• Powiedzmy, że zastanawiacie się, czy auto elektryczne ma sens. Lepiej przeczytajcie to porównanie i sprawdźcie realne zasięgi jeszcze przed zakupem...
  • Niedawno wydawało się, że czasy, kiedy spalanie testowe przekraczało nawet o połowę dane katalogowe, mamy już za sobą. Aż pojawiły się auta elektryczne
  • Jedno z tych aut jest duże w środku, ale drugie... Ono jest po prostu ogromne!
  • Mercedes — legenda motoryzacji — mógł do tej pory czuć się komfortowo. Czy Hyundai, który nie jest autem klasy premium, może mu zagrozić i będzie sensacja?
  • Ten tekst/artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świata”, które do sprzedaży trafi w poniedziałek 4 kwietnia. Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go wcześniej.

Hyundai Ioniq 5 to zapowiedź nowej ery. Spektakularny styl, dopracowane rozwiązania, ogromna kabina, a do tego te uwodzicielskie proporcje, które powodują złudzenie, że mamy do czynienia z niewielkim kompaktowym hatchbackiem. Ale to nie będzie taki po prostu zwykły pojedynek, bowiem Hyundai, marka produkująca popularne samochody, musi stawić czoła legendzie przemysłu motoryzacyjnego, czyli Mercedesowi. Młody, ambitny koreański producent kontra niemiecki gigant – pionier historii samochodu. Chcecie dać się zaskoczyć? To poczekajcie do finału tego porównania!

Mercedes EQB w stylu zmniejszonej klasy G, choć wygląda nieco utylitarnie, wcale nie musi się chować przed koreańskim rywalem, wydaje się jednak drobniejszym od niego zawodnikiem. Co ciekawe, wymiarami zewnętrznymi mu nie ustępuje, ale ilością miejsca w kabinie – już tak. I to bardzo. A co jeszcze ciekawsze, to wcale nie oznacza, że – poza ograniczoną szerokością kabiny – Mercedes jest w środku ciasny. Przeciwnie, z przodu i z tyłu można liczyć na wygodną podróż, chociaż siedzisko tylnej kanapy mogłoby być wyżej nad podłogą.

Kabinę częściowo znamy już z klasy A i widzimy tutaj znajome 10-calowe wyświetlacze z barwną grafiką oraz możemy doświadczać komunikacji ze sprytnym systemem multimedialnym MBUX. W bagażniku zmieści się od 495 do 1710 litrów, a ładowność wynosi 464 kilogramy. To niewiele jak na SUV-a, dodatkowo hak holowniczy pozostaje niedostępny.

A w Hyundaiu i owszem, Ioniq 5 pociągnie do 1,6 tony na haku, za to ładowność jest jeszcze mizerniejsza niż w EQB, bo wynosi zaledwie 439 kilogramów. Ekstrawagancki styl przeskalowanego koreańskiego hatchbacka ma swoją kontynuację w kabinie, w której znajdujemy dwuramienną kierownicę oraz dwa 12-calowe wyświetlacze, osobliwy przełącznik trybu jazdy i wygodną płaską podłogę.

Tak jak już wspomnieliśmy, miejsca jest więcej niż u niemieckiego rywala. Bagażnik pomieści od 527 do 1587 litrów, a dodatkowo z przodu pod maską silnika znajduje się jeszcze mały, 24-litrowy schowek. W sam raz na kabel do ładowania. A gdy już naładujecie auto, to możecie się cieszyć z doskonałych osiągów. Przedni silnik elektryczny ma 95 koni, a tylny – aż 217 KM. Maksymalna moc systemowa napędu Hyundaia to 305 koni mechanicznych, a moment obrotowy sięga 605 Nm. Akumulator mieści 72,6 kilowatogodziny.

Hyundai Ioniq 5 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 - schemat wymiarów

Ioniq 5 przyspiesza bardzo żwawo i przy tym cicho, raz-dwa osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. Tutaj niemiecki rywal musi oddać pole koreańskim konstruktorom, bo EQB ma elektroniczny ogranicznik prędkości i więcej niż 159 km/h nie udało się nim pojechać. W obu przypadkach od takich eskapad na pełnym gazie bardzo skutecznie odwiedzie was szybko kurczący się zasięg, który nawet podczas spokojnej jazdy jest absurdalnie krótki. Za krótki, by się z tym pogodzić.

Moc w Hyundaiu można precyzyjnie dozować, a pedał gazu potrafi przekazywać napędowi nawet subtelne sygnały od kierowcy, i to mimo pokaźnej mocy silnika. Poziom rekuperacji reguluje się trójstopniowo przy użyciu łopatek na kierownicy. Szczególnie godny polecenia jest tryb i-Pedal, w którym Ioniqa 5 da się prowadzić za pomocą jednego tylko pedału aż do zatrzymania. W mieście – rewelacja.

Ważący 2,1 tony Hyundai ma wyjątkowo dobrą trakcję, układ kierowniczy reaguje bezpośrednio, jednak mógłby zapewniać nieco więcej wyczucia. W każdym razie Ioniq 5 jeździ odczuwalnie zwinniej i posłuszniej niż ważący prawie tyle samo Mercedes. A do tego skuteczniej hamuje i nie jest to kosmetyczna różnica, tylko taka, która może kiedyś uratować komuś życie lub zdrowie.

W odróżnieniu od Hyundaia, który bazuje na nowej platformie przeznaczonej od początku wyłącznie do napędu elektrycznego, EQB to przerobione GLB, czyli technika z klasy A. Tutaj wrażenia z jazdy przywodzą bardziej na myśl auta przednionapędowe, a to ze względu na wyższą moc silnika na przedniej osi. Mercedes jeździ mniej żywiołowo, a bardziej spokojnie.

Mercedes EQB - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Mercedes EQB - schemat wymiarów

Dotyczy to także resorowania, które przypomina Mercedesy starej dobrej szkoły, tak niegdyś cenionej przez klientów, zanim marka zaczęła transformację wizerunkową i polowanie na młodych, dynamicznych, z dużych miast, dobrze zarabiających... Oni odnajdą się w innych modelach marki, a EQB niech pozostanie tą bardziej komfortową opcją, za to z układem kierowniczym dającym więcej wyczucia niż u koreańskiego rywala.

Układ napędowy Mercedesa składa się z dwóch silników: 190-konnego przedniego oraz tylnego o mocy 102 koni mechanicznych – jak widzicie, jest to proporcja odwrotna niż w Hyundaiu i stąd bardziej "przednionapędowe" maniery "merca". Maksymalny moment obrotowy wynosi 520 Nm, a akumulator udostępnia 66,5 kWh. EQB musi uznać wyższość rywala podczas sprintu – niby to jedynie dziesiąte części sekundy, ale po starcie równoległym dotrzymanie kroku "koreańczykowi" jest niewykonalne.

Jak to możliwe, że zaledwie siedem dziesiątych sekundy w przyspieszeniu do setki daje aż taką przewagę? To proste – popatrzcie na różnicę w procentach, a szybko zrozumiecie, jak to interpretować: 6 sekund to o 13 proc. dłużej niż 5,3 sekundy. A to spora różnica.

Również w niemieckim aucie można regulować intensywność rekuperacji trójstopniowo, my natomiast polecamy automatyczną opcję ustawiania rekuperacji, pracującą w oparciu o dane z radaru tempomatu oraz nawigacji i rozpoznawanie znaków drogowych. Jednak EQB nie hamuje aż do zatrzymania, tylko toczy się powoli dalej – to wymaga przyzwyczajenia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

No i jeszcze zwyczajowa łyżka dziegciu w porównaniu elektryków, czyli zasięgi. Mercedes powinien przejechać według testu WLTP 410 km, a Hyundai – 430 km. Nasz test szybko zweryfikował te zapędy, bo Ioniq 5 jest w stanie pokonać 260 km, a EQB – jeszcze mniej, bo 230 km. To są śmieszne zasięgi, które kolejny raz potwierdzają, że współczesna technologia magazynowania energii nie jest gotowa na drogi. A już na dalekie trasy autostradowe te samochody kompletnie się nie nadają.

Hyundai nokautuje rywala parametrami ładowania. Maksymalna moc ładowania prądem stałym to 350 kW, a u rywala tylko 100 kW. Szybkie ładowanie od 10 do 80 proc. pojemności akumulatora zajmuje Mercedesowi 32 minuty, a Hyundaiowi – 18 minut. Trafiony, zatopiony.

A teraz — czas na twarde dowody w sprawie, czyli: tabele!

Hyundai Ioniq 5 kontra Mercedes EQB - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Hyundai Mercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,0 s 2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,3 s 6,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 8,8 s 9,5 s
Przyspieszenie 0-160 km/h 14,3 s - (ogr. elektronicznie)
Przyspieszenie 0-180 km/h 20,3 s - (ogr. elektronicznie)
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 2,9 s 3,1 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 3,8 s 4,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 2101/439 kg 2116/464 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc. 50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,5/12,5 m 11,4/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,4 m 36,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,4 m 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 160 km/h 72 dB (A) - (ogr. do 159 km/h)
Zużycie energii podczas oszczędnej jazdy 19,7 kWh/100 km 23,4 kWh/100 km
Zużycie energii na pętli testowej 27,4 kWh/100 km 28,5 kWh/100 km
Odchylenie od katalogowego zużycia prądu +44 proc. +52 proc.
Zasięg testowy 260 km 230 km
Odchylenie od katalogowego zasięgu -40 proc. -44 proc.

Hyundai Ioniq 5 kontra Mercedes EQB - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta ioniq 5 EQB
Przedni silnik elektryczny, synchroniczny elektryczny, asynchroniczny
Moc/moment obrotowy przedniego silnika 95 KM/255 Nm 190 KM/370 Nm
Tylny silnik elektryczny, synchroniczny elektryczny, synchroniczny
Moc/moment obrotowy tylnego silnika 217 KM/350 Nm 102 KM/150 Nm
Łączna moc | prędkość maksymalna 305 KM | 185 km/h 292 KM | 160 km/h
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Skrzynia biegów 1-biegowa 1-biegowa
Napęd 4x4 4x4
Rozmiar opon testowanego auta 255/45 R 20 235/45 R 20
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 SUV Pirelli P Zero Elect MO
Zasięg wg cyklu mieszanego WLTP 430 km 410 km
Zużycie energii wg cyklu mieszanego WLTP 19,0 kWh/100 km 18,7 kWh/100 km
Rodzaj baterii/pojemność netto litowo-jonowa/72,6 kWh litowo-jonowa/66,5 kWh
Moc ładowania prądem przemiennym/stałym 11/350 kW 11/100 kW
Przyłącze ładowania CCS (z tyłu po prawej) CCS (z tyłu po prawej)
Pojemność bagażnika 527-1587 l (+24 l z przodu) 495-1710 l
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1600/750 kg -

Hyundai Ioniq 5 kontra Mercedes EQB - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie ioniq 5 EQB
Wersja 306 KM/73 kWh Uniq 350 4MATIC Progressive
Pompa ciepła w układzie ogrzewania S S
Reflektory LED/asystent świateł drogowych S/S S/S
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu S/S 3879 zł/S
Adaptacyjne amortyzatory/el. klapa bagażnika N/S 5053/17 355 zł (pakiet)
Nawigacja/Apple CarPlay/Android Auto S/S/S 510/1531 zł za dwie opcje
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary S/S 5870 zł/S
Skórzana tapicerka/elektr. regulowane fotele S (skóra ekologiczna)/S S (eko)/17 355 zł (pakiet)
Kamera cofania/zdalne parkowanie S (360 stopni)/S 17 355 zł (pakiet)/N
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (2-strefowa, 17 355 zł p.)
Podgrzewane fotele przednie/tylne/kierownica S/S/S 17 355 zł (p.)/N/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2900/2000 zł 3216/8422 zł

Hyundai Ioniq 5 kontra Mercedes EQB - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny ioniq 5 EQB
Cena wyjściowa 257 900 zł 251 100 zł
Gwarancja mech./perforacyjna/na baterie 5 lat/12 lat/8 lat 2 lata/30 lat/8 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 25 tys. km
Cena po doposażeniu 259 900 zł 293 720 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu jest punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Hyundai Ioniq 5 kontra Mercedes EQB - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Hyundai Mercedes
Przestronność z przodu 40 36 33
Przestronność z tyłu 30 28 24
Pojemność bagażnika 25 20 19
Ładowność 15 11 11
Widoczność 20 15 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 27
Ergonomia obsługi 20 15 16
Jakość wykończenia 20 17 18
Suma punktów 200 167 164
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Hyundai Mercedes
Przyspieszenie 25 22 21
Elastyczność 25 24 23
Poziom hałasu 15 12 13
Zasięg 40 16 15
Zachowanie na drodze 30 26 25
Komfort jazdy 30 23 25
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 2 4
Skuteczność hamulców 40 35 32
Suma punktów 225 173 172
Koszty Maks. pkt. Hyundai Mercedes
Cena po doposażeniu 50 23 20
Zużycie energii 30 22 21
Wyposażenie – komfort 50 38 34
Wyp. – bezpieczeństwo 40 30 27
Ubezpieczenia 10 7 7
Gwarancja 15 14 9
Przeglądy 10 10 8
Su­ma punktów 205 144 126
Wynik końcowy 630 484 462
Miejsce w teście 1. 2.

Hyundai Ioniq 5 kontra Mercedes EQB - katalogowe kontra testowe zużycie energii

Hyundai Ioniq 5 i Mercedes EQB - test zużycia energii Foto: Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 i Mercedes EQB - test zużycia energii

Każde kolejne porównanie samochodów elektrycznych utwierdza nas w przekonaniu, że obecna standardowa procedura pomiaru zużycia energii WLTP nie nadaje się dla elektryków. Klienci powinni dochodzić swoich praw w sądach – ale nie mogą tego zrobić, bo producenci aut zabezpieczają się przed tym drobnym drukiem w katalogach.

Hyundai Ioniq 5 kontra Mercedes EQB - zasięg katalogowy kontra testowy

Hyundai Ioniq 5 i Mercedes EQB - test zasięgów Foto: Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 i Mercedes EQB - test zasięgów

Wyobraźcie sobie, że kupujecie nowoczesne auto za 250 tys. zł. I potem okazuje się, że realnie – żeby nie stanąć na środku drogi – można nim pokonać jakieś 200 km. Co czujecie? Satysfakcję? Zadowolenie? Pewność, kiedy staniecie w korku na autostradzie? Bezpieczeństwo? A warto pamiętać, że – w odróżnieniu od aut spalinowych – zasięg elektryków maleje wraz z ich wiekiem i przebiegiem.

Hyundai Ioniq 5 kontra Mercedes EQB -podsumowanie

I tak oto Mercedes został po prostu zmieciony z podium przez Hyundaia. Gwiazda na masce i renoma marki nie pomogły EQB wobec tak kompetentnego rywala. Mimo podobnych wymiarów zewnętrznych Ioniq 5 ma znacznie przestronniejszą kabinę, świeży styl, bardziej dynamiczny napęd i nieco większy (chociaż i tak śmiesznie mały) zasięg plus niższe zużycie prądu. Nawet hamulce są lepsze w koreańskim aucie. Mercedesie, czas zabrać się do roboty i odrobić lekcje.