Auto Świat EV Testy Jeździliśmy pierwszym elektrycznym dostawczakiem Forda

Jeździliśmy pierwszym elektrycznym dostawczakiem Forda

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Podczas premierowych jazd E-Transitem mieliśmy okazję nie tylko testować elektrycznego użytkowego Forda, ale i zapoznać się z paletą usług Ford Pro zwiększających efektywność pracy flot samochodowych.

Ford E-Transit 1 generacja 2022 (Ford Pro)Żródło: Auto Świat / Ford
  • Akumulator E-Tranista (68 kWh) naładujemy od 15 do 80 proc. pojemności w 34 min.
  • Podczas jazd premierowych uzyskaliśmy średnie zużycie prądu 23 kWh/100 km
  • Ford Pro to unikatowe na rynku samochodów dostawczych rozwiązanie dla flot

Zastanawiacie się pewnie jaki sens mają średniej wielkości samochody dostawcze na prąd, dysponujące zasięgiem ok. 250 km. Przecież żadna firma nie zgodzi się by ich kierowca, jadąc w trasę z Warszawy do Szczecina (570 km), tracił czas na dwukrotne ładowanie. Ale przecież są firmy kurierskie, pocztowe i usługowe, których kierowcy nie robią większych przebiegów niż 150-200 km dziennie. Dla nich właśnie Ford proponuje elektrycznego E-Tranist.

Przeczytaj też:

Pierwszego elektrycznego dostawczaka Forda możemy zamówić z jedną z dwóch jednostek (184 lub 269 KM) przekazującą moc wyłącznie na tylne koła. Znajdujący się pod podłogą akumulator o pojemności użytecznej 68 kWh zapewnia zasięg w zależności od wersji od 240 do 308 km. Możemy go uzupełnić Wallboxem 11 kW (ładowarka pokładowa 11,3 kW) od 0 do 100 proc. w nieco ponad 8 godzin. Wykorzystując stację szybkiego ładowania DC, naładujemy go od 15 do 80 proc. w 34 minuty (maks. moc ładowania 115 kW). Za pośrednictwem nowego systemu multimedialnego SYNC4 lub aplikacji FordPass Pro użytkownik E-Transita możemy stworzyć harmonogram ładowań lub zaprogramować ogrzewanie postojowe.

Ford E-Tranist – bogate wyposażenie standardowe

W wyposażeniu każdego E-Transita znajduje się m.in. klimatyzacja automatyczna, elektryczny hamulec ręczny z funkcją AutoHold, uruchamianie samochodu za pomocą przycisku, pokrętło wyboru przełożeń oraz winylowa podłoga przestrzeni ładunkowej. Ciekawymi elementami opcjonalnymi są: Pro Power OnBoard, czyli gniazdo o mocy do 2,3 kW, które można wykorzystać do zasilania elektronarzędzi oraz funkcja automatycznego hamowania podczas cofania połączona z kamerą 360 stopni.

E-Transity są seryjnie wyposażone w modem FordPass Connect umożliwiający stałą łączność z ekosystemem Ford Pro oraz zdalne aktualizacje oprogramowania. Klienci otrzymują również dożywotnią subskrypcję FordPass Pro lub Ford Pro Telematics Essentials oraz roczny dostęp do sieci ładowania Blue Oval Charging Network. Użytkownicy flotowi otrzymają również roczny bezpłatny dostęp do usługi E-Telematics Ford Pro (przekazuje kompleksowy zestaw danych o pojeździe, w tym lokalizację, zachowanie podczas jazdy, zużycie prądu).

Ford E-Tranist – jeździ lepiej od wersji z dieslem

Podczas premierowych jazd testowaliśmy wariant 350 L2H2. Zachwycił nas nie tylko cichą pracą, ale także świetną dynamiką i niskim zużyciem prądu (23 kWh/100 uzyskane na pusto w ruchu miejskim). Obsługa auta, sposób prowadzenia i, co ważne, pojemność przestrzeni ładunkowej nie odbiegają od wersji spalinowych. Ładowność E-Tranista w zależności od wersji wynosi od 720 kg do 1630 kg, a maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej to 15,1 m3 (w testowanym modelu 9,5 m3).

Ford E-Tranist – dane techniczne

Marka i model Ford E-Transit 350 L2H2
Napęd/silnik na tylne koła/silnik elektryczny umieszczony przy tylnej osi
Moc silnika elektrycznego 184 KM
Maksymalny moment obr. silnika 430 Nm
Akumulator Litowo-jonowy; pojemność 68 kW (netto)
Maksymalna moc ładowania prądem zmiennym AC/stałym DC 11/115 kW
Zasięg wg WLTP 260 km
Wymiary: długość/szerokość/wysokość 5585/2065/2517 mm
Rozstaw osi 3300 mm
Dopuszczalna masa całkowita 3500 kg
Pojemność przestrzeni ładunkowej 9,5 m3
Maksymalna masa holowanej przyczepy 750 kg
Cena wersji van 350 L2H2 od 233 775 zł (netto)

Ford E-Transit – kompleksowe rozwiązanie dla flot

Przy okazji jazd testowych E-Transitem oficjalnie zaprezentowano nowo utworzony dział Ford Pro. Do jego zadań należeć będzie dostarczanie kompleksowych usług dla klientów komercyjnych (flot), zapewniających wsparcie przy kupnie i eksploatacji aut począwszy od finansowania, oprogramowania, ładowania oraz serwisu.

Ted Cannis, dyrektor generalny Ford Pro
Ted Cannis, dyrektor generalny Ford ProŻródło: Auto Świat / Ford

Wkraczamy w erę cyfrową, prowadzenie floty nigdy nie było bardziej skomplikowane. Ford Pro umożliwia przedsiębiorstwom zwiększenie efektywności dzięki kompleksowemu rozwiązaniu oferowanemu przez markę, której można zaufać.

Główne usługi działu Ford Pro:

Zadaniem zespołu Ford Pro Special Vehicles jest doradztwo i dostarczanie produktów i rozwiązań przy adaptacji użytkowych modeli, m.in. zabudów, wyposażenia dodatkowego w tym akumulatorów i układów paliwowych oraz zestawów montażowych dla takich elementów, jak oświetlenie sygnalizacyjne i instalacje elektryczne przyczepy, zarówno dla pojazdów z napędem spalinowym, jak i elektrycznym.

Oprogramowanie Ford Pro Software stanowi połączony ekosystem cyfrowych rozwiązań, który wykorzystuje bieżące dane do integrowania pojazdów, telematyki, procesu ładowania i serwisowania w wydajne platformy, przyjazne dla użytkownika i podnoszące efektywność pracy.

Ford Pro Charging oferuje jedyną w swoim rodzaju usługę obejmującą instalację urządzeń i oprogramowanie zarządzające, które bezproblemowo współpracuje z E-Transitem. Pokładowy system łączności umożliwia wykrywanie potencjalnych problemów, zanim klienci zdadzą sobie z nich sprawę oraz ich rozwiązywanie przy minimalnym zakłóceniu pracy. Ford Pro Charging upraszcza również instalację domowych wallboxów i zarządzaniem procesem ładowania w domach kierowców.

Ford Pro Service to kluczowy element ekosystemu Ford Pro. Gwarantuje maksymalny czas sprawności samochodów poprzez dostęp do danych skomunikowanych pojazdów i dzięki obszernej sieci dealerskiej. Do grupy zadań Ford Pro Service należy flota samochodów Mobile Serwis (zapewni obsługę serwisową w czasie i miejscu dogodnym dla firm) oraz system zdalnej poprawy dyspozycyjności FordLiive (wykorzystuje dane o pojazdach w czasie rzeczywistym, aby komunikować klientów i ich samochody, z dealerami i ekspertami Forda Pro).

Usługa Ford Pro FinSimple to jednolity, przejrzysty i elastyczny plan finansowania zakupu dla małych i średnich flot pojazdów. Obejmie finansowanie zakupu i leasingu samochodów użytkowych z fakturowaniem łączonym, komercyjne linie kredytowe, zarządzanie kontem online oraz możliwość współpracy z ekspertem finansowym

Ford Pro to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w sektorze pojazdów użytkowych. Z usługi tej korzystać mogą nie tylko użytkownicy samochodów elektrycznych, ale także aut z silnikami diesla, benzynowymi, a nawet pojazdy innych marek. W Stanach Zjednoczonych, gdzie Ford Pro został wprowadzony na początku 2022 r., wykazano, że efekt zintegrowania rozwiązań wykorzystujących internetowe narzędzia do zarządzania flotą może obniżyć całkowity koszt posiadania parku samochodowego od 10 do 20 procent.

Ford E-Transit – już niedługo kolejne nowe elektryczne dostawczaki Forda

Po udanym wprowadzeniu nowego modelu E-Transit, na który złożono 5 000 zamówień, zanim rozpoczęto jego produkcję, Ford ogłosił niedawno, że gama Transita obejmie cztery nowe, w pełni elektryczne modele. W 2023 r. zadebiutują jednotonowy Transit Custom i wielozadaniowy Tourneo Custom, natomiast w 2024 r. w ofercie aut użytkowych Forda pojawią się mniejszy Transit Courier i wielozadaniowy Tourneo Courier.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków