Powstanie Mazdy MX-5 RF (Retractable Fastback) było zupełnie nowym przedsięwzięciem, które miało uatrakcyjnić ofertę czwartej generacji modelu i stanowić uzupełnienie wersji z miękkim dachem, wpisując się w tradycję kultowego modelu, oferowanego przez Mazdę od 1989 roku.

Zwyczajowo samochód z miękkim składanym dachem ma być przez większość czasu użytkowany jako kabriolet. Jednak w przypadku modelu MX-5 RF konstruktorzy założyli, że jego właściciel będzie częściej podróżował z podniesionym dachem i dlatego początek prac wyznaczyła całkowita zmiana optyki założeń konstrukcyjnych.

Wiele osób skrycie marzy o posiadaniu roadstera, ale z przyczyn praktycznych często decyduje się na zakup tradycyjnego, zadaszonego pojazdu. To właśnie z myślą o nich w trzeciej generacji modelu MX-5 zadebiutował elektrycznie składany sztywny dach (wersja RHT). Warto przypomnieć, że dwie pierwsze generacje modelu oferowały takie rozwiązanie, ale dopiero w trzeciej generacji stało się ono prawdziwym przebojem, oferując szerszemu gronu nabywców możliwość cieszenia się z jazdy pod gołym niebem. Natomiast w czwartej generacji MX-5, w wersji ze sztywnym dachem, japoński producent pozostał wierny strategii, która zakładała jak największą dostępność i funkcjonalność roadstera.

Jako kolejny reprezentant rodziny MX-5, czwarta generacja modelu w wersji ze składanym sztywnym dachem uosabia kluczową zaletę jaką model nieprzerwanie oferuje od 1989 roku, czyli „ogromną frajdę z jazdy”. Jednocześnie, nowy model imponuje nowoczesną niepowtarzalną stylistyką i zapewnia zupełnie nową jakość doznań z jazdy bez dachu. Tak istotne zmiany wymagały nowej nazwy, która nie tylko miała oddawać charakter tego niezwykłego samochodu, przyciągając nowych klientów, ale także odzwierciedlać typowe cechy MX-5, za które pokochali ją dotychczasowi fani.

Składany sztywny dach modelu MX-5 RF tworzą panel przedni, środkowy, tylny oraz boczne okna. Unikalna konstrukcja tylnego okna, które składa się wraz z dachem, pozwala kierowcy w pełni rozkoszować się sportowym brzmieniem wydechu, tym samym zwiększając przyjemność jazdy pod gołym niebem. Masywna tylna osłona przeciwwiatrowa wykonana z akrylu skutecznie zapobiega zawirowaniom powietrza we wnętrzu kabiny. Dzięki idealnej synchronizacji mechanizmu składania poszczególnych elementów, złożenie i rozłożenie dachu Mazdy MX-5 RF zajmuje bardzo niewiele czasu, i pod tym względem plasuje ten model w czołówce segmentu aut ze sztywnym składanym dachem.

Po złożeniu dachu, jego przedni i środkowy panel chowa się wraz z tylnym oknem w specjalnie wygospodarowanej wnęce za fotelami. Dzięki zastosowaniu nowej konstrukcji górnego elektrozamka, obsługa dachu realizowana jest przy pomocy pojedynczego włącznika.

Nowy system sterowania umożliwia otwieranie i zamykanie dachu nawet podczas jazdy z prędkością nieprzekraczającą 10 km/h, co jest szczególnie przydatne w razie gwałtownego pogorszenia warunków pogodowych.

Charakterystyka pracy zawieszenia oraz elektrycznego układu wspomagania (EPAS) została zmodyfikowana pod kątem wymagań Mazdy MX-5 RF, dzięki czemu samochód oferuje jakość prowadzenia i komfort jazdy, jakich można oczekiwać od tak legendarnego modelu.

Dźwiękochłonna podsufitka przedniego i środkowego panelu dachowego w połączeniu z wyciszeniem tylnych nadkoli gwarantuje dużo niższy poziom hałasu podczas jazdy z zamkniętym dachem, co przekłada się na bardzo wysoki komfort podróżowania w kabinie Mazdy MX-5 RF. Gama dostępnych silników w Europie obejmuje jednostki benzynowe z rodziny SKYACTIV-G o pojemności skokowej 2,0 oraz 1,5 litra, które mogą współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną SKYACTIV-MT lub – w modelu RF – z sześciostopniową skrzynią automatyczną.