Najważniejszym z nich jest dwudziesta rocznica upadku Muru Berlińskiego i wynikające z tego dwadzieścia lat swobodnego podróżowania. Dwudziestolecie obchodzą także Międzynarodowe Targi Turystyki i Caravaningu w Lipsku.

Targi będą okazją do spotkania się fanów campingu i caravaningu. Mimo spowolnienia gospodarczego na imprezie nie zabraknie najważniejszych producentów kamperów oraz przyczep. Na dwudziestu tysiącach metrów kwadratowych Lipskich Terenów Targowych zostaną zaprezentowane najnowsze modele.

Większość z nich wpisze się w aktualnie obowiązujący trend lekkiej konstrukcji, dopracowanej aerodynamiki, wielofunkcyjności oraz rozsądnie skalkulowanej ceny. Konstruktorzy pojazdów i przyczep kempingowych dokładają starań, by były one łatwiejsze do nabycia i tańsze w późniejszym utrzymaniu. Wyposażenie podstawowe z roku na rok staje się coraz bogatsze, co może przeważyć szalę na rzecz zakupu pojazdu urlopowego.

Przykładem może być firma Knaus, która po okresie poważnych problemów finansowych wkracza w nowy sezon z serią przyczep "Südwind". Klient może wybierać między 15 wariantami przyczep "Südwind", które kosztują od 14 do 25,5 tysięcy euro. We wszystkich systemy stabilizacji toru jazdy i obiegu powietrza należą do wyposażenia standardowego.

Ciekawą propozycją dla klientów poszukujących niepozornie wyglądających przyczep jest seria "Lifestyle", którą przygotowała firma Dethleffs. Wnętrze modelu 550 LK skrywa barową ladę i rząd wysuwanych siedzeń, natomiast w wersji 545 DBM przypomina mały apartament z wielkim łożem, sofą i grupą siedzeń. Za przyczepy serii "Lifestyle" trzeba zapłacić od 15,8 do 22,3 tysięcy euro.

Dotychczas sporym utrudnieniem dla fanów pojazdów kempingowych był ich ciężar. Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony mogły prowadzić osoby posiadające prawo jazdy kategorii C. Zastosowanie nowych materiałów do produkcji wyposażenia wnętrza kamperów znacznie obniżyło ciężar pojazdów. Dzięki temu również większe kampery nie przekraczają "magicznej" granicy 3,5 tony. To dobra wiadomość dla wynajmujących takie pojazdy. Do tej pory z prawem jazdy kategorii B można było wypożyczyć co najwyżej dwuosobowy samochód - mówi Ralph Binder, rzecznik prasowy Niemieckiego Zrzeszenia Przemysłu Caravaningowego. Mniejsza masa redukuje także spalanie, przez co pojazdy stały się bardziej przyjazne środowisku.

Doskonałym przykładem walki z wagą jest Aero Van. Dwa lata temu firma Bürstner zaprezentowała prototyp samochodu. Siedmiometrowy kamper doczekał się produkcyjnej wersji, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Część mieszkalna samochodu została w sposób redukujący opory powietrza, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa oraz redukcję szumów powietrza opływającego karoserię.

Kolejną atrakcją targów w Lipsku będzie Hymer Car 302. Kamper powstał na bazie

Strona targów w języku polskim: www.caravaning-messe.eu.

Osoby, które wybierają się do Lipska kamperem lub z przyczepą będą miały możliwość postoju i noclegu na terenach targowych za 25 euro.