Auto Świat Testy Porównania samochodów Małe SUV-y, które zdobywają świat: Ford Puma, Mazda CX-3, Nissan Juke i Peugeot 2008

Małe SUV-y, które zdobywają świat: Ford Puma, Mazda CX-3, Nissan Juke i Peugeot 2008

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Napęd na cztery koła? Mocny diesel? Duża masa? Przecież to bez sensu, skoro te auta i tak będą jeździły głównie w mieście. Testujemy cztery małe SUV-iki, które szturmem zyskują popularność!

Porównanie: Ford Puma, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008
Auto Bild
Porównanie: Ford Puma, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008
  • Wśród tych SUV-ów są auta rodzinne jak również takie, które ze względu na ciasnotę z tyłu wypada zaklasyfikować do pojazdów typu 2+2. Wiesz już, które?
  • Czy dwulitrowy silnik czterocylindrowy bez turbo spali więcej, niż trzy doładowane cylindry o pojemności (razem...) jednego litra?
  • Różnice w elastyczności podczas pomiarów drogowych okazały się bardzo duże
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Załóżmy zupełnie bezkrytycznie, że SUV-y są kumplami codzienności. Popatrzmy na nie i udajmy, że nigdy w nich nawet nie siedzieliśmy. Z czym nam się kojarzą te samochody?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Na przykład z komfortem. Bo przecież na pewno siedzi się w nich tak przyjemnie wysoko, wszystko widzi, jeździ komfortowo i ma się poczucie bezpieczeństwa. W takiej sytuacji mali przedstawiciele tego gatunku z napędem na przednie koła i skromnym silnikiem benzynowym powinni być najlepszymi przyjaciółmi, jakich można sobie wyobrazić, nieprawdaż? Tylko że...

Przeczytaj też:

To nie takie proste!

Te SUV-iki mają nadwozia o kompaktowych rozmiarach, ale nie wszystkim producentom udało się wygospodarować miejsce dla pasażerów na tylnej kanapie na tyle duże, aby mogli tam wygodnie podróżować.

A przecież to nie są auta dwudrzwiowe, dwoje tylnych drzwi sugeruje wręcz ich rodzinny charakter. I tu zaczynają się schody. Jednym zawodnikom tego porównania udało się pokazać rodzinny charakter, innym czegoś zabrakło i muszą nosić miano lifestylowych miejskich SUV-ów. Ale akurat ich producenci z premedytacją stworzyli produkty dla niszowej klienteli.

1. Ford Puma 1.0 EcoBoost

Ford Puma 1.0 EcoBoost
Ford Puma 1.0 EcoBoostAuto Bild

Ford Puma to wyjątkowo zwinny typ - bezpośredni układ kierowniczy zapewnia spontaniczną reakcję na każdy nawet najmniejszy ruch kierownicą.

Ford Puma 1.0 EcoBoost - fotel kierowcy
Ford Puma 1.0 EcoBoost - fotel kierowcyAuto Bild

Siedzenia przednie dobrze trzymają plecy na zakrętach, także z tyłu wygodnie dzięki największej ilości miejsca na nogi w tym porównaniu...

Ford Puma 1.0 EcoBoost - tylna kanapa
Ford Puma 1.0 EcoBoost - tylna kanapaAuto Bild

...jednak brakuje zapasu przestrzeni nad głowami jadących na tylnej kanapie Forda.

Ford Puma 1.0 EcoBoost - silnik
Ford Puma 1.0 EcoBoost - silnikAuto Bild

Żywiołowy silnik rozwija 210 Nm – to pasuje do charakteru Pumy. Zasadniczo Ford od lat buduje wielokrotnie nagradzane silniki trzycylindrowe. W Pumie jednak jest pewne „ale”. Otóż litrowa jednostka w niskim zakresie obrotów i na wysokim biegu – w końcu chcemy się poruszać oszczędnie, wykorzystując elastyczność nowoczesnego silnika turbo – potrafi nieprzyjemnie buczeć.

Nie jest to jakieś nowe zjawisko, bo spotkacie się z nim również w przypadku konstrukcji innych marek, np. w niektórych autach z Grupy Volkswagena z silnikiem 1.0 TSI. Z kolei mechanizmowi wybierania biegów przydałby się wyraźniejszy opór po wbiciu przełożenia, natomiast zawieszenie powinno delikatniej reagować na łaty asfaltu – albo wybierzcie po prostu opony o wyższym profilu, bo nasz testowy egzemplarz miał naleśnikowate „18-ki”.

Co zwróciło naszą uwagę i nam się spodobało: układ kierowniczy ma bardzo bezpośrednie przełożenie, to nadaje Pumie niezwykłą zwinność. Korekty kursu na pofalowanym asfalcie skutkują, niestety, pewną nerwowością prowadzenia. Silnik okazuje się szczególnie oszczędny, a pod obciążeniem jest dobrze wygłuszony – litrowy EcoBoost w rzadko którym aucie Forda sprawdza się tak dobrze.

Ford Puma 1.0 EcoBoost - kokpit
Ford Puma 1.0 EcoBoost - kokpitAuto Bild

Wirtualny kokpit, duży ekran centralny, a do tego wygodny w obsłudze panel klimatyzacji z bezcennymi przyciskami i pokrętłami. Ford zna umiar w czynieniu auta dotykowym i między innymi za to go szanujemy.

Ford Puma 1.0 EcoBoost MHEV
Ford Puma 1.0 EcoBoost MHEVAuto Bild

Nie licząc deficytu miejsca nad głowami pasażerów tylnych, wszyscy jadący Fordem Pumą mogą liczyć na dobre warunki podróżowania. Siedzisko tylnej kanapy dobrze podpiera uda, nie brakuje miejsca na nogi. Jak na auto o długości 4,2 m jest naprawdę przestronnie.

Plusy:

  • zwinne, sportowe zachowanie podczas jazdy
  • oszczędny silnik z miękką hybrydą przekonuje dynamiką
  • wygodna kabina, dużo miejsca na nogi z tyłu
  • 5 lat gwarancji

Minusy:

  • zbyt sztywne zawieszenie
  • nieprzyjemne buczenie silnika na niskich obrotach
  • niewiele miejsca nad głową z tyłu

Podsumowanie:

Ford solidnie dołożył do pieca - bo to nie jest jedyny segment rynku, w którym jego pojazdy potrafią wygrywać porównania. Bardzo kompetentny mały SUV!

Ocena: 453/620

2. Peugeot 2008 1.2 PureTech

Peugeot 2008 1.2 PureTech
Peugeot 2008 1.2 PureTechAuto Bild

Peugeot wygląda potężnie, ale 2008 to mały SUV. Na szczęście, warunki podróżowania w kabinie są przyzwoite. Przy takiej długości auta to solidny atut.

Peugeot 2008 1.2 PureTech - fotel kierowcy
Peugeot 2008 1.2 PureTech - fotel kierowcyAuto Bild

Te fotele wyglądają jak w aucie klasy GTI - chociaż rodzinny SUV-ik 2008 z pewnością do takich nie należy, to można liczyć i na wygodę siedzenia, i na dobrą elastyczność silnika.

Peugeot 2008 1.2 PureTech - tylna kanapa
Peugeot 2008 1.2 PureTech - tylna kanapaAuto Bild

Z tyłu jest w miarę wygodnie, ale najpierw trzeba zająć miejsce, a to może wymagać nieco gimnastyki - linia drzwi jest nisko, a kanapę częściowo przysłania krawędź otworu drzwiowego. Można się przyzwyczaić.

Peugeot 2008 1.2 PureTech - silnik
Peugeot 2008 1.2 PureTech - silnikAuto Bild

Podczas jazdy 2008 serwuje niezbyt spektakularne wrażenia, co jednak nie oznacza nic złego. Zawieszenie pracuje przyjemnie miękko, silnik cicho i dźwięcznie brzmi, ma subiektywnie najwięcej mocy w tym gronie. Powinien jednak zużywać mniej paliwa. „2008-ce” brakuje także zwinności.

Peugeot 2008 1.2 PureTech - silnik
Peugeot 2008 1.2 PureTech - silnikAuto Bild

Można by go nazwać dziwacznym. Albo chociaż oryginalnym. Na pewno 2008 jest autem innym niż wszystkie, ale aby się o tym przekonać, trzeba zająć miejsce w kokpicie. Nawet pozycja za kierownicą jest tu szczególna. Mimo podwyższonej perspektywy na otoczenie w samochodzie siedzi się bardzo sportowo, a kierownicę trzeba trzymać na kolanach, żeby w pełni podziwiać zegary.

Zegary, które jedni pokochają, a inni znienawidzą – jednak ci drudzy po prostu nie kupią sobie Peugeota 2008, więc wszystko pozostanie w porządku. Wirtualne zegary mają oryginalną trójwymiarową grafikę, która naszym zdaniem dość mocno odciąga uwagę kierowcy od drogi. Poszczególne menu (klimatyzacja itp.) można wywoływać na ekranie szykownymi przyciskami. Lewarek zmiany biegów stoi wysoko i jest poręczny.

Peugeot 2008 - Schemat Wymiarów
Peugeot 2008 - Schemat WymiarówAuto Bild

Z tyłu mniej miejsca na nogi niż w Fordzie, ale za to więcej nad głowami jadących - teoretycznie to dobre wieści dla wysokich pasażerów, ale oni będą mieli problem z wciskaniem kolan w fotel kierowcy.

Plusy:

  • niezłe osiągi
  • cichy silnik
  • bogate wyposażenie z zakresu komfortu
  • dobra widoczność

Minusy:

  • wsiadanie z tyłu utrudnione
  • niejasna koncepcja obsługi
  • bardziej spragniony od reszty

Podsumowanie:

Drapieżny wizualnie, wystarczająco dynamiczny podczas wyprzedzania - jednak Forda nie udało mu się tym razem wyprzedzić. Pozycja za kierownicą 2008 jest szczególna: kupowanie rozpocznij od przymiarki w salonie.

Ocena: 432/620

3. Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-GAuto Bild

Mazda to niewątpliwie jeden z bardziej eleganckich i subtelnie wystylizowanych SUV-ów tej wielkości. Jeżeli ktoś "kupuje oczami" to pokusa będzie trudna do odparcia.

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G - fotel kierowcy
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G - fotel kierowcyAuto Bild

Wieść niesie, że Mazdy mają krótkie siedziska foteli i niewystarczająco podpierają nogi. Ale czy ci, którzy to tak swobodnie powtarzają wiedzą, że Japończycy przy okazji liftingu swoich modeli potrafią wymienić im fotele na nowe? Te w CX-3 rzeczywiście nie są zbyt obszerne, ale za to wygodne.

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G - miejsca tylne
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G - miejsca tylneAuto Bild

Pamiętacie, jak na początku wspominaliśmy o autach 2+2 w tym porównaniu? Mazda to jedno z nich. Drugiego zapewne już się domyślacie.

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G - silnik
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G - silnikAuto Bild

Mazda wiele rzeczy robi inaczej. Na przykład napęd: zamiast turbomaszynki z małą pojemnością skokową i trzema cylindrami jak u rywali, robotę pod maską wykonuje dobrze odżywiony, wolno oddychający dwulitrowy agregat. Wydech też jest swobodniejszy za sprawą braku filtra cząstek stałych.

Dzięki temu Mazda robi wrażenie solidniejszej i dojrzalszej. Moc rozwijana w przyjemnie linearny sposób, choć na niskich i średnich obrotach rzeczywiście mniej dynamicznie niż u rywali. Co ciekawe, w CX-3 dwulitrowy silnik, znany z innych modeli Mazdy (występował w wielu wariantach mocy), ma znacznie niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego, powinien więc być całkiem elastyczny. Sam silnik może i tak, ale zbyt długie przełożenia skrzyni biegów podcinają mu niepotrzebnie skrzydła. Do silnika Mazdy pasuje lekko pracujący lewarek z jasno wyznaczonymi oporami i mimo długich biegów pędzenie CX-3 po całej skali obrotomierza daje wiele frajdy.

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G - kokpit
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G - kokpitAuto Bild

Mały feler w kokpicie: na dole, po prawej stronie dużej tarczy obrotomierza ukryto wskaźnik prędkości, naszym zdaniem za mały. Poza tym w „japończyku” wszystko zaprojektowano w przemyślany sposób. Nie pomyślano tylko o pasażerach z tyłu...

Mazda CX-3 - schemat wymiarów
Mazda CX-3 - schemat wymiarówAuto Bild

Z przodu przyzwoicie, ale z tyłu - ciasno. Mazda niespecjalnie może się pochwalić osiągnięciami w dziedzinie efektywnego wykorzystania miejsca, jakie aut zajmuje na drodze. Rozstaw osi wynosi 2570 mm - tyle samo, co w Maździe 626 z 1988 roku. Po co o tym piszemy? Cóż... W CX-3 jest z tyłu bardzo ciasno, a 626 miała ogromną i bardzo wygodną kabinę. Gdzie tu jest postęp?

Plusy:

  • czterocylindrowy silnik
  • klarowna koncepcja obsługi
  • przyjemny mechanizm zmiany biegów
  • płynnie rozwijana moc silnika

Minusy:

  • relatywnie słaba elastyczność
  • najwyższy bieg ma zbyt długie przełożenie
  • ciasna tylna kanapa

Podsumowanie:

Jeżeli mielibyśmy wybierać miss foto tego porównania, Mazda miałaby duże szanse, chociaż może nie w tym nijakim, asfaltopodobnym kolorze. Świetny silnik - zbyt długie biegi niepotrzebnie podcinają mu skrzydła, ale to znakomity napęd.

Ocena: 431/620

4. Nissan Juke 1.0 DIG-T

Nissan Juke 1.0 DIG-T
Nissan Juke 1.0 DIG-TAuto Bild

Oto najbardziej zbuntowany SUV wszystkich kategorii wagowych. Wygląd mówi wszystko. A może... Właśnie nie?

Nissan Juke 1.0 DIG-T - fotel kierowcy
Nissan Juke 1.0 DIG-T - fotel kierowcyAuto Bild

Sportowe fotele pasują do zawadiackiego wyglądu, ale niekoniecznie do temperamentu litrowego silniczka.

Nissan Juke 1.0 DIG-T - miejsca tylne
Nissan Juke 1.0 DIG-T - miejsca tylneAuto Bild

Masz klaustrofobię? Nie wsiadaj do Juke'a z tyłu. Powierzchnia szyb bocznych jest tam naprawdę symboliczna.

Nissan Juke 1.0 DIG-T - silnik
Nissan Juke 1.0 DIG-T - silnikAuto Bild

Juke to całkiem sympatyczny samochód! Wygląda tak dziwacznie i odważnie, że można go albo bardzo polubić, albo... Albo nie. Tym, którzy zakochają się w jego nonszalanckim i zawadiackim stylu, z pewnością nie będzie przeszkadzało potykające się o nierówności jezdni resorowanie, które niby czyni swoją powinność przyzwoicie, jednak brakuje mu harmonii w działaniu.

Amatorom seksapilu Nissana nie przeszkodzą w pielęgnowaniu uczucia również hamulce, bo przecież jeżdżąc tylko jednym autem, nie mamy porównania z innym w tych samych warunkach drogowych, a poza tym pełne awaryjne hamowanie zdarza się rzadko – i oby jak najrzadziej, bo Juke ma najsłabsze hamulce w próbie na zimno w teście.

Jego napęd pracuje kulturalnie, ale niestety, brakuje mu pary na niskich obrotach, co odczujemy już podczas ruszania, a potem przy wyprzedzaniu. Żeby motor wygrzebał się wtedy z niskich obrotów, potrzeba (za dużo) czasu, by turbina zdążyła nabrać obrotów. Klaustrofobiczne miejsca tylne i bardzo kiepska widoczność do tyłu nie dodają Juke’owi atutów. Ale z jakiegoś powodu klienci bardzo lubią ten model.

Nissan Juke 1.0 DIG-T - kokpit
Nissan Juke 1.0 DIG-T - kokpitAuto Bild

Kokpit obecnego Juke'a jest znacznie przyjemniejszy od tego w poprzedniej generacji modelu. W testowanej specyfikacji deskę rozdzielczą pokrywa miękki materiał.

Nissan Juke - schemat wymiarów
Nissan Juke - schemat wymiarówAuto Bild

Mimo iż wyniki pomiarów miejsc tylnych nie imponują "na papierze", to w rzeczywistości subiektywne wrażenie jest jeszcze gorsze. Na tylnych miejscach Juke'a panuje klaustrofobiczna ciasnota. No ale czy to nie miało być właśnie takie lifestylowe ujęcie małego SUV-a?

Plusy:

  • funkcjonalny kokpit
  • przyjemne przednie fotele
  • najniższa cena
  • wystarczająca gwarancja

Minusy:

  • chaotyczne resorowanie
  • słabe hamulce i elastyczność
  • niekomunikatywny układ kierowniczy

Podsumowanie:

Chcesz się wyróżniać na drodze? Bierz Juke’a, a przyciąganie spojrzeń masz gwarantowane.

Ocena: 430/620

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Ford Puma 1.0 EcoBoost, Peugeot 2008 1.2 PureTech, Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G, Nissan Juke 1.0 DIG-T - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuFordPeugeotMazdaNissan
Przyspieszenie 0-50 km/h3,6 s3,6 s3,1 s3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,1 s10,6 s9,6 s11,2 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,3 s17,9 s17,0 s19,8 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu)7,6 s7,4 s9,2 s9,0 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu)14,0 s14,8 s22,3 s21,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1271/489 kg1262/403 kg1248/444 kg1225/475 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.59/41 proc.61/39 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,9/11,9 m11,1/11,0 m11,5/11,4 m11,2/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,3 m36,6 m36,8 m37,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,5 m34,4 m35,0 m35,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)58 dB (A)59 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)65 dB (A)66 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)68 dB (A)69 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe6,7 l/100 km7,4 l/100 km7,2 l/100 km7,0 l/100 km
Zasięg620 km590 km660 km660 km

Ford Puma 1.0 EcoBoost, Peugeot 2008 1.2 PureTech, Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G, Nissan Juke 1.0 DIG-T - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

DaneJednostkaFord PumaPeugeot 2008Mazda CX-3Nissan Juke
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1130112511201105
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1385141514251410
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1010102010001020
Zakres regulacji fotela(mm)210210230215
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)740715665695
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1360138513701390
Wysokość nad głową z tyłu(mm)910950915910
Wysokość siedziska z tyłu(mm)370345370330

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Puma 1.0 EcoBoost, Peugeot 2008 1.2 PureTech, Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G, Nissan Juke 1.0 DIG-T - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaPuma2008CX-3Juke
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy/R4/16benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa999 cm31199 cm31998 cm3999 cm3
Moc maksymalna125 KM/6000 obr./min130 KM/5500 obr./min121 KM/6000 obr./min117 KM/5250 obr./min
Maks. moment obrotowy210 Nm/1750 obr./min230 Nm/1750 obr./min206 Nm/2800 obr./min180 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna191 km/h196 km/h192 km/h180 km/h
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika456-1216 l360-1194 l350-1260 l422-1088 l
Pojemność zbiornika paliwa42 l44 l48 l46 l
Marka i model opon testowanego autaContinental EcoContact6Michelin Primacy 4Continental SportContact5Bridgestone Turanza T005
Rozmiar opon testowanego auta215/50 R 18215/60 R 17215/50 R 18215/60 R 17
Emisja CO2; filtr cząstek stałych124 g/km; S133 g/km; S140 g/km; -135 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez1100/640 kg1250/600 kg1200/625 kg1250/628 kg

Ford Puma 1.0 EcoBoost, Peugeot 2008 1.2 PureTech, Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G, Nissan Juke 1.0 DIG-T - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażeniePuma2008CX-3Juke
Wersja1.0 EcoBoost ST-Line + pakiet X1.2 PureTech 130 GT2.0 Sky-G SkyPassion1.0 DIG-T 117 N-Connecta
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzneS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Automatyczne przełączanie świateł na drogoweSSNS
Światła przeciwmgielne/mijania LED/pełne LEDS/S/3950 zł (pakiet)S/S/SS/S/SS/S/S
Klimatyzacja automatyczna/skórzana tapicerkaS/S (częściowo skórzana)S/6700 zł (pakiet)S/5000 zł (p., standard: eko)S/N
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/SS/SS/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneSSSS
System multim./nawigacja/DAB/elektr. reg. fotelS/S/S/NS/S/S/6700 zł (pakiet)S/2100 zł/S/5000 zł (pakiet)S/2200 zł/S/N
Bluetooth/USB/CarPlay, Android Auto lub innyS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Aut. otwierana klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy2840 zł (pakiet za 2 opcje)N/900 zł3870 zł/SN/S
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjnaN/S/SN/S/400 złS/N/NN/S/N
Podgrzewane fotele/szyba/kierownicaS/S/S700/400 zł/NS/N/N1700 zł za 2 opcje/N
Sportowe fotele/automat parkującyS/5500 zł (pakiet)S/SN/NS/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/5500 zł (pakiet)S/1600 złS/NS/N
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofaniaS/5500 zł (pakiet, za 2 opcje)S/S/SS/S/SS/2750 zł (pakiet, za 2 opcje)
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/5500 zł (pakiet)S/SS/SS/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/SS/SS/NS/S
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłuS/5500 zł (pakiet)S/NN/SS/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2400-3700 zł/S (18 cali)2100-2900 zł/S (17 cali)2800-3800 zł/S (18 cali)2400-3000 zł/S (17 cali)

Ford Puma 1.0 EcoBoost, Peugeot 2008 1.2 PureTech, Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G, Nissan Juke 1.0 DIG-T - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyPuma2008CX-3Juke
Cena wyjściowa99 300 zł111 100 zł103 900 zł81 630 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)42,7 proc.45,2 proc.43,4 proc.41,7 proc.
Gwarancja mechaniczna5 lat (2 b.o. + 3 do 100 tys. km)2 lata b.o.3 lata lub 100 tys. km5 lat lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 20 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu111 900 zł115 100 zł109 870 zł88 280 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Ford Puma 1.0 EcoBoost, Peugeot 2008 1.2 PureTech, Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G, Nissan Juke 1.0 DIG-T - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.FordPeugeotMazdaNissan
Przestronność z przodu4026262624
Przestronność z tyłu3020191617
Pojemność bagażnika2517151516
Ładowność1512101112
Widoczność2014161412
Fotele, pozycja kierowcy3024242526
Ergonomia obsługi2016151716
Jakość wykończenia2016161615
Suma punktów200145141140138
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.FordPeugeotMazdaNissan
Przyspieszenie2517161815
Elastyczność2519191616
Poziom hałasu1511121111
Skrzynia biegów1513131413
Zachowanie na drodze3027262725
Komfort jazdy3022252321
Układ kierowniczy1514121413
Średnica zawracania53544
Skuteczność hamulców4033333230
Suma punktów200159161159148
KosztyMaks. pkt.FordPeugeotMazdaNissan
Cena po doposażeniu5034333440
Utrata wartości1513101312
Zużycie paliwa3025222324
Wyposażenie – komfort5025232119
Wyp. – bezpieczeństwo4022211820
Ubezpieczenia106668
Gwarancja151481014
Przeglądy1010777
Suma punktów220149130132144
Wynik końcowy620453432431430
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test spalania - Ford Puma, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008
Test spalania - Ford Puma, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008Żródło: Auto Świat

Czy to przypadkiem nie przypomina czasów, kiedy katalogowe spalanie mierzono w starym i bardzo nieprzystającym do rzeczywistych warunków jazdy teście NEDC? Coś tutaj wyraźnie nie zagrało. Dwa auta przekraczają spalanie katalogowe o około 30 procent – to naprawdę dużo i na miejscu klientów poszlibyśmy się awanturować do salonu. Najlepiej pod względem rzetelności podanego spalania katalogowego wypada Mazda.

Podsumowanie

Zwinna Puma skutecznie odskoczyła konkurencji! I choćby rywale napinali się i starali, to przewaga punktowa Forda jest znaczna i zapewnia mu stabilną pozycję lidera. Wszechstronny, przestronny i dynamicznie jeżdżący samochód w pełni na to zasługuje, a do tego obecnie Ford oferuje bezpłatnie przedłużoną do 5 lat gwarancję fabryczną. Mazda jest świetna, ale za ciasna z tyłu, Juke też ma tam mało miejsca. Żeby kupić Peugeota, trzeba polubić jego kokpit.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków