Może warto samemu wykonać przegląd? Pokażemy, że wcale nie jest to takie trudne. Na koszt przeglądu składają się ceny części zamiennych oraz koszt pracy mechanika i zysk serwisu. Z reguły przegląd techniczny ogranicza się do wymiany oleju, płynów eksploatacyjnych i sprawdzenia działania poszczególnych podzespołów auta. Mechanik wykonując go, opiera się na własnym doświadczeniu lub korzysta z wykazu czynności przeglądowych, który przygotowuje producent dla każdego auta. Zakres prac uzależniony jest od przebiegu lub wieku auta. Listę koniecznych do wykonania czynności znajdziemyw książce obsługi aut, można też o to spytać w warsztacie. Chcąc zrobić przegląd we własnym zakresie, oprócz podstawowych kluczy, musimy mieć specjalistyczne narzędzia. Miejscem pracy może być parking osiedlowy. Do wymiany oleju przyda się kanał lub najazd.Wymiana świecZdejmij przewody zapłonowe, zapamiętując ich kolejność. Do odkręcania świec użyj dobrej jakości klucza (z wkładem gumowym lub magnetycznym). Przed wkręceniem nowej świecy wyreguluj przerwę między elektrodami (wg wartości producenta). Świecę dokręcaj z wyczuciem!Wymiana filtra i olejRozgrzej silnik, by olej dobrze ściekał z miski olejowej. Przed odkręceniem korka spustowego wyjmij bagnet. Spuść zużyty olej do pojemnika. Następnie odkręć filtr. Gdy stary olej spłynie z miski, rozpocznij przykręcanie nowego filtra. Uszczelkę gumową posmaruj cienką warstwą świeżego oleju (najlepiej rozprowadzając go palcem), a następnie dokręć filtr ręką. Rób to z wyczuciem, ale w miarę możliwości jak najmocniej. Przed przykręceniem korka spustowego oczyść jego powierzchnię. Jeśli korek ma podkładkę - wymień ją na nową. Wlewając nowy olej, wyciągnij częściowo bagnet. Zakręć korek wlewowy i uruchom silnik. Kontrolka ciśnienia oleju po chwili powinna zgasnąć. Wyłącz silnik, odczekaj chwilę i sprawdź poziom. Sprawdź, czy nie ma wycieków. Gotowe! Następna taka operacja za rok lub po przejechaniu 15 tys. km.Wymiana filtra powietrzaCzynność ta jest niezwykle prosta. Przy pomocy śrubokręta, klucza płaskiego lub po zdjęciu zatrzasków zdejmij obudowę filtra. Wyjmując stary wkład, rób to ostrożnie, tak by zgromadzone wewnątrz nieczystości nie wpadły do gardzieli gaźnika lub przepustnicy powietrza. Jeśli w obudowie filtra lub wkładzie znajduje się olej, to znak, że pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworów są zużyte i konieczna będzie poważniejsza naprawa w warsztacie. Obudowę oczyść papierem lub czystą szmatką. Pamiętaj, by nowy filtr powietrza umieścić odpowiednią stroną, zgodnie z oznaczeniem na jego obudowie. W starszych konstrukcjach aut na obudowie filtra umieszczony jest przełącznik sterujący ustawieniem klapy doprowadzającej zimne lub ciepłe powietrze. Ustaw ją w zależności od pory roku.
Dasz radę sam
Każdorazowa wizyta w warsztacie kończy się wydatkami rzędu kilkuset złotych, a i tak nie zawsze jesteśmy do końca zadowoleni z usługi. Albo rachunek był za wysoki, albo mechanik przeoczył jakąś niesprawność auta.