Logo
WiadomościTargi SamochodoweGenewa 2008: oczekiwanie na model Focus Coupé-Cabriolet

Genewa 2008: oczekiwanie na model Focus Coupé-Cabriolet

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Najnowsze wcielenie czteromiejscowego Forda Focus Coupé-Cabriolet debiutuje podczas Salonu Samochodowego Genewa 2008.

Genewa 2008: oczekiwanie na model Focus Coupé-Cabriolet
Auto Świat
Genewa 2008: oczekiwanie na model Focus Coupé-Cabriolet

Nowy model wchodzi na rynek jako uzupełnienie palety wersji nadwoziowych Forda Focus, obejmującej 3- i 5-drzwiowego hatchback'a, 4-drzwiowego sedana, sportową wersję ST oraz kombi. Tym samym już i tak bogata oferta wersji nadwoziowych Forda Focus została dodatkowo poszerzona i stała się najbogatszą ofertą nadwozi dla pojedynczego modelu w całym programie produkcyjnym europejskiej filii Forda. Ostatnim elementem mozaiki będzie wprowadzenie do produkcji zupełnie nowej sportowej wersji Forda Focus RS, której premierę zaplanowano w 2009 roku.

Nowo zaprojektowany Ford Focus Coupé-Cabriolet z chowanym w bagażniku składanym dachem będzie nadal produkowany w zakładach włoskiej firmy Pininfarina w Bairo. Przypomnijmy, że firma Pininfarina była partnerem Forda podczas projektowania nadwozia i konstruowania układów mechanicznych nowego modelu.

Ten stylowy samochód ma czteromiejscowe nadwozie, w którym projektantom udało się połączyć spory ładunek emocjonalny z walorami czysto funkcjonalnymi, bez których trudno dziś wyobrazić sobie normalne użytkowanie samochodu. Przy rozłożonym, zamkniętym dachu nowy Ford Focus Coupé-Cabriolet dysponuje najobszerniejszym bagażnikiem w tej klasie o pojemność 534 litrów. Nawet po schowaniu dachu w bagażniku nowy Ford nadal dysponuje sporym bagażnikiem – 248 litrów wolnej przestrzeni bagażowej znajduje się pod złożonym w kufrze sztywnym dachem.

- Podobnie jak w popularniejszych wersjach hatchback i sedan nowego Forda Focus, także w przypadku wersji Coupé-Cabriolet mieliśmy świadomość, że jak najszybciej powinniśmy spróbować wyrazić linię tego szczególnego samochodu w fordowskiej stylistyce kinetic design – wyjaśnia Stephen Odell, wiceprezes Ford of Europe ds. marketingu, sprzedaży i serwisu.

- Nowy Ford Focus Coupé-Cabriolet to samochód będący szczególną mieszanką wielu elementów. Doszliśmy na przykład do wniosku, że nowa stylizacja przodu, utrzymana zdecydowanie w konwencji kinetic design, będzie się doskonale komponowała z bardzo włoskimi kształtami boku i tyłu nadwozia o zdecydowanie ponadczasowej urodzie. Efektem jest doskonale harmonijne połączenie świetnych własności jezdnych typowych dla najnowszego Forda Focus oraz bardzo oryginalnej koncepcji nadwozia typu coupé-cabriolet, które opracowaliśmy we współpracy z firmą Pininfarina - wyjaśnia Chris Bird, szef działu projektowania Ford of Europe.

W najnowszym wcieleniu wersji Coupé-Cabriolet w całości wykorzystano przednią część nadwozia nowego Forda Focus: nowy profil maski silnika z wyraźnie zaznaczonymi trzema płaszczyznami harmonijnie łączy się z dwiema kratami wlotu powietrza mającymi charakterystyczny i rozpoznawalny kształt trapezu, przy czym zarówno górna jak i dolna krata wlotu powietrza otrzymały stylowe chromowane obramowania.

W kształcie przedniego zderzaka, reflektorów oraz przednich błotników wyraźnie widać wpływ najnowszej, bardzo dynamicznej stylizacji znanej z pozostałych wersji Forda Focus, przy czym zostały one specjalnie zmodyfikowane, aby stanowiły idealne uzupełnienie eleganckiego profilu Coupé-Cabriolet.

Stylistyka i wzornictwo wnętrza Forda Focus Coupé-Cabriolet także zostały mocno odświeżone. Wprowadzono charakterystyczne, bardzo wyraźne akcenty stylistyczne, wyższa jest także dbałość o jakość wykończenia wnętrza. Szerzej zastosowano materiały wyższej jakości i bardziej odporne na zużycie towarzyszące normalnemu użytkowaniu. Z punktu widzenia kierowcy najbardziej widoczny jest nowy kształt tablicy przyrządów z charakterystycznymi dwoma okrągłymi zegarami. Wskaźniki są podświetlane na czerwono.

Podobnie jak w innych wersjach tego modelu, również Ford Focus Coupé-Cabriolet otrzymał przedłużoną centralną konsolę, która teraz biegnie także między przednimi fotelami. Umieszczono w niej kilka poręcznych przegródek, zagłębień i schowków o nieco większej pojemności. Całość uzupełnia wysuwany na 80 mm podłokietnik, który wyraźnie zwiększa komfort i wygodę kierującego.

We wszystkich wersjach tworzących najnowszą generację Forda Focus standardowo wprowadzono szereg nowych rozwiązań ułatwiających zadanie kierowcy oraz liczne zaawansowane technologicznie elementy wyposażenia. Wszystkie one będą także dostępne w nowym wcieleniu Forda Focus Coupé-Cabriolet.

Wyposażenie to obejmuje między innymi: dostępny na życzenie przycisk rozrusznika „Ford Power” zastępujący tradycyjną stacyjkę oraz system centralnego zamka z kluczem elektronicznym, pozwalający na otwieranie drzwi bez tradycyjnego kluczyka, standardowo montowany automatyczny włącznik świateł awaryjnych (nie dotyczy rynku fińskiego i szwedzkiego), nowy system kontroli ciśnienia w ogumieniu (DDS), dostępny jako opcja,nowy moduł umożliwiający podłączanie dodatkowych zewnętrznych urządzeń audio, a także złącze USB i bardziej rozbudowane funkcje Bluetooth® pozwalające na sterowanie urządzeniami pokładowymi za pomocą poleceń głosowych oraz współpracę z systemami nawigacji, wśród nowych systemów nawigacji przewidziano opcję niedrogiego urządzenia z kieszenią na kartę pamięci SD, a także inne urządzenia wykorzystujące nośniki DVD i współpracujące z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym oraz cyfrowy tuner radioodbiornika (DAB) dostępny w przypadku wyboru systemu audio firmy Sony.

Źródłem napędu nowego Forda Focus Coupé-Cabriolet jest gama silników benzynowych Duratec i jednostek wysokoprężnych Duratorq. Do napędu wersji podstawowej służy znana 1,6-litrowa jednostka benzynowa Duratec o mocy 100 KM, która pozwala poczuć smak jazdy z wiatrem we włosach. Z kolei ceniony silnik Duratec HE o pojemności 2,0 litrów i mocy 145 KM może współpracować zarówno z mającą sportowy charakter 5-stopniową mechaniczną skrzynią biegów, bądź z bardzo wygodną przekładnią automatyczną, dającą bardzo wysoki komfort i przyjemność prowadzenia.

Silnik wysokoprężny Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów rozwija moc 136 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm. Dla uprzyjemnienia jazdy i zwiększenia komfortu podróżowania samochodem z silnikiem Duratorq TDCi wprowadzono szereg modyfikacji mających na celu ograniczenie drgań i wibracji oraz poprawę własności akustycznych. W przypadku tego silnika – podobnie zresztą jak wszystkich innych jednostek benzynowych i Diesla stosowanych w Fordzie Focus – duże znaczenie ma nowa przegroda czołowa w przedziale silnika, mająca lżejszą konstrukcję i zaopatrzona w nową izolację akustyczną.

Nowa jest także tekstylna izolacja dźwiękowa w wielu innych miejscach nadwozia, zapewniająca lepszą charakterystykę tłumienia.

Podobnie jak poprzednio, wersją podstawową nowego Forda Focus Coupé-Cabriolet jest doskonale wyposażona wersja Trend, do której można dodatkowo zamówić specjalny pakiet wyposażenia „Sport” – nabywca znajdzie w nim zawieszenie o sportowej charakterystyce oraz specjalnie zaprojektowane 17-calowe aluminiowe obręcze kół. Sportowy charakter tej wersji dodatkowo podkreślają zewnętrzne obramowania, w których osadzone są reflektory.

Wersję topową Titanium wyróżnia szereg oryginalnych detali stylistycznych. Wśród nich są specjalnie zaprojektowane 17-calowe aluminiowe obręcze kół i czarne obudowy reflektorów. We wnętrzu uwagę zwraca kilka elementów wykończenia, jak chociażby fotele standardowo pokryte tapicerką częściowo wykonaną ze skóry.

Solidną podstawą rozbudowanych systemów bezpieczeństwa w najnowszym Fordzie Focus Coupé-Cabriolet jest niezwykle sztywna konstrukcja nadwozia oraz starannie zaprojektowane zawieszenie i układ kierowniczy – te dwa ostatnie elementy mają istotny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa czynnego.

Jako część strategii Ford PrecisionDrive, układy te pozwalają kierowcy intuicyjnie polegać na kontrolowanym i łatwym do przewidzenia zachowaniu pojazdu w każdej sytuacji na drodze. Jako uzupełnienie tego kompleksowego rozwiązania układu jezdnego, obecnie na większości rynków europejskich do standardowego wyposażenia wprowadzono elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem wspomagania nagłego hamowania (EBA).

Najważniejszym elementem zapewniającym wysoki poziom bezpieczeństwa biernego jest niezwykle wytrzymała konstrukcja szkieletu nadwozia z bardzo sztywną klatką przedziału pasażerskiego.

Ze względu na brak w tym przypadku całej sztywnej konstrukcji dachu, konieczne było zaprojektowanie innych ścieżek przenoszenia i rozpraszania sił zderzeniowych – w Fordzie Focus Coupé-Cabriolet obciążenia te skierowano wokół obu przednich słupków i dalej w stronę konstrukcji drzwi po obu stronach nadwozia.

Konieczne stało się specjalne wzmocnienie miejsc na drodze rozchodzenia się i rozpraszania tych sił. W tym celu posłużono się stalą HSS 2 o podwyższonej wytrzymałości, zwiększono także o 35 mm wysokość profili progowych. Ścieżka przyjmowania obciążeń w konstrukcji drzwi może wytrzymać obciążenia nawet do 7 ton, a więc porównywalne z wytrzymałością struktury dachu i drzwi w nadwoziu 4-drzwiowej wersji Forda Focus.

Obok standardowo montowanych czołowych i bocznych poduszek powietrznych, innym niezwykle ważnym elementem konstrukcji Forda Focus Coupé-Cabriolet zwiększającym bezpieczeństwo bierne są aktywne pałąki przeciwkapotażowe RPD (Rollover Protection Device). Zadaniem pałąków RPD jest ochrona kierowcy i pasażerów w przypadku przewrócenia się samochodu do góry kołami.

Działanie aktywnych pałąków jest uzależnione od elektronicznych czujników oraz żyroskopu – elementy te reagują na sytuacje prowadzące do przewrócenia samochodu. Gdyby doszło do przewrócenia samochodu, w ciągu dziesiątej części sekundy następuje „odpalenie” i wysunięcie dwóch niezwykle wytrzymałych pałąków przeciwkapotażowych. W połączeniu ze wzmocnionymi przednimi słupkami i bardzo sztywną ramą przedniej szyby, aktywne pałąki systemu RPD są skutecznie działającym elementem zapewniającym cenne bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom.

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: