Stworzony do miasta up! to zupełnie nowa konstrukcja. Pojazd posiada ekstremalnie długi rozstaw osi (2,42 m) przy wymiarach 3,54 m długości, 1,64 m szerokości i 1,48 m wysokości. Jeśli dodamy do tego przesunięty do przodu silnik i krótkie zwisy - taki układ pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń. Miejski Volkswagen jest czteromiejscowy i posiada bagażnik o pojemności 251 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń wzrasta do 951 litrów. We wnętrzu samochód ma być nie tylko dobrze wykończony i funkcjonalny, ale także kolorowy. W zależności od wersji deska rozdzielcza i boki drzwi pokryte są lakierem dekoracyjnym.
Zdaniem Klausa Bischoffa, szefa designu marki Volkswagen: „Idealną formą dla małego samochodu pod względem ekonomii przestrzennej byłby prostopadłościan. W up! udało nam się zamienić kostkę w fascynująco czystą i sympatyczną bryłę auta, nie tracąc przy tym z oczu kwestii optymalnego wykorzystania przestrzeni. Jest to mocny, mały samochód z bardzo krótkimi zwisami, długim rozstawem osi i szerokim rozstawem kół.” W modelu up! zadebiutuje trzycylindrowy silnik benzynowy nowej generacji. Jednostka o pojemności 1 litra generuje moc 60 lub 75 KM. Według danych producenta, średnie spalanie wynosi poniżej 4,5 l/100 km. W późniejszym terminie oferta powiększy się o silnik zasilany gazem LPG. Z kolei na 2013 rok zaplanowano odmianę z napędem elektrycznym.
Volkswagena up! Będzie miał światową premierę podczas IAA Frankfurt Motor Show. Z fabryki w Bratysławie auto trafi do europejskich salonów jeszcze w grudniu br. Potem będzie sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży na kolejnych kontynentach. Do wyboru będą trzy wersje wyposażenia: take up!, move up! Lub high up!. W chwili rynkowego debiutu dostępne będą dwie wyjątkowe odmiany up! black oraz up! white. Ceny nie są jeszcze znane.