Auto Świat Wiadomości Targi Samochodowe Range Rover Velar - piękny i Inteligentny Techno-SUV

Range Rover Velar - piękny i Inteligentny Techno-SUV

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

W ofercie Range Rovera wypełni lukę między modelami Evoque oraz Range Sport, a konkurować będzie m.in. z Porsche Macanem, BMW X4, Mercedesem GLC oraz Audi Q5. Do polskich klientów Velar trafi już w lipcu

Range Rover Velar - piękny i Inteligentny Techno-SUV
Zobacz galerię (25)
Range Rover
Range Rover Velar - piękny i Inteligentny Techno-SUV

Nowy SUV został zaprojektowany na lekkiej aluminiowej platformie grupy Jaguar Land Rover. Konstrukcja ta obecnie jest już wykorzystywana w Jaguarach XE i F-Pace. Z tym ostatnim oraz z Range’em Sportem dzieli zresztą linię produkcyjną, bowiem wszystkie te modele powstają w tej samej brytyjskiej fabryce w Solihull.

Rozstaw osi Velara jest taki sam, jak w SUV-ie Jaguara (2874 mm), a pod względem długości nadwozia – 4,8 m – auto mieści się dokładnie między Evokiem (4,36 m) a Sportem (4,85 m). Stylistyka stanowi wyraz najlepszych cech filozofii designu Range Rovera z wyraźnym naciskiem na dynamiczne i pełne elegancji akcenty. To z jednej strony zasługa nisko poprowadzonej linii dachu (Velar jest tylko o 5 mm wyższy od Evoque’a), a z drugiej – świetnie dobranych proporcji z krótkim przednim zwisem.

W sylwetce Velara, która wyróżnia się także najniższym spośród wszystkich Range’ów współczynnikiem oporu powietrza (0,32), uwagę zwracają: masywny przedni zderzak z dużą atrapą grilla, wąskie ledowe reflektory (w topowych wersjach Matrix-Laser LED), chowane w drzwiach klamki, charakterystyczny układ diodowych lamp tylnych oraz dwie chromowane końcówki wydechu, wkomponowane w zderzak. Pod zgrabną klapą tylną kryje się bagażnik o pojemności aż 673 l – największy w tej klasie.

Wnętrze zachwyca wysoką jakością materiałów, elegancką stylistyką i liczbą elektronicznych gadżetów. System Touch Pro Duo z dwoma 10-calowymi ekranami dotykowymi zapewnia dostęp do większości pokładowych systemów i ich intuicyjną obsługę. Poprzez górny steruje się multimediami, natomiast przez dolny – 4-strefową klimatyzacją i trybami pracy układu jezdnego. Pokrętła dotykowe na konsoli mają programowane funkcje.

Touch Pro Duo wykorzystuje czterordzeniowy procesor Intel, dysk SSD 60 GB, ultraszybką sieć Ethernet i łączność 4G z internetem. Do wyboru są cztery systemy nagłośnienia, w tym topowy Signature 1600 W, zaprojektowany z audiofilską firmą Meridian. Spośród pokładowych układów wspomagających kierowcę warto wymienić: autonomiczny system hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych, Reverse Traffic Detection (wykrywający ruch podczas cofania) oraz Driver Condition Monitoring (monitorujący stan kierowcy) czy adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy w korkach.

W terenie przyda się Terrain Response z trybami ECO, Komfort, Trawa-Żwir-Śnieg, Błoto-Koleiny, Piach oraz tryb Dynamic (w wersji R-Dynamic) albo opcjonalny Terrain Response 2 z automatycznym wyborem trybów jazdy. Inteligentny napęd na 4 koła to standard we wszystkich wersjach.

Przedstawiciele brytyjskiej marki zapewniają, że choć Velar jest najbardziej drogowo zorientowanym modelem Range’a, to ma też wyróżniające się w segmencie zdolności offroadowe. Kąt natarcia – 28,9°, rampowy – do 23,5°, zejścia – do 29,5°, głębokość brodzenia – do 650 mm (600 mm w przypadku zawieszenia ze sprężynami śrubowymi) i prześwit od 213 do 251 mm (zawieszenie pneumatyczne) to wartości, którymi nie może pochwalić się większość konkurentów.

Do wyboru będzie w sumie 6 wersji silnikowych: benzynowe 2.0/250 lub 300 KM i 3.0 V6 o mocy 380 KM ze sprężarką mechaniczną oraz turbodiesle 2.0/180 lub 240 KM i 3.0 V6/300 KM. Wszystkie dostępne z 8-stopniową automatyczną skrzynią ZF. W najmocniejszych wersjach seryjnym wyposażeniem będzie aktywna blokada tylnego dyferencjału.

Range Rover Velar - nasza opinia

Velar wszystko zmienia i jest prawdziwą awangardą w palecie Range Rovera. Przynajmniej tak twierdzi Gerry McGovern, szef designu Land Rovera, i po pierwszej odsłonie modelu trudno nie przyznać mu racji. Auto robi bardzo dobre wrażenie i widać, że jego konstruktorzy wcisnęli tu najlepsze dostępne w koncernie rozwiązania. Niestety, wiele wskazuje na to, że ceny Velara też będą awangardowe.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków