- Po naładowaniu akumulatora prądem z gniazdka LEVC TX pokonał w teście 92 km
- Trzycylindrowy benzynowy silnik 1.5 Turbo nie przekazuje momentu na koła
- Chińsko-brytyjska taksówka zabierze na pokład sześciu pasażerów
Polskie taksówki to najczęściej hybrydowe Toyoty. Wybierane są głównie z powodów ekonomicznych, gdyż podczas jazdy miejskiej pokonują do 60 procent przebiegu na napędzie elektrycznym. Im więcej stania w korkach, tym lepiej. Nie zapominajmy także o niezawodności, dla taksówkarza każda godzina auta znajdującego się w naprawie to wymierna finansowa strata.
LEVC TX – "chińczyk" produkowany w Wielkiej Brytanii
Dla bardziej majętnych i niesztampowych polskich taksówkarzy przedstawiamy oryginalny chińsko-brytyjski pojazd. LEVC wytwarzany jest przez London EV Company, spółkę zależną chińskiego producenta samochodów Geely (właściciel Volvo). Produkcja modelu TX (wcześniej znanego jako Gelly TX5), odbywa się w zakładach w Ansty (Coventry). To pierwsza w Wielkiej Brytanii fabryka poświęcona całkowicie produkcji pojazdów z napędem elektrycznym.
LEVC TX – elektryk z range extenderem
TX jest siedmiomiejscową taksówką z napędem elektrycznym (występuje także jako van i shuttle) wyposażoną w benzynowy silnik, który pełni funkcję range extendera. Oznacza to, że moment obrotowy, który trafia na tylne koła, pochodzi ze 150-konnego silnika elektrycznego, a trzycylindrowa doładowana jednostka benzynowa 1.5/91 KM pełni wyłącznie rolę agregatu prądotwórczego. Uzupełnia ona w prąd akumulator o pojemności 24,2 kWh (netto) w sytuacji, gdy skończy się jego zapas dostarczony uprzednio z zewnętrznego źródła. TX nie jest więc klasycznym elektrykiem, nie jest również typową hybrydą plug-in. W tym szaleństwie jest metoda.
LEVC TX – tanie ładowanie tylko w domu
Akumulator można naładować prądem zmiennym AC pochodzącym z gniazdka 230 V lub wallboxa 11 kW (opcjonalnie 22 kW), ewentualnie w stacji szybkiego ładowania DC o mocy 50 kW. Nam czynność ta pozwoliła pokonać na prądzie w mieście (przy temperaturze otoczenia 4-6 st. Celsjusza, start z garażu z temp. 14 st. C) 92 km (zasięg wg WLTP 103 km). Nieźle (koszt ok. 17 zł), choć nie idealnie, gdyż taksówkarze pokonują dziennie ok. 150 km. Prądu z sieci nie starczy więc na cały dzień pracy, uzupełnienie go w stacji szybkiego ładowania jest kosztowne (od 2 do 3,5 zł za 1 kWh, pełne ładowanie za minimum 50 zł).
Lepszym rozwiązaniem, pozwalającym oszczędzać nie tylko pieniądze, ale i czas, jest skorzystanie z zainstalowanego w TX-ie agregatu prądotwórczego. Utrzymujący się na wysokich obrotach (na szczęście nie non stop) trzycylindrowiec może zasilać akumulator w prąd na bieżąco, a gdy sobie tego zażyczymy naładować go do pełna. W pierwszym przypadku uzyskaliśmy średnie spalanie 7,8 l/100 km. To wynik z pętli pomiarowej, a więc jazdy miejskiej, autostradowej, pozamiejskiej do 90 km/h i ekspresówką. Na poszczególnych odcinkach benzyniak zużywał odpowiednio: 4,6-5,6/10,5/7,7/8,9 l/100 km.
LEVC TX – dobrze się go prowadzi
TX ma aluminiową konstrukcję i poszycie z tworzywa, ale także ciężki akumulator, stąd waga 2,3 t. Mimo dużej masy prowadzi się przyjemnie, a manewrowanie nim w mieście jest przyjemne Pomaga w tym wysoka pozycja za kierownicą gwarantująca dobrą widoczność, ale i 9,6 m średnica zawracania. Precyzja układu kierowniczego jest bez zarzutu, podobnie jak stabilność nadwozia podczas dynamicznej jazdy na zakrętach. O bezpieczeństwo dbają asystenci jazdy, m.in. systemy unikania kolizji czy ostrzegania opuszczenia pasa ruchu, a pasażerów chronią kurtyny powietrzne.
LEVC TX – oryginalna cena
Polskim importerem chińsko-brytyjskiej taksówki jest grupa Bemo Motors. Levca TX można kupić w Warszawie, Poznaniu i Szczecinie. Nie ma on jednak okazyjnej ceny, gdyż za bazowy model w wersji Icon zapłacimy 380 170 zł (z VAT). Cena testowanej przez nas topowej wersji wyposażeniowej Vista wraz z pakietem Comfort Plus to już astronomiczna kwota 413 800 zł.
LEVC TX – ocena
Nadwozie: jako taxi sprawdzi się idealnie. Ma wygodną 3-miejscową kanapę, oddzielną klimę tyłu, dużo przestrzeni i udogodnienia dla inwalidów. Ciekawe jak podczas wypadku sprawdzi się aluminiowa konstrukcja i poszycie z tworzywa. Ocena: 5
Napęd: osiągi do miasta są OK, jazdy autostradą nie polecamy (maks. 129 km/h). Plus za 2 tryby rekuperacji. Drażni dźwięk 3-cyl. benzyniaka. Ocena: 4
Multimedia: nie ma spektakularnych bajerów, ale multimedia z Volvo, choć trącą myszką, są łatwe w obsłudze i dobrze współpracują z telefonami. Ocena: 4
Zużycie i zasięg: naładowana z sieci bateria pozwala przejechać aż 92 km, jazda na prądzie z benzynowego agregatu ekonomiczna. Ocena: 5+
Prowadzenie: czuć dużą masę, ale auto prowadzi się precyzyjnie i co ważne – pewnie. Świetna zwrotność. Ocena: 4+
Komfort: to nie jest auto dla wysokich kierowców. Dobra amortyzacja. Ocena: 5
Koszty: oryginalny pojazd, oryginalna cena. Ocena: 2
Ocena końcowa: 4+
LEVC TX – naszym zdaniem
Importer Toyoty może spać spokojnie. Wysoka cena TX-a nie sprawi, że polskie aglomeracje będą przypominały londyńskie ulice. To ciekawa propozycja auta reprezentacyjnego nie tylko dla korporacji taksówkowych, ale i firm wożących gości hotelowych lub wręcz auta weselnego. LEVC TX na "imprezowóz" nie nadaje się, gdyż nie ma nagłośnienia z tyłu...
LEVC TX – pomiary "Auto Świat"
Przyspieszenie 0-50 km/h | 5,3 s |
0-100 km/h | 13,7 s |
0-130 km/h* | 19,7 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 7,3 s (aut.) |
80-120 km/h | 10,4 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 2333/567 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 9,6/9,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 46,7 m (opony zimowe) |
gorące | 46,8 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Zużycie/zasięg miejski EV (prąd z sieci) | 26,3 kWh/92 km |
Śr. zużycie paliwa/zasięg (prąd z range ext.) | 7,8 l/100 km**/460 km |
*wg GPS auto rozpędziło się do 128,8 km/h, **pomiar wykonany w trybie Smart i przy użyciu drugiego stopnia rekuperacji
LEVC TX – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | elektr.+ t.benz. R3/12 (range extender) |
Moc silnika elektrycznego | 150 KM |
Moment obrotowy silnika elektr. | 250 Nm |
Poj. silnika benz. (range ext.) | 1477 cm3 |
Moc silnika benz. (range ext.) | 91 KM |
Moment obrotowy (range ext.) | 160 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 1/na koła tylne |
0-100 km/h; prędkość maks. | 13,2 s; 128 km/h |
Śr. zuż. prądu/paliwa (WLTP) | 22,9 kWh/8,8 l na 100 km |
Poj. bagaż./zb. paliwa/akumal. | 440 l/36 l/24,2 kWh (netto) |
Zasięg EV/czas ład. AC 11 kW/DC 50 kW | 103 km/2 godz. 15 min/30 min |
Marka i model opon test. auta | Hankook Winter i*cept RS2 |
Rozmiar opon (przód i tył) | 215/65 R 17 |
LEVC TX – wyposażenie
Wersja | TX eCity Vista |
Airbag czołowy/boczny i kurtyna kierowcy/LED-y | S/S |
Kurtyny dla pasażerów z tyłu | S |
Unikanie kolizji/sstrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu | S/S |
System multimedialny z 9-cal./klima 2-stref. | S/S |
Intercom/gniazda: 12 V, 230 V, USB/Wi-Fi | S/S/S |
Lakier Raven Black/szybie ładowania AC 22 kW | S/5650 zł |
Nawigacja, elektrycznie ster. i podgrzew. fotel kierowcy., panoramiczny dach, kamera cofania, czujniki parkowania z przodu | 21 710 (pakiet Comfort Plus) |
LEVC TX – gwarancja/ceny
Cena bazowa wersji wyposażeniowej Vista | 392 090 zł |
Gwarancja mech. i ukł. hybryd./na akumulator | 3 lata lub 190 tys. km/5 lat; b.o. |
Przeglądy | co 40 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 413 800 zł |