• Hybryda powinna zdeklasować trzycylindrowe turbo Peugeota i zdetronizować dwulitrową benzynę Mazdy pod względem spalania. Czy to się uda?
  • Żeby auto mogło nosić miano rodzinnego SUV-a, to oprócz przestronnej kabiny musi jeszcze mieć odpowiednio duży bagażnik. Jednemu z konkurentów to się nie udało...
  • Honda nadal oferuje samochody z bakiem pod przednimi fotelami i tylnymi siedzeniami z unoszonymi do góry siedziskami. W poprzek wejdzie nawet rower!
  • Pod względem ilości miejsca na tylnej kanapie jedno z tych trzech aut oferuje komfort dyrektorskiej limuzyny. Zaraz dowiecie się, które!
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Kompaktowy SUV z kanapą przestronną jak w limuzynie? A przynajmniej w zakresie ilości miejsca na nogi? To możliwe. Wystarczy zamówić ten samochód i poczekać cierpliwie na dostawę do salonu. Mówimy tu o Hondzie HR-V z bakiem paliwa pod przednimi fotelami oraz ze sprytnym systemem składania siedzeń.

Trzecia generacja SUV-a Hondy dostępna jest już wyłącznie z półtoralitrowym silnikiem benzynowym bez turbo, dostarczającym napęd na przednie koła za pomocą przekładni elektrycznej (hybryda szeregowa) oraz – w szczególnych warunkach, typu jazda ze stałą wysoką prędkością – przez jedno stałe przełożenie mechaniczne. Pojazd o długości 4,34 metra wyraża pomysł Hondy na zgrabne, praktyczne auto bez specjalnych fajerwerków. Czy Mazda i Peugeot ulegną urokowi technologicznemu nowej hybrydowej Hondy?

Mimo ciągle rosnących cen na nowe samochody musimy zachować jakieś rozsądne, relatywne podejście wobec stosunku ceny auta do jego wartości praktycznej, żeby móc oceniać nowe produkty koncernów motoryzacyjnych. Skoro dziś za dobrze wyposażonego kompaktowego hatchbacka trzeba zapłacić nawet sto tysięcy złotych, to możemy założyć, że trzy prezentowane SUV-y oferują niezłe walory praktyczne i dobrą jakość w stosunku do swoich cen.

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - z przodu jest dużo miejsca

Pod względem przestronności wiele zależy od tego, gdzie zechcecie usiąść. Z przodu miejsca nie zabraknie w żadnym z trzech prezentowanych samochodów, ale z tyłu już nie będzie tak wesoło. Tutaj powraca problem Mazdy z uzyskaniem choćby przyzwoitej przestronności na tylnej kanapie, który pojawił się wraz z premierą obecnej „trójki”, bo z tyłu jest w niej wręcz klaustrofobicznie ciasno. Testowane CX-30 ma mniejszy rozstaw osi od „trójki”, ale i tak jest on największy w porównaniu, podobnie jak i długość samochodu. I co z tego mamy?

Nic.

W Maździe jest najciaśniej na kanapie, szybko też zabraknie na niej miejsca na nogi. A szkoda, bo poza tym kanapa ma odpowiednio wysokie siedzisko i potencjał do zapewnienia godnych warunków podróżowania w drugim rzędzie. Niewiele lepiej będzie w Peugeocie, w którym zaskakuje niespotykanie wąskie wnętrze, przypominające miejskie auto koncernu – 208.

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - z tyłu Honda ma przewagę

Tylna kanapa HR-V to zupełnie inna bajka. I inna klasa – takiej ilości miejsca na nogi nie powstydziłaby się limuzyna klasy wyższej, chociaż kabina jest, niestety, dosyć wąska, a nad głową szybko kończy się zapas przestrzeni. Zupełnie jakby nie można było przesunąć granicy opadania dachu o te pięć centymetrów do tyłu. Ale na tle rywali poczucie przestrzeni jest rewelacyjne. Do tego dochodzą duże okna boczne, wpuszczające do wnętrza dużo światła, a także najwygodniejsze zajmowanie miejsc przez duży otwór drzwiowy. Brawa dla Hondy!

Honda HR-V - schemat wymiarów Foto: Auto Świat
Honda HR-V - schemat wymiarów

A dopiero zaczynamy te pochwały, bo HR-V ma jeszcze „magiczny” system składania tylnych siedzeń i pojęcie „magii” jest tutaj jak najbardziej na miejscu. Pomysł na unoszone do góry siedziska jest naprawdę genialny, na upartego w poprzek kabiny wejdzie nawet rower. Niestety, oczekiwań nie spełnia bagażnik SUV-a Hondy, bo 335 litrów to bardzo mało, nawet gdyby HR-V było niewielkim autem miejskim. To „zasługa” napędu hybrydowego, bo baterię trzeba było gdzieś zamontować, a pod siedziskiem kanapy się nie dało, gdyż cenny patent „magicznych siedzeń” przeszedłby szybko do historii.

Honda nie pozwala także ciągnąć przyczepy, a to w SUV-ie istotna wada. Widocznie przekładnia elektryczna nie byłaby w stanie wytrzymać takiego długotrwałego obciążenia – czyli mamy już pierwszy poważny minus ekologicznej techniki napędowej. Mazda i Peugeot wezmą na hak po ponad tonie, a pojemności bagażników przekraczają 400 litrów.

Pod względem doboru materiałów wykończeniowych Honda daje radę. Kierownica, panel obsługi klimatyzacji, dysze wentylacji – wszystkiemu poświęcono dużo uwagi. Ale HR-V nie jest na rynku samotnym graczem. I tak, Mazda CX-30 nie ma problemu ze stawieniem czoła hondowskiej jakości wykończenia, co więcej, pokazuje, że japońskie auto popularnej marki może mieć wnętrze godne klasy premium. Peugeot postawił na różnorodność wzorniczą i materiałową, ale udało mu się to zrealizować ze smakiem i kabina nie wydaje się tania. 2008 jest natomiast najbardziej zawiłym (menu dotykowe) i specyficznym w obsłudze oraz ergonomii (zegary nad kierownicą) zawodnikiem.

Mazda CX-30 - schemat wymiarów Foto: Auto Świat
Mazda CX-30 - schemat wymiarów

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - odmienne style jazdy

A jak wygląda przyjemność z jazdy? Te trzy auta jeżdżą tak różnie, jak odmienne są ich układy napędowe. W Hondzie pracuje 107-konny silnik benzynowy, który przy wsparciu baterii (jeżeli jest w niej odpowiedni zapas energii) jest w stanie dostarczyć do połączonego z przednimi kołami silnika elektrycznego 131 koni mechanicznych mocy systemowej. Mechanicznej skrzyni biegów tutaj nie ma – Honda jeździ jak spalinowo-elektryczna lokomotywa, czyli za „przełożenie” odpowiada układ generator–silnik elektryczny. Jak to działa?

W mieście – znakomicie. Sprint do setki zabiera 9,4 sekundy i żaden z konkurentów nie dorównuje tu Hondzie. Ale w HR-V wyraźnie zaoszczędzono na materiałach wygłuszających napęd, który dodatkowo po wyczerpaniu się rezerwy energetycznej elektrycznego „dopalacza” na autostradzie szybko traci parę. Hybryda Hondy najlepiej poczuje się podczas spokojnej, płynnej jazdy i dotyczy to także zawieszenia, które niby jest przyjemnie miękkie, ale przy pierwszej próbie wykonania dynamicznego manewru szybko się przekonacie, że nie jest w stanie utrzymać w ryzach ruchów karoserii na tyle, żeby nie naruszyć spokoju podróżnych. Podsumowanie jazdy na stacji paliw przynosi średnie spalanie w wysokości 6,8 l/100 km – to obiecujący wynik, ale...

Mazda ma znacznie prostszą miękką hybrydę i duży, dwulitrowy silnik, a pali zaledwie o 0,4 l/100 km więcej, zachowując znacznie lepszą dynamikę podczas jazdy autostradowej. Ale teraz zajmiemy się Peugeotem. Na tle Hondy 2008 jeździ energicznie, ale nie nerwowo. Chętnie powitalibyśmy tutaj układ kierowniczy o charakterystyce dającej lepsze wyczucie samochodu. Trzycylindrowe turbo 1.2 z potencjałem 131 koni mechanicznych napędza poprzez tradycyjny, hydrokinetyczny, ośmiobiegowy automat leciutkie, ważące zaledwie 1266 kilogramów auto.

Peugeot 2008 - schemat wymiarów Foto: Auto Świat
Peugeot 2008 - schemat wymiarów

Osiągi powinny być zatem rakietowe. Nie są, ale francuskie auto przyspiesza płynnie i przyjemnie, bez drażniących uszy rezonansów w kabinie, a do zadziornego charakteru samochodu pasuje dość jędrne resorowanie. Jedyny minus to spalanie – 7,6 l/100 km jak na tak małą pojemność silnika to... No właśnie, to nie jest dużo. Przecież mówimy o SUV-ach. To tylko rywale okazali się bardzo oszczędni.

I tu wkracza do gry Mazda ze swoim uporem do doskonalenia technologii, w starciu z którą konkurencja już dawno się poddała. Jej dwulitrowy wolnossący silnik o mocno skryzowanej mocy – do zaledwie 122 koni mechanicznych – ma na tle rywali deficyt momentu obrotowego na niskich i średnich obrotach, ale mimo takiej charakterystyki, wymagającej jazdy w górnych rejestrach obrotomierza, spala w teście zaledwie 7,2 l/100 km. Manualna przekładnia dzięki precyzyjnemu prowadzeniu dźwigni dostarczy fanom ręcznej zmiany biegów dodatkowej przyjemności na tle automatycznych rywali, a odgłosy pracy silnika zostały bardzo dobrze wyciszone.

Mazda z automatem nie była dostępna do testu, a próbę elastyczności przeprowadziliśmy we wszystkich autach, używając pełnej dostępnej mocy, czyli w Maździe zmienialiśmy biegi przy obrotach mocy maksymalnej, a w Hondzie i Peugeocie po prostu wciskaliśmy gaz do podłogi. W każdym razie Mazda w zakresie jazdy notuje wyraźną przewagę: ma precyzyjny układ kierowniczy i nie przeszkadza jej to w tym, żeby być lekką w prowadzeniu, a to duża sztuka. Napęd wydaje się jeszcze lepiej wyciszony, niż podpowiadają to pomiary hałasu. A hamulce są bardzo skuteczne nawet na tle nieźle hamujących rywali. A teraz - pora na tabele, czyli twarde dowody na to, co zobaczycie na podium.

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Mazda Honda Peugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 3,3 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 9,4 s 9,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,3 s 16,5 s 16,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,3 s 5,2 s 5,4 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 7,3 s 7,4 s 7,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 1430/497 kg 1388/482 kg 1266/474 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 61/39 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,4 m 11,4/11,6 m 11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 33,8 m 36,9 m 35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,1 m 35,8 m 34,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 58 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 67 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 71 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 7,2 l/100 km 6,8 l/100 km 7,6 l/100 km
Zasięg 710 km 590 km 570 km

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta CX-30 HR-V 2008
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy/R4/16 benzynowy/R4/16 + elektr. benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa 1998 cm3 1498 cm3 1199 cm3
Moc maksymalna 122 KM/6000 obr./min 131 KM (systemowa) 131 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 213 Nm/4000 obr./min 253 Nm (systemowy) 230 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna 186 km/h 170 km/h 196 km/h
Skrzynia biegów/napęd manualna 6-bieg./przedni aut. e-CVT/przedni aut. 8-biegowa/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa 430-1406/51 l 335-1305/40 l 405-1467/44 l
Marka i model opon testowanego auta Falken Azenis FK510 SUV Michelin Primacy 4 Michelin Primacy 4
Rozmiar opon testowanego auta 215/55 R 18 225/50 R 18 215/55 R 18
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 134 g/km; S 121 g/km; S 136 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1300/600 kg brak możliwości holowania 1200/640 kg

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie CX-30 HR-V 2008
Wersja 2.0 e-Skyactiv G Hikari 1.5 e:HEV Advance 1.2 PureTech EAT8 GT Pack
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S
Elektrycznie podnoszona/opuszczana klapa bag. S S N
Światła przeciwmgielne/LED N/S (matrycowe) S/S S/S
Klimatyzacja aut./elektrochromatyczne lusterko S (2-strefowa)/S S (2-strefowa)/S S (1-strefowa)/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S S/S
Elektrycznie sterowane fotele/skóra 8000 zł (za 2 opcje) N/S (półskóra eko) 3500 zł (za 2 op., pakiet)
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/S/S S/S/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne S/S/S S/S/S S/S/S
Kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy S/S S/S S/S
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna S/S/990 zł N/S/N N/S/N
Podgrzewane fotele p/t/kierownica/szyba S/N/S/N S/N/S/N 3500 zł (pak.)/N/N/400 zł
Adaptacyjne zawieszenie/automat parkujący N/N N/N N/1000 zł
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu S/S S/S S/N
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/S (360 stopni) S/S/S S/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/S S/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/S S/S
Wykrywanie ruchu poprzecznego z tyłu/z przodu S/S S/N N/N
Autonomiczne hamowanie podczas cofania S S N
Monitoring zmęczenia kierowcy S N S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2800 zł/S (18 cali) 3000 zł/S (18 cali) S lub 2300 zł*/S (18 cali)

*bazowy lakier metalizowany „Pomarańczowy Fusion” bez dopłaty, pozostałe lakiery metalizowane za 2300-2900 zł.

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny CX-30 HR-V 2008
Cena wyjściowa 127 900 zł 141 400 zł 130 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 5 lat 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km co 20 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 136 890 zł 141 400 zł 135 800 zł

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Mazda Honda Peugeot
Przestronność z przodu 40 27 26 28
Przestronność z tyłu 30 21 25 21
Pojemność bagażnika 25 18 15 17
Ładowność 15 12 12 12
Widoczność 20 12 14 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26 25
Ergonomia obsługi 20 16 16 12
Jakość wykończenia 20 16 15 16
Suma punktów 200 149 149 145
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Mazda Honda Peugeot
Przyspieszenie 25 17 17 17
Elastyczność 25 22 22 22
Poziom hałasu 15 12 10 12
Skrzynia biegów 15 9 12 11
Zachowanie na drodze 30 27 23 26
Komfort jazdy 30 23 20 22
Układ kierowniczy 15 14 12 13
Średnica zawracania 5 4 4 4
Skuteczność hamulców 40 37 32 35
Suma punktów 200 165 152 162
Koszty Maks. pkt. Mazda Honda Peugeot
Cena po doposażeniu 50 43 42 43
Zużycie paliwa 30 24 25 23
Wyposażenie – komfort 50 36 27 30
Wyp. – bezpieczeństwo 40 33 30 26
Ubezpieczenia 10 8 8 8
Gwarancja 15 10 14 8
Przeglądy 10 7 7 7
Suma punktów 205 161 153 145
Wynik końcowy 605 475 454 452
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Test spalania - Honda, Mazda i Peugeot Foto: Auto Świat
Test spalania - Honda, Mazda i Peugeot

Stare czasy cyklu NEDC wracają? Czy zmora zaniżanego katalogowego spalania naprawdę nigdy się nie skończy? Chyba prędzej Bruksela zakaże produkcji samochodów spalinowych, niż pojawi się test spalania dający niezawodnie wiarygodne wyniki. A wydawało się, że WLTP się sprawdzi...

Honda CR-V, Mazda CX-30 i Peugeot 2008 - Naszym zdaniem

Oto, jaki mamy finał: wyraźna przewaga najbardziej dopracowanej Mazdy i prawie równe wyniki punktowe Hondy i Peugeota. Jeżeli ktoś szuka auta rodzinnego... Sami widzicie: Honda ma superprzestronną tylną kanapę, ale mikry bagażnik nie pozwala nazwać jej autem rodzinnym. W Peugeocie i Maździe przeszkadza w tym z kolei ciasnota w drugim rzędzie. Napędy bardzo się różnią – jazda próbna obowiązkowa. Chyba że ktoś już ma swojego faworyta.