Audi na trwającym właśnie paryskim salonie samochodowym wysłało i konkurencji, i przyszłym klientom jasny komunikat: chcemy zrobić rewolucję w segmencie SUV-ów, i to zarówno stylistyczną, jak i techniczną.
Zobacz także
- Przełomowy SUV
- Audi
- Zobacz więcej
Koncepcyjny Crosslane Coupé pokazuje sposób myślenia inżynierów z Ingolstadt, zapowiada też, jak będą wyglądały za 3-4 lata pojazdy dla ludzi młodych, dynamicznych, lubiących sport i... nierozstających się z iPhone’em oraz iPadem nawet w trakcie jazdy samochodem. Oczywiście, oprócz wielu technicznych nowinek pojazd musi być spektakularnie ekologiczny.
Crosslane Coupé taki jest – auto potrzebuje zaledwie 1,1 litra paliwa na 100 km, a do tego emituje o 75 proc. mniej CO2 niż obecne ekologiczne pojazdy.
Jak to jest możliwe? Dzięki opracowanemu od podstaw napędowi hybrydowemu. Składa się on z silnika spalinowego TFSI o poj. 1,5 litra oraz dwóch silników elektrycznych. Moc układu napędowego wynosi 177 KM, a przyspieszenie 0-100 km/h można uzyskać w 8,6 s (w trybie czysto elektrycznym w 9,8 s). Prędkość maksymalna wynosi 182 km/h.
Układ hybrydowy pracuje w kilku trybach. Do prędkości 55 km/h auto napędzają wyłącznie silniki elektryczne. Powyżej tej prędkości zaczyna je wspomagać jednostka spalinowa o mocy 130 KM. Gdy samochód rozpędzi się do 130 km/h, motory elektryczne są odłączane i ładują akumulator. Jeśli jednak zajdzie potrzeba np. gwałtownego przyspieszenia, włączą się automatycznie.
Bardzo ciekawie rozwiązano konstrukcję dachu. Wykonano go ze specjalnego tworzywa, waży zaledwie 10 kg, więc sam kierowca (lub z pomocą pasażera) może go zdjąć i umieścić w specjalnym miejscu nad bagażnikiem (coś na wzór składanego metalowego dachu w kabrioletach). Bagażnik również ma oryginalną konstrukcję – jest wysuwany elektrycznie o 40 cm wraz z oparciami tylnych siedzeń (są one oddzielone od siedzisk), co ułatwia wkładanie bagaży, a także zdejmowanego dachu.
Auto jest lekkie – waży 1390 kg wraz z dużym akumulatorem litowo-jonowym. Redukcja masy była możliwa dzięki zastosowaniu aluminium oraz tworzyw sztucznych, wzmocnionych włóknem węglowym lub szklanym. Audi Crosslane Coupé to auto 4-miejscowe, mierzące 4,21 m długości, 1,88 m szerokości i 1,51 m wysokości. Rozstaw kół – 2,56 m.
Galeria zdjęć
Choć wydawałoby się, że w segmencie SUV-ów wszystko zostało już wymyślone, Audi próbuje udowodnić, że jest inaczej.
Przyszłe Q2 ma mieć hybrydowy napęd, dach typu targa, ultralekką konstrukcję oraz stałe łącze internetowe.
Futurystycznie i interaktywnie. Kierowca Crosslane’a Coupé będzie miał stały dostęp do internetu. Do budowy foteli użyto włókien węglowych.