Nabywcy nowych samochodów wciąż sceptycznie podchodzą do aut elektrycznych. Niedawna ankieta przeprowadzona przez firmę konsultingową Deloitte wykazała, że tylko 16 proc. z nich kupiłoby samochód elektryczny. Respondenci jako największą wadę podali krótki zasięg takich modeli. Kolejnym powodem, dla którego wielu nie kupuje elektryka, często jest również długi czas ładowania. Nie bez znaczenia pozostaje ograniczona sieć ładowarek i koszty – szczególnie w odniesieniu do szybkich urządzeń prądu stałego. Firma doradcza P3 sprawdziła, które auta elektryczne ładują się najszybciej. Wszystko po to, aby pokazać kierowcom, że są na rynku auta elektryczne, w których uzupełnienie energii jest bardzo szybkie.
Niemiecka firma konsultingowa P3 zbadała niedawno, jak długo poszczególne samochody elektryczne muszą się ładować. Rezultatem jest "wskaźnik ładowania". W jasny sposób opisuje on, jak różni się rzeczywista prędkość ładowania 21 samochodów elektrycznych. Modele podzielone zostały na trzy kategorie, indeks zaczyna się od taniej Dacii Spring i kończy na drogim Porsche Taycan.
Mierzono zdolność do szybkiego ładowania prądem stałym (DC) na stacjach o wysokiej wydajności. Pytanie: który samochód jest w stanie naładować akumulator w ciągu 20 minut tak, żeby rzeczywisty zasięg wzrósł o 300 km? Odpowiedź: tylko Kia EV6 z Korei. Osiągnął nawet 309 km, a tym samym wartość indeksu 1,03 (obliczenie: naładowany zasięg podzielony przez 300). Był to jedyny samochód w teście o wartości indeksu powyżej 1.
Wszystkie pojazdy opanowały umiejętność szybkiego ładowania za pomocą wtyczki CCS i były ładowane i mierzone w tych samych warunkach, w umiarkowanych temperaturach (wiosną), w stacjach ładowania tego samego producenta (maksymalna moc 350 kW). Wyjątek zrobiono dla dwóch Tesli, które zostały zmierzone na własnych ładowarkach Tesli typu V3, ponieważ tylko w taki sposób mogą one uzyskać swoją maksymalną moc ładowania.
Po 10 i 20 minutach osoby testujące zarejestrowały ilość faktycznie pobranej energii elektrycznej (bez strat ładowania) i obliczyły "naładowany zasięg" przy użyciu realnych wartości zużycia na podstawie danych z ekotestu przeprowadzonego z kolei przez organizację ADAC.
Czym indeks ładowania jest lepszy od podawanej przez producenta maksymalnej mocy ładowania? Po pierwsze odnosi się do realnych (a nie teoretycznych) wartości ładowania uzyskanych przez poszczególne auta. Po drugie uwzględnia realne zużycie prądu.
Coś, co zainteresuje wielu kierowców: firma P3 określiła również średnią moc ładowania w zakresie od 10 do 80 procent stanu naładowania baterii (State of Charge, SoC). Jest to zazwyczaj zakres wykorzystywany podczas postojów na dłuższych trasach. Samochody, które mają najwyższą średnią moc ładowania w tym przedziale SoC, są najszybciej gotowe do kontynuowania jazdy.
Mistrzowie ładowania w klasie kompakt
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Volkswagen ID.3 | Hyundai Kona Elektro | Peugeot e-208 GT | Fiat 500e Cabrio | Mini Cooper SE | Dacia Spring | |
---|---|---|---|---|---|---|
Cena od (zł) | 191 290 | 190 900 | 156 600 | 175 400 | 164 900 | 106 900 |
Pojemność akumulatorów (kWh) | 58 | 64 | 50 | 37,3 | 28,9 | 26,8 |
Zużycie na 100 km WLTP (kWh) | 15,2 | 14,7 | 15,4 | 14,6 | 15,2 | 13,9 |
Zużycie na 100 km w ekooteście ADAC (kWh) | 19,3 | 16,7 | 18,7 | 17,4 | 17,6 | 17,9 |
Maksymalna moc ładowania (kW) | 120 | 100 | 100 | 80 | 50 | 30 |
Średnia moc ładowania (kW) | 81 | 65 | 72 | 62 | 46 | 29 |
Uzupełniony zasięg* | ||||||
po 10 minutach | 87 km | 74 km | 81 km | 72 km | 42 km | 30 km |
po 20 minutach | 153 km | 144 km | 130 km | 123 km | 87 km | 59 km |
Indeks ładowania P3 | 0,51 | 0,48 | 0,43 | 0,41 | 0,29 | 0,2 |
*na podstawie zużycia prądu w teście ADAC
Mistrzowie ładowania w klasie średniej
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Kia EV6 RWD | Hyundai Ioniq 5 2WD | BMW i4 eDrive40 | Tesla Model 3 Long Range | Polestar 2 Long Range | BMW iX3 | Tesla Model Y Long Range | Volkswagen id.4 | Mercedes EQA 250 | Renault Megane E-Tech EV60 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Cena od (zł) | 241 900 | 247 900 | 292 500 | 240 990 | brak | 297 000 | 260 990 | 219 490 | 223 500 | 206 900 |
Pojemność akumulatorów (kWh) | 77,4 | 77,4 | 76,6 | 74 | 75 | 73,8 | 77 | 77 | 66,5 | 60 |
Zużycie na 100 km WLTP (kWh) | 16,5 | 17 | 16,1 | 16 | 17,1 | 18,5 | 16,9 | 16,5 | 17,7 | 15,8 |
Zużycie na 100 km w ekooteście ADAC (kWh) | 18,6 | 20,9 | 19,5 | 20,9 | 18,5 | 21,2 | 22,6 | 22,8 | 21,6 | 19,2 |
Maksymalna moc ładowania (kW) | 240 | 240 | 205 | 250 | 205 | 150 | 250 | 135 | 100 | 130 |
Średnia moc ładowania (kW) | 203 | 192 | 136 | 146 | 111 | 123 | 109 | 102 | 100 | 88 |
Uzupełniony zasięg* | ||||||||||
po 10 minutach | 197 km | 164 km | 148 km | 149 km | 128 km | 113 km | 106 km | 94 km | 85 km | 96 km |
po 20 minutach | 309 km | 272 km | 235 km | 221 km | 218 km | 201 km | 175 km | 171 km | 163 km | 160 km |
Indeks ładowania P3 | 1,03 | 0,91 | 0,78 | 0,74 | 0,73 | 0,67 | 0,58 | 0,57 | 0,54 | 0,53 |
*na podstawie zużycia prądu w teście ADAC
Mistrzowie ładowania w klasie wyższej
Mercedes EQS 450+ | BMW iX xDrive50 | Porsche Taycan GTS | Audi e-tron GT quattro | Audi e-tron 55 quattro | |
---|---|---|---|---|---|
Cena od (zł) | 549 300 | 494 000 | 610 000 | 468 000 | ok. 383 000 |
Pojemność akumulatorów (kWh) | 108,4 | 108,8 | 83,7 | 83,7 | 86,5 |
Zużycie na 100 km WLTP (kWh) | 16,9 | 19,5 | 25,9 | 19,6 | 22,4 |
Zużycie na 100 km w ekoteście ADAC (kWh) | 21,5 | 20,4 | 23,2 | 26,3 | 25,8 |
Maksymalna moc ładowania (kW) | 200 | 195 | 270 | 270 | 150 |
Średnia moc ładowania (kW) | 167 | 155 | 227 | 221 | 146 |
Uzupeniony zasięg* | |||||
po 10 minutach | 154 km | 157 km | 183 km | 158 km | 92 km |
po 20 minutach | 275 km | 273 km | 271 km | 237 km | 187 km |
Indeks ładowania P3 | 0,92 | 0,91 | 0,9 | 0,79 | 0,63 |
*na podstawie zużycia prądu w teście ADAC
Co to jest indeks ładowania P3?
Wartość wskaźnika 1,0 w P3 Charging Index odpowiada zdolności pojazdu elektrycznego do naładowania się do zasięgu 300 km w ciągu 20 minut, zapewniając w ten sposób mobilność na długich dystansach, odpowiednią do codziennego użytku z punktu widzenia klienta.
Co wpływa na szybkość ładowania?
Oprócz maksymalnej mocy ładowania i pojemności baterii, prędkość ładowania zależy również od wielu innych czynników. Tylko ładowarki dużej mocy (HPC - High Power Charger) o mocy od 150 do 350 kW oferują duży zasięg w krótkim czasie. Auta z 400-woltową instalacją są wolniejsze, 800-woltowa technologia ładowania pozwala działać znacznie szybciej. Z reguły elektryki ładują się najszybciej w zakresie od 20 do 80 procent pojemności akumulatora. Optymalna temperatura wynosi 20 stopni. Odpowiednio podgrzane lub schłodzone akumulatory (pompa ciepła) również ładują się wydajniej niż niedogrzane.