Toyota Auris zadebiutowała na europejskim rynku jako zupełnie nowy model w 2007 roku, zastępując utytułowaną Corollę w wersji hatchback. Od tego czasu dała się poznać Klientom jako samochód przestronny, komfortowy, ekonomiczny i niezawodny, zajmując na trwałe silną pozycję w segmencie kompaktów, w którym konkurencja na rynku europejskim jest największa. W pierwszym roku sprzedaży w Europie na zakup Aurisa zdecydowało się 156 tys. Klientów, co pozwoliło zwiększyć Toyocie udział w segmencie z 3,2% (Corolla, 2006) do 3,8%. W 2008 roku sprzedaż modelu była jeszcze wyższa i wyniosła 165 tys. egzemplarzy.

Dzięki bliskiej współpracy Głównego Inżyniera z europejskim i japońskim zespołem ds. badań i rozwoju Toyoty, udało się opracować nową wersję modelu, który sprosta potrzebom najbardziej wymagających Klientów w Europie. Auris po zmianach trafi do europejskiej sprzedaży wczesną wiosną 2010, a już na początku drugiej połowy roku oferta silników benzynowych i diesla zostanie wzbogacona o technologię hybrydową, w modelu Auris Hybrid Synergy Drive (HSD).

Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej

Przy projektowaniu pierwszej generacji Aurisa konstruktorzy Toyoty skupili się na przestronności i praktyczności wnętrza, które do dziś jest jednym z największych w segmencie. Auris 2010 zyskał obecnie nową stylistykę nadwozia, które ma teraz bardziej ostre rysy i dynamiczny wygląd. Przy zachowaniu rozstawu osi 2600 mm, długość samochodu wzrosła o 25 mm (do 4245 mm), co jest konsekwencją wprowadzenia nowych zderzaków o bardziej atrakcyjnym kształcie.

Dzięki zupełnie nowym światłom przednim, pokrywie silnika i osłonie chłodnicy przód pojazdu zyskał bardziej masywny wygląd, zbliżając się stylistycznie do modeli Avensis i Verso, które debiutowaływ 2009 roku. Dzięki nowemu zderzakowi ze spojlerem przednim sylwetka Aurisa wydaje się teraz niższa i bardziej dynamiczna.

Istotne zmiany jakościowe zaszły także wewnątrz pojazdu. Materiały wykończeniowe, z którymi styczność mają kierowca i pasażerowie są teraz przyjemniejsze i bardziej miękkie w dotyku. Podłokietnik centralny został podwyższony o 50 mm, zapewniając bardziej komfortową podróż. W odpowiedzi na sugestie Klientów przeprojektowana została także konsola centralna i drążek hamulca ręcznego, oraz mechanizm zamykania schowków przed pasażerem.

Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej

W konsekwencji w Aurisie 2010 znacznie poprawiona została ergonomia wnętrza. Już w podstawowej wersji wyposażeniowej kierowca ma do dyspozycji przyciski sterowania radiem i rozbudowanym komputerem pokładowym w kierownicy, która dodatkowo w każdej wersji jest obszyta skórą. Nowe, jasne podświetlenie zyskał zestaw zegarów typu Optitron. Po raz pierwszy w modelu Auris Klienci będą mieli także możliwość wyboru wersji wyposażonej w siedzenia z Alcantary i elementów skórzanych. Dodatkowo w ofercie pojawia się także specjalna, bardziej agresywna stylistycznie wersja Dynamic z nowymi, 17-calowymi felgami aluminiowymi, spojlerem tylnym i przyciemnionymi szybami z tyłu.

Nowy Auris poddany został wielokilometrowym testom na drogach europejskich, tak aby sprostał wymaganiom kierowców ze Starego Kontynentu. Prowadzenie jest teraz bardzo pewne przy każdej prędkości, a jednocześnie wyraźnie wzrósł komfort jazdy. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego zapewnia również lepsze wyczucie drogi i większą zwinność pojazdu, dostarczając przyjemności z prowadzenia.

Wszystkie silniki i skrzynie biegów, które będą oferowane w nowym modelu, należą do rodziny Toyota Optimal Drive. Technologia użyta przy ich konstruowaniu pozwala uzyskiwać mniejsze zużycie paliwa przy jednocześnie zwiększonej dynamice jazdy. Uzyskanie tych efektów było możliwe dzięki zmniejszeniu masy silników i ich oporów tarcia, oraz usprawnieniu procesów spalania.

Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej

Spośród wszystkich silników oferowanych do tej pory w modelu Auris, największym powodzeniem i uznaniem wśród Klientów cieszyła się benzynowa jednostka 1.6l i diesel o pojemności 1.4l.

Silnik 1.6 Valvematic uzyskuje moc 132KM i moment obrotowy o wartości 160 Nm przy niskiej prędkości obrotowej (4400 RPM). Wartości te pozwalają na komfortowe, ciche i dynamiczne podróżowanie już przy niskich obrotach. W połączeniu z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów pojazd uzyskuje średnie spalanie 6,6l/100km. Przy wyborze zautomatyzowanej skrzyni Multimode średnie spalanie spada nawet do 6,3l/100km.

Silnik diesla 1.4 D-4D pozwala z kolei uzyskać jeszcze wyższą ekonomię spalania, zużywając średnio 4,7l/100km przy sześciostopniowej, manualnej skrzyni biegów. Moc maksymalna wynosi 90KM, a maksymalny moment obrotowy dostępny w przedziale 1800-2800 RPM 205 Nm, co jest wartością porównywalną z parametrami większych silników (1,5l pojemności), stosowanych w modelach innych marek.

Uzupełnieniem oferty dwóch najbardziej popularnych jednostek napędowych są dwa silniki benzynowe, o pojemności 1,33l (101KM) i 1,8l (147KM), oraz silniki diesla o pojemności 2.0l (125KM) i 2.2l (177KM).

Toyota Auris ASD Full Hybrid

W drugiej połowie 2010 roku do sprzedaży wprowadzona zostanie wersja z napędem hybrydowym, łączącym silnik spalinowy o pojemności 1,8l z silnikiem elektrycznym, co łącznie zapewni 136KM, oferując osiągi na poziomie auta kompaktowego z dwulitrowym silnikiem diesla. Auris HSD został zaprojektowany specjalnie na potrzeby rynku europejskiego i jest pierwszym samochodem kompaktowym wprowadzającym do segmentu technologię hybrydową na masową skalę.

Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej

Zalety systemu HSD, który jest tzw. pełnym systemem hybrydowym, będzie można szczególnie docenić w trybie jazdy Electric Vehicle. Pozwala on na przejechanie przy prędkości do 50km/h dwóch kilometrów jedynie na silniku elektrycznym, który nie emituje ani hałasu, ani spalin.

W normalnym trybie, przy wykorzystaniu obydwu napędów, Auris HSD z łatwością spełnia normy spalin nie tylko EURO 5, ale najprawdopodobniej także EURO 6, emitując zaledwie 99g CO2/km i zdecydowanie mniej NOx niż konkurencyjne pojazdy z silnikiem diesla o porównywalnych osiągach. Po wprowadzeniu wersji HSD, Toyota Auris będzie oferowała najszerszą gamę jednostek napędowych w segmencie, spełniającą wymagania różnych grup Klientów.

Toyota RAV4

Od momentu debiutu rynkowego pierwszej generacji Toyoty RAV4 w 1994 roku, już ponad milion Klientów w Europie doceniło jej kompaktowe rozmiary, wszechstronność, zwrotność i zalety najbardziej zaawansowanego w segmencie napędu na cztery koła. Dziś dla użytkowników SUV-ów nadal bardzo istotna jest przestronność wnętrza, wysoka pozycja za kierownicą, oraz poczucie bezpieczeństwa, które te samochody zapewniają. Toyota zauważa jednak, że Klienci przywiązują coraz większą wagę do cech takich jak wyrafinowana stylistyka, najwyższa jakość wykończenia wnętrza, czy ekonomia spalania i przyjazność środowisku. Taki właśnie jest nowy RAV4 – wychodzi naprzeciw nowym wymaganiom Klientów, nie tracąc nic ze swoich unikalnych cech z przeszłości.

Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej

Toyota RAV4 w 2010 roku otrzymała całkowicie przeprojektowaną przednią część nadwozia, która łączy stylistykę miejską z wytrzymałością i trwałością typową dla samochodów 4x4. Powiększony przedni grill nawiązuje do rozwiązań stylistycznych zastosowanych w modelach Avensis i Verso, które debiutowały w 2009 roku. Nowego kształtu nabrały także przednie reflektory i maska, dzięki czemu RAV4 wygląda bardziej dynamicznie. Elegancji przedniej części nadwozia nadaje chromowane wykończenie grilla i świateł przeciwmgielnych, zintegrowanych w zderzaku o całkowicie nowym kształcie.

W tylnej części nadwozia zmienione zostały światła, w których zastosowano bardziej widoczne od tradycyjnych rozwiązań diody LED. Uchylne drzwi tylne ze zintegrowaną pokrywą koła zapasowego dochodzą do krawędzi zderzaka, dzięki czemu przestrzeń bagażowa jest łatwo dostępna i praktyczna w codziennym użytkowaniu.

Również we wnętrzu samochodu zaszły zmiany, które dają podróżującym wrażenie najwyższej jakości i praktyczności. Zarówno materiały, jak i wykonanie i spasowanie poszczególnych elementów deski rozdzielczej stoją na najwyższym poziomie. Najważniejszą zmianą wewnątrz jest jednak wprowadzenie specjalnej wersji wyposażeniowej z fotelami obszytymi Alcantarą i skórą, które uzupełniają dotychczasową ofertę tapicerek materiałowych i skórzanych.Zmodernizowana Toyota RAV4 będzie teraz oferowana w wersjach 4x2 i 4x4 dostępnych zarówno w połączeniu z silnikiem benzynowym, jak i dieslem, oraz z dwoma rodzajami automatycznych skrzyń biegów. We wszystkich konfiguracjach zmodernizowana Toyota RAV4 ma jedne z najlepszych w segmencie wartości zużycia paliwa i emisji CO2.

Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Toyota Auris i RAV4 po kuracji odmładzającej

Silnik benzynowy o pojemności 2.0l rozwija moc 158KM i maksymalny moment obrotowy 198Nm. W wersji z napędem na jedną oś i sześciostopniową manualną skrzynią biegów pozwala to na osiągnięcie 100 km/h w 10.2 sekundy (prędkość maksymalna: 185 km/h).

W wersji z napędem na dwie osie, z silnikiem benzynowym może współpracować bezstopniowa skrzynia biegów Multidrive S. Taka konfiguracja została szczególnie entuzjastycznie przyjęta przez Klientów modelu RAV4 przed modernizacją. Skrzynia biegów typu Multidrive S pozwala bowiem na niezwykle płynną i przyjemną jazdę bez szarpnięć przy zmianie biegów. Utrzymuje ona najbardziej efektywne obroty silnika przy każdej prędkości, dzięki czemu zarówno hałas jak i zużycie paliwa pozostają na niskim poziomie, a jednocześnie w każdej chwili dostępna jest pełna moc silnika. Dodatkowo kierowca ma do dyspozycji przycisk Sport, zwiększający prędkość obrotową silnika i dynamikę pojazdu, oraz możliwość regulowania pracy skrzyni biegów za pomocą łopatek przy kierownicy.

W ofercie dostępne są także dwa silniki diesla o pojemności 2.2l. Silnik typu D-4D rozwija moc 150KM i maksymalny moment obrotowy dostępny w przedziale 2000-2800 obrotów na minutę, dzięki czemu przy napędzie na jedną oś przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 10 sekund, a prędkość maksymalna 190 km/h. Flagowy silnik 2.2 D-CAT dysponuje mocą 177KM i maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm (0-100 km/h: 9.3 sekundy, prędkość maksymalna 200 km/h).

Z silnikiem diesla (150KM) współpracować może także automatyczna, sześciostopniowa skrzynia biegów, charakteryzującasię dużą płynnością i szybkością zmiany przełożeń. W tej wersji kierowca ma także możliwość sekwencyjnej zmiany biegów za pomocą tradycyjnej dźwigni lub łopatek umieszczonych przy kierownicy.

W modelu RAV4 po modernizacji wybór odpowiedniej kombinacji wyposażenia, silnika i skrzyni biegów jest teraz o wiele prostszy niż dotychczas. Poza tradycyjnie bogatym wyposażeniem standardowym, obejmującym system kontroli trakcji VSC, klimatyzację czy komplet poduszek powietrznych, Toyota po raz pierwszy w modelu RAV4 oferuje możliwość eleganckiego wykończenia wnętrza z Alcantary i elementów skórzanych. Teraz wyposażenie to będzie także oferowane z silnikiem 2.2 D-CAT 177KM i 2.2 D-CAT 150KM z automatyczną skrzynią biegów, dostępnymi dotąd tylko w najbogatszej wersji X.

źródło: Toyota