywca znajdzie w nim zawieszenie o sportowej charakterystyce oraz specjalnie zaprojektowane 17-calowe aluminiowe obręcze kół. Sportowy charakter tej wersji dodatkowo podkreślają zewnętrzne obramowania, w których osadzone są reflektory.

Wersję topową Titanium wyróżnia szereg oryginalnych detali stylistycznych. Wśród nich są specjalnie zaprojektowane 17-calowe aluminiowe obręcze kół i czarne obudowy reflektorów. We wnętrzu uwagę zwraca kilka elementów wykończenia, jak chociażby fotele standardowo pokryte tapicerką częściowo wykonaną ze skóry.

Wysokie standardy bezpieczeństwa

Solidną podstawą rozbudowanych systemów bezpieczeństwa w najnowszym Fordzie Focus Coupé-Cabriolet jest niezwykle sztywna konstrukcja nadwozia oraz starannie zaprojektowane zawieszenie i układ kierowniczy – te dwa ostatnie elementy mają istotny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa czynnego.

Jako część strategii Ford PrecisionDrive, układy te pozwalają kierowcy intuicyjnie polegać na kontrolowanym i łatwym do przewidzenia zachowaniu pojazdu w każdej sytuacji na drodze. Jako uzupełnienie tego kompleksowego rozwiązania układu jezdnego, obecnie na większości rynków europejskich do standardowego wyposażenia wprowadzono elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem wspomagania nagłego hamowania (EBA).

Najważniejszym elementem zapewniającym wysoki poziom bezpieczeństwa biernego jest niezwykle wytrzymała konstrukcja szkieletu nadwozia z bardzo sztywną klatką przedziału pasażerskiego.

Ze względu na brak w tym przypadku całej sztywnej konstrukcji dachu, konieczne było zaprojektowanie innych ścieżek przenoszenia i rozpraszania sił zderzeniowych – w Fordzie Focus Coupé-Cabriolet obciążenia te skierowano wokół obu przednich słupków i dalej w stronę konstrukcji drzwi po obu stronach nadwozia.

Konieczne stało się specjalne wzmocnienie miejsc na drodze rozchodzenia się i rozpraszania tych sił. W tym celu posłużono się stalą HSS 2 o podwyższonej wytrzymałości, zwiększono także o 35 mm wysokość profili progowych. Ścieżka przyjmowania obciążeń w konstrukcji drzwi może wytrzymać obciążenia nawet do 7 ton, a więc porównywalne z wytrzymałością struktury dachu i drzwi w nadwoziu 4-drzwiowej wersji Forda Focus.

Obok standardowo montowanych czołowych i bocznych poduszek powietrznych, innym niezwykle ważnym elementem konstrukcji Forda Focus Coupé-Cabriolet zwiększającym bezpieczeństwo bierne są aktywne pałąki przeciwkapotażowe RPD (Rollover Protection Device). Zadaniem pałąków RPD jest ochrona kierowcy i pasażerów w przypadku przewrócenia się samochodu do góry kołami.

Działanie aktywnych pałąków jest uzależnione od elektronicznych czujników oraz żyroskopu – elementy te reagują na sytuacje prowadzące do przewrócenia samochodu. Gdyby doszło do przewrócenia samochodu, w ciągu dziesiątej części sekundy następuje „odpalenie” i wysunięcie dwóch niezwykle wytrzymałych pałąków przeciwkapotażowych. W połączeniu ze wzmocnionymi przednimi słupkami i bardzo sztywną ramą przedniej szyby, aktywne pałąki systemu RPD są skutecznie działającym elementem zapewniającym cenne bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom.