Koncepcja kompaktowej Kii Niro pasuje do życia codziennego. Pozostaje pytanie: z jakim napędem wybrać tego crossovera? W tym przypadku możemy wybierać spośród trzech rodzajów napędu. Bazowym układem napędowym w niej Kii Niro jest tradycyjna hybryda, kolejną w gamie jest Kia Niro Plug-in, a na szczycie stoi Kia Niro z napędem elektrycznym. Sprawdziliśmy, który rodzaj napędu będzie tańszy w codziennej eksploatacji.
Foto: Auto Bild
Kia Niro
Unowocześniony, zadziorny wygląd, nowa platforma K, wiele systemów wspomagający jazdę — druga generacji Kii Niro jest wyraźnie odświeżona bez zaniedbywania znanych zalet tego modelu. Ilość miejsca absolutnie odpowiada rozmiarowi auta, elementy obsługi są w dużej mierze uporządkowane, a jakość wykonania dobra – nawet jeśli w bagażniku nadal znajduje się wrażliwy na zarysowania plastik. Z drugiej strony wiele innych materiałów zostało wyprodukowanych jako bardzo trwałe.
Foto: Auto Bild
Kia Niro
Jeśli chodzi o silniki, Kia Niro obiera kurs w zieloną stronę. Podobnie jak w przypadku bratniego Hyundaia, dostępne są hybryda plug-in i pełna hybryda. Obie wersje z silnikami spalinowymi mają ze sobą wiele wspólnego, na przykład 1,6-litrowego benzyniaka o mocy 105 KM (z wtryskiem bezpośrednim, jednak – w przeciwieństwie do Tucsona – bez doładowania), napęd na przednie koła i harmonijnie zestrojoną 6-biegową, dwusprzęgłową skrzynię.
Kia Niro PHEV charakteryzuje się zewnętrznym ładowaniem oraz wyższą mocą silnika elektrycznego i większym akumulatorem. Nie tylko jest zauważalnie bardziej dynamiczna, ale może także pokonać około 50 km na samej energii elektrycznej. Pełna hybryda zwykle prosi silnik benzynowy o pomoc już po kilkuset metrach. Czterocylindrówka jest bardziej niż szczęśliwa, ale wydaje się, że mocniej się stara i musi częściej wchodzić na wysokie obroty niż jej odpowiednik w hybrydzie plug-in.
Foto: Auto Bild
Kia Niro EV
Jest to prawdopodobnie jeden z powodów, dla których hybrydowa Kia Niro z prawie 7 l zużytego paliwa na każdych 100 km nie jest mistrzynią oszczędności. Cena za kilometr wychodzi wysoka, ale i tak wygrywa z elektrykiem. W każdym razie Kia Niro plug-in eksploatowana zgodnie z założeniami (40 proc. w trybie elektrycznym) osiąga interesujące wyniki: 3,5 l benzyny + 9,1 kWh prądu na 100/km. Taka kalkulacja się sprawdza. Oczywiście, nasze założenie wymaga mozolnego ładowania akumulatora.
Kia Niro EV jest najdroższa, ale dzięki mocy 204 KM wydaje się znacznie żwawsza i osiąga 100 km/h o wiele szybciej niż jego hybrydowe wersji Kii Niro. Zużycie prądu w teście wypadło przeciętnie, przez co realny zasięg okazuje się o połowę mniejszy i wynosi 300 km. Jeśli chodzi o ładowanie prądem stałym, to osiągana moc 71 kW należy do bardzo spokojnej frakcji. Jest miejsce na poprawę. Do zalet wersji EV zaliczymy duży bagażnik, zaś do wad – kiepskie możliwości holowania przyczepy.
Kia Niro - porównanie kosztów eksploatacji
Kia Niro EV
Kia Niro 1.6 GDI Plug-in-Hybrid
Kia Niro 1.6 GDI hybrid
Silnik
elektryczny, synchroniczny
benz. R4 1.6 (105 KM) + elektr. (115 KM)
benz. R4 1.6 (105 KM) + elektr. (60 KM)
Moc
150 kW (204 KM)
135 kW (183 KM) przy 5700 obr./min
104 kW (141 KM) przy 5700 obr./min
Moment obrotowy
255 Nm
265 Nm
265 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,8 s
9,6 s
10,4 s
Prędkość maksymalna
167 km/h
168 km/h
165 km/h
Napęd/skrzynia biegów
na przednie koła/przekładnia red.
na przednie koła/6b dwusprzęgłowa
na przednie koła/6b dwusprzęgłowa
Testowe zużycie
24,0 kWh/100 km
3,5 l + 9,1 kWh/100 km (60 proc. hybryda/40 proc. elektr.)
6,9 l/100 km
Zasięg
310 km
637 km + 48 km zasięg EV
605 km
Akumulator/zbiornik paliwa
64,8 kWh
11,1 kWh/37 l
1,3 kWh/42 l
Długość/szerokość/wysokość
4420/1825/1570 mm
4420/1825/1560 mm
4420/1825/1560 mm
Rozstaw osi
2720 mm
2720 mm
2720 mm
Pojemność bagażnika
20 + 475-1392 l
348-1342 l
425-1445 l
Prześwit
150 mm
160 mm
160 mm
Masa własna rzeczywista/ładowność
1723/477 kg
1566/494 kg
1459/481 kg
Holowanie/obciążenie haka
750/100 kg
1300/100 kg
1300/100 kg
Cena bazowa
198 900 zł
160 200 zł
128 400 zł
Koszty eksploatacji (60 tys. km/4 lata)
Benzyna
–
8 316 zł
27 324 zł
Energia elektryczna
31 680 zł
2 839 zł
–
Ubezpieczenie OC (1. rok/4
lata)
675/2700 zł
588/2352 zł
588/2352 zł
Ubezpieczenie AC (1. rok/4
lata)
3116/12 464 zł
2470/9880 zł
1880/7520 zł
Łącznie
46 844 zł
23 387 zł
37 196 zł
Koszt 1 km
0,78 zł
0,39 zł
0,62 zł
Cena benzyny: 6,60 zł/l; energia elektryczna dla hybryd plug-in: 1,30 zł/kWh (częstsze ładowanie w domu lub stacjach o mniejszej mocy); energia elektryczna dla elektryków: 2,20 zł/kWh (częstsze ładowanie w stacjach o dużej mocy).
Kia Niro koszty eksploatacji - naszym zdaniem
Najniższy koszt w przeliczeniu na kilometr, najdłuższy zasięg i zrównoważone wrażenia z jazdy sprawiają, że to Kia Niro plug-in hybrid jest naszą faworytką. Tak, Kia Niro EV wykazuje więcej temperamentu, ale wymaga dużej cierpliwości podczas podróży.